- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie kryzysowe
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Grzegorz Kunikowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
8h wykład + 8h ćwiczenia + 2h konsultacje + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 5h zapoznanie się z literaturą + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowane do zaliczenia = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 ECTS:
8h wykład + 8h ćwiczenia + 2h konsultacje = 18h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,7 ECTS:
8h ćwiczenia + 2h konsultacje + 12h przygotowanie do ćwiczeń + 5h zapoznanie się z literaturą + 5h przygotowanie do ćwiczeń + 10h przygotowane do zaliczenia = 42h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia8h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Przyswojenie pojęć i poznanie procesów związanych z publiczny zarządzaniem kryzysowym w odniesieniu do nauk o zarządzaniu, nauki o administracji i nauki o bezpieczeństwie. Poznanie struktur organizacyjnych i istoty zarządzania kryzysowego w państwie. Zapoznanie się z etapami zarządzania kryzysowego oraz z lokalnymi i regionalnymi organami zarządzania kryzysowego i ich funkcjonowaniem. Zidentyfikowanie i zapoznanie się z zadaniami instytucji funkcjonujących w systemie ratownictwa i w zarządzaniu kryzysowym. Student po zaliczeniu przedmiotu powinien umieć zidentyfikować przyczyny powstawania sytuacji kryzysowych, znać powstawanie procedur zachowań w sytuacjach kryzysowych oraz posiadać wiedzę umożliwiającą planowanie i kierowania akcjami w sytuacjach kryzysowych na lokalnych szczeblach administracji publicznej.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Administracja publiczna w systemie organów państwa. struktury administracji rządowej i samorządowej. (2h)
2. Publiczne zarządzanie kryzysowe w perspektywie nauk o administracji, nauk o zarządzaniu i nauk o bezpieczeństwie. Realizacja dobra wspólnego. Współzarządzanie publiczne. (2h)
3. Podstawy prawne publicznego zarządzania kryzysowego w Polsce. Publiczne zarządzanie kryzysowe a logistyka społeczna. (2h)
4. Zarządzanie kryzysowe na szczeblu krajowym i wojewódzkim. (2h)
5. Zarządzanie kryzysowe na szczeblu powiatowym i gminnym. (2h)
Ćwiczenia:
1. Fazy publicznego zarządzania kryzysowego. (2h)
2. Instytucje systemu ratownictwa i zarządzania kryzysowego. (2h)
3.Centra zarządzania kryzysowego. (2h)
4. Gminny plan zarządzania kryzysowego. (2h)
5. krajowy plan zarządzania kryzysowego. (2h)
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin pisemny testowy
2. Ocena sumatywna : 10 pytań wielokrotnego wyboru
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: projekt zespołowy.
2. Ocena sumatywna: ocena uzyskana przez członka zespołu projektowego, aktywność na ćwiczeniach
C. Końcowa ocena z przedmiotu: średnia ocen z wykładów i ćwiczeń w stosunku 0,6 do 0,4.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Grocki, R., 2012. Zarządzanie kryzysowe: dobre praktyki. Warszawa: Difin.
2. Kudrycka, B., B Guy Peters i Suwaj, P.J., 2009. Nauka administracji. Stan prawny na 1 września 2009 r. wyd. Seria Akademicka - Wolters Kluwer Polska. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
3. Sienkiewicz-Malyjurek, K. i Krynojewski, F., 2010. Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. 2 edition wyd. Warszawa: Difin.
4. Zdyb, M., Sikora, K.R., Stelmasiak, J., Spasowska, H., Bielecki, L. i Lebowa, D., 2015. System bezpieczeństwa i porządku publicznego: organy i inne podmioty administracji. Stan prawny na 15 kwietnia 2015 r. wyd. Seria Akademicka - Wolters Kluwer Polska. Warszawa: Lex a Wolters Kluwer business.
Uzupełniająca:
1. Skomra, W., 2016. Zarządzanie kryzysowe: praktyczny przewodnik. Stan prawny na 31 stycznia 2016 r. wyd. Administracja Publiczna. Biblioteka. Wrocław: Presscom.
2. Sobolewski, G., Majchrzak, D. i Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej red., 2013. Zarządzanie kryzysowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Obrony Narodowej.
3. Szymonik, A., 2011. Logistyka w bezpieczeństwie. Wyd. 2. wyd. Zarządzanie Bezpieczeństwem. Warszawa: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- Student zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań ze szczególnym uwzględnieniem analityki biznesowej
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W02
- Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W03
- Student zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie nauk o zarządzaniu
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- Student potrafi identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U02
- Student potrafi formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi w zakresie zarządzania
Weryfikacja: Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U03
- Student potrafi prawidłowo posługiwać się systemami normatywnymi przy rozwiązywaniu wybranych problemów z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań społeczno-prawnych.
Weryfikacja: Egzamin pisemny testowy. Projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K01
- Student jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K02
- Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K03
- Student jest gotów do wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: Projekt, aktywność na ćwiczeniach
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: