- Nazwa przedmiotu:
- Inteligentne przedsiębiorstwo w gospodarce globalnej
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Tadeusz Grzeszczyk prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
10h wykład + 8h ćwiczenia laboratoryjne + 5h konsultacje + 22h studiowanie wskazanych materiałów + 10h ćwiczenia laboratoryjne + 20h przygotowanie projektów studenckich + 15h przygotowania do zaliczenia przedmiotu = 90h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,8 ECTS
10h wykład + 8h ćwiczenia laboratoryjne + 5h konsultacje = 23h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,7 ECTS
8h ćwiczenia laboratoryjne + 5h konsultacje + 22h studiowanie wskazanych materiałów + 10h ćwiczenia laboratoryjne + 20h przygotowanie projektów studenckich + 15h przygotowania do zaliczenia przedmiotu = 80h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia8h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy organizacji i zarządzania, umiejętność korzystania z Internetu oraz elektronicznych baz w systemach bibliotecznych, znajomość edytora tekstów i arkusza kalkulacyjnego w stopniu umożliwiającym przygotowanie projektów zaplanowanych w ramach ćwiczeń
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- - Wyposażenie studenta w wiedzę z zakresu istoty koncepcji organizacji inteligentnej (OI), jej cech i składników, elementów systemu zarządzania i wewnętrznych mechanizmów funkcjonowania oraz relacji OI z gospodarką globalną opartą na wiedzy
- Wykształcenie umiejętności rozpoznawania ważniejszych problemów organizacyjno-zarządczych w inteligentnym przedsiębiorstwie produkcyjnym, analizy przyczyn ich występowania, doboru i zastosowania adekwatnych metod ich rozwiązania na poziomach operacyjnym i strategicznym
- Wykształcenie umiejętności w zakresie projektowania, doskonalenia i implementacji wybranych elementów systemu zarządzania w inteligentnym przedsiębiorstwie produkcyjnym
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Istota Gospodarki opartej na wiedzy (GOW), analiza porównawcza gospodarek wybranych państw ukierunkowanych na wiedzę i innowacyjność. Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w przedsiębiorstwie. Zasoby niematerialne jako kluczowy czynnik konkurencyjności w biznesie (2 h).
2. Organizacja inteligentna – istota koncepcji, implikacje teoretyczne i praktyczne, kryteria oceny organizacji. Inteligentne przedsiębiorstwo – elementy systemu zarządzania: strategia, struktura organizacyjna, polityka personalna, kultura organizacyjna, style zarządzania, podstawowe procesy (2h).
3. Zarządzanie wiedzą i kapitałem intelektualnym w przedsiębiorstwie inteligentnym. Zarządzanie pracownikami wiedzy – pozyskiwanie, motywowanie i rozwój. Kształtowanie środowiska aktywności zawodowej (2h).
4. Projekty i procesy w przedsiębiorstwach inteligentnych (2h).
5. Budowanie procesowych map wiedzy przedsiębiorstw. Analiza możliwości doskonalenia procesów zarządzania wiedzą. Identyfikacja barier rozwojowych przedsiębiorstw inteligentnych (2h).
6. Wsparcie ICT w procesach zarządzania inteligentnym przedsiębiorstwem. Możliwości intensyfikacji procesów dzielenia się wiedzą. Systemy inteligentne w przedsiębiorstwie (2h).
7. Przykłady przedsiębiorstw inteligentnych funkcjonujących w różnych branżach (2 h).
8. Repetytorium. Wskazówki dotyczące przygotowań do egzaminu (1 h).
B. Ćwiczenia:
Wykorzystanie publicznych baz statystycznych w analizach porównawczych gospodarek.
Identyfikacja wskaźników statystycznych umożliwiających szacowanie zaangażowanie wiedzy i zaawansowanych technologii w procesach realizowanych w przedsiębiorstwach.
Badanie stopnia zaawansowania techniki w wybranych sektorach, efektywności wykorzystania kapitału intelektualnego w procesach transferu technologii i dyfuzji wiedzy.
Wyznaczanie poziomu zaangażowania w prace badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw z różnych sektorów, w różnych krajach.
Wyszukiwanie wiedzo-chłonnych dziedzin działalności przedsiębiorstw i obliczenia z wykorzystaniem wybranych wskaźników statystyk B+R.
Omówienie i projektowanie wybranego elementu systemu zarządzania inteligentnego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Przedyskutowanie związków: strategii, ludzi, procesów, projektów i nowych technologii możliwych do wykorzystania w inżynierii produkcji.
Rozwijanie myślenia systemowego.
Dobór tematów projektów studenckich adekwatnych do problemów związanych z inżynierią produkcji.
W ramach projektów indywidualnych oraz zespołów zadaniowych – na wybranych przykładach przedsiębiorstw produkcyjnych – analizowanie problemów oraz proponowanie ich rozwiązania usprawniającego i doskonalącego funkcjonowanie firmy X według koncepcji organizacji inteligentnej (metoda: case study).
Budowanie graficznych modeli przedsiębiorstw inteligentnych z wykorzystaniem wybranego oprogramowania.
Ocena kosztów i korzyści proponowanych rozwiązań z wykorzystaniem szacowania jakościowego oraz ilościowych wskaźników wyznaczanych w arkuszu kalkulacyjnym.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: na podstawie aktywności studenta
2. Ocena sumatywna: średnia z ocen cząstkowych za aktywność i oceny z egzaminu. Podczas egzaminu nie przewiduje się korzystania z materiałów pomocniczych. Zaliczenie egzaminu wymaga uzyskania oceny >=3 (w skali 0:5).
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: dokonywana w trakcie trwania ćwiczeń na pod-stawie aktywności studenta
2. Ocena sumatywna: uwzględnia wcześniejszą ocenę formatywną oraz ocenę z projektu realizowanego jednoosobowo lub zespołach wyznaczonych przez prowadzącego zajęcia. Obecność na ćwiczeniach oraz prezentacja projektu przez każdego ze studentów na zajęciach jest obowiązkowa.
C. Końcowa ocena z przedmiotu: przedmiot uznaje się za zaliczony, jeśli zarówno ocena ćwiczeń, jak i egzaminu jest >=3. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią z obu tych ocen. Istnieje możliwość zaliczenia przedmiotu na podstawie pozytywnej oceny z ćwiczeń i pozytywnej oceny z egzaminu w terminie zerowym (przeprowadzanym na jednych z ostatnich zajęć). Studenci wyróżniający się przy realizacji projektów przygotowywanych w ramach ćwiczeń mogą być zwolnieni z egzaminu.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Jemielniak, D., Koźmiński, A. K., Chrostowski, A., red., 2012. Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer business.
2. Thannhuber, M. J., 2005. The Intelligent Enterprise. Theoretical Concepts and Practical Implications. Springer.
3. Publikacje w wersji elektronicznej wskazane podczas zajęć.
Uzupełniająca:
1. Castells, M., 2011. Społeczeństwo sieci. Warszawa: WN PWN.
2. Grzeszczyk, T. A., 2018. Mixed Intelligent Systems: Developing Models for Project Management and Evaluation. Palgrave Macmillan/ Springer International Publishing AG.
3. Gierszewska, G., red., 2018. Co dalej z zarządzaniem? Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
4. Morawski, M., Prudzienica M., red., 2011. Zarządzanie wiedzą w kreowaniu innowacji zarządczych. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
5. Morawski, M., 2017. Pracownik kluczowy w procesie dzielenia się wiedzą. Motywy, warunki, metody. Wrocław: Wyd. UE
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Dopuszczona jest możliwość wykorzystywania prywatnych komputerów osobistych studentów do sporządzania notatek podczas zajęć i prezentowania efektów pracy własnej (np. wyników analiz i obliczeń z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego)
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I2_W01
- Absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie teorie naukowe właściwe dla nauk o zarządzaniu oraz kierunki ich rozwoju, a także ma zaawansowaną w wiedzę z zakresu istoty koncepcji organizacji inteligentnej, jej cech i składników, elementów systemu zarządzania i wewnętrznych mechanizmów funkcjonowania oraz jej relacji z gospodarką globalną opartą na wiedzy
Weryfikacja: Ocena z egzaminu i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_W08
- Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe w zakresie zarządzania i inżynierii produkcji
Weryfikacja: Ocena z egzaminu i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I2_U01
- Absolwent potrafi identyfikować ważniejsze problemy organizacyjno-zarządcze w inteligentnym przedsiębiorstwie, dokonywać analizy przyczyn ich występowania, dobierać i stosować adekwatne metody ich rozwiązania na poziomach operacyjnym i strategicznym, a także identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania i inżynierii produkcji
Weryfikacja: Ocena z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_U17
- Absolwent ma wykształcone umiejętności w zakresie dokonywania krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego, projektowania, doskonalenia i implementacji wybranych elementów systemu zarządzania w inteligentnym przedsiębiorstwie produkcyjnym
Weryfikacja: Ocena z projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I2_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: Ocena z egzaminu i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I2_K02
- Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz konieczności samokształcenia się przez całe życie
Weryfikacja: Ocena z egzaminu i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: