- Nazwa przedmiotu:
- Planowanie i monitorowanie przejawów ryzyka
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Skierniewska Marta
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Bezpieczeństwo i zarządzanie ciągłością działania
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 ECTS
10h zajęcia ćwiczeniowe + 5h studiowanie literatury + 15h przygotowanie do zajęć, przygotowanie raportu z ćwiczeń, przygotowanie prezentacji = 30h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,3 ECTS
10h zajęcia ćwiczeniowe = 10h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS
10h zajęcia ćwiczeniowe + 5h studiowanie literatury + 15h przygotowanie do zajęć, przygotowanie raportu z ćwiczeń, przygotowanie prezentacji = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Organizacja prac zespołu analizy ryzyka. Ustalanie potencjału kompetencji, Analiza interesariuszy
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest, aby student:
- znał systemy, metody i narzędzia monitorowania zagrożeń,
- potrafił dobrać adekwatne metody wzmacniania zasobów,
- znał znaczenie zarządzania wiedzą w procesie zarządzania ryzykiem i potrafił dobrać narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie wiedzą w procesie zarządzania ryzykiem.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia:
1. Elementy pomiaru ryzyka
2. Podatność zasobu na zagrożenie; Metody wzmacniania zasobów (osłabiania podatności na zagrożenia)
3. Przyczyny monitorowania zagrożeń; Uwarunkowania monitorowania zagrożeń
4. Systemy monitorowania zagrożeń
5. Metody i narzędzia monitorowania zagrożeń
6. Zarządzanie wiedzą a wpływ na ryzyko, (identyfikacja wiedzy, pozyskanie wiedzy, zachowanie wiedzy, ocena i rozwijanie wiedzy, wykorzystanie wiedzy)
7. Narzędzia informatyczne wspomagające zarządzanie wiedzą
- Metody oceny:
- Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: na zajęciach weryfikowane jest wykonanie raportów składanych przez studentów (praca w grupach 4-6-osobowych); elementy raportów są omawiane ze studentami
2. Ocena sumatywna: oceniana jest wartość merytoryczna projektu końcowego przedstawianego przez studentów oraz wynik przeprowadzonej prezentacji, ocena z raportów w zakresie 2-5; do zaliczenia ra-portów wymagane jest uzyskanie oceny >=3, do zaliczenia zajęć wymagane jest zaliczenie wszystkich składowych przedmiotu – uzyskanie oceny >=3
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
[1] Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.) 2016, Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, Kraków-Warszawa: edu-Libri.
[2] Zawiła-Niedźwiecki J. 2013, Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji, Kraków-Warszawa: edu-Libri.
Uzupełniająca:
[1] Lidwa W., (red.) Zarządzanie kryzysowe, 2015, Warszawa: AON.
[2] Kaczmarek T., Ćwiek G. 2009, Ryzyko kryzysu a ciągłość działania, Warszawa: Difin.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W04
- podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów i procesów zarządzania
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt UW_ ZRYZ_ID2_1
- wykorzystywać posiadaną wiedzę w zakresie formułowania i rozwiązywania problemów decyzyjnych dotyczących zarządzania ryzykiem
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U06
- analizować, prognozować i modelować złożone procesy społeczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi z zakresu zarządzania, w tym narzędzi IT
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U17
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K01
- krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Raporty z ćwiczeń, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: