- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie ryzykiem przedsięwzięć IT
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki prof.PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Zarządzanie w gospodarce cyfrowej
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
8h wykład + 17h przygotowanie się do testu wiedzy + 10h projekt + 40h realizacja projektu oraz dokumentacji projektowej = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 ECTS:
8h wykład + 10h projekt = 18h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,7 ECTS
17h przygotowanie się do testu wiedzy + 10h projekt + 40h realizacja projektu oraz dokumentacji projektowej = 67h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania organizacją, statystyka oraz rachunek prawdopodobieństwa
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (projekt)
- Cel przedmiotu:
- Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zagrożeń oraz dokonywania analizy ryzyka na różnych etapach realizacji przedsięwzięć IT, a także podejmowania działań adekwatnych do zdiagnozowanego stanu
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1-2h. Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem w organizacji
3-4h. Proces zarządzania ryzykiem w cyklu życia projektu
5-6h. Aspekty zarządzania ryzykiem w różnych metodykach zarządzania projektami
7-8h. Metody i techniki analizy i oceny ryzyka w przedsięwzięciach IT
9-10h. Podejście i metody postępowania z ryzykiem w przedsięwzięciach IT
D. Projekt:
1-2h. Wyodrębnienie zespołów projektowych. Dobór organizacji oraz przedsięwzięcia IT będących przedmiotem projektu
3-4h. Uzasadnienie biznesowe oraz scenariusz realizacji przedsięwzięcia IT. Sformułowanie założeń i celów przedsięwzięcia
5-6h. Identyfikacja czynników krytycznych zarządzania ryzykiem na etapie uruchamiania, realizacji oraz zamykania przedsięwzięcia
7-8h Ilościowo-jakościowa analiza ryzyka uruchomienia oraz zamykania przedsięwzięcia. Dobór technik, scenariusze analizy
9-10h. Ilościowo-jakościowa analiza ryzyka realizacji przedsięwzięcia. Dobór technik, scenariusze analizy
11-12h. Polityka postępowania z ryzykiem na wszystkich etapach realizacji przedsięwzięcia
13-14h. Przygotowanie szablonów dokumentów do wykorzystania w trakcie prowadzenia analizy ryzyka oraz realizacji polityki postępowania z ryzykiem
15h. Rozliczenie i obrona projektu zespołowego
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin
2. Ocena sumatywna : ocena z egzaminu z zakresu wyznaczonego tematami wykładów, wyrażona w skali 2-5
D. Projekt:
1. Ocena formatywna: realizacja projektu zespołowego
2. Ocena sumatywna: ocena realizacji projektu zespołowego pod względem merytorycznym, logicznym oraz redakcyjnym w skali 2-5 oraz według zasad określonych przez prowadzącego w regulaminie przedmiotu
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena wyliczona na podstawie ocen z wykładu i projektu, według zasad określonych przez prowadzącego w regulaminie przedmiotu i pod warunkiem, że obydwie części przedmiotu zostały zaliczone
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Zawiła-Niedźwiecki, J. 2013. Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji. Kraków: Wydawnictwo Edu-Libri.
2. Wołowski, F., & Zawiła-Niedźwiecki, J. 2012. Bezpieczeństwo systemów informacyjnych. Praktyczny przewodnik zgodny normami polskimi i międzynarodowymi. Kraków: Wydawnictwo Edu-Libri.
Uzupełniająca:
1. Kosieradzka, A., & Zawiła-Niedźwiecki, J. 2015. Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym. Kraków: Wydawnictwo Edu-Libri.
2. Korczowski, A. 2010. Zarządzanie ryzykiem w projektach informatycznych. Teoria i praktyka. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Warunki dopuszczenia do egzaminu określa regulamin przedmiotu
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W09
- Student zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku internetowym
Weryfikacja: egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W11
- Student zna i rozumie fundamentalne dylematy współczesnej cywilizacji z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu oraz zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstw i organizacji
Weryfikacja: egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U08
- Student potrafi analizować i prognozować procesy i zjawiska społeczne z wykorzystaniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w naukach o zarządzaniu, w tym również narzędzi IT
Weryfikacja: egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U15
- Student potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K02
- Student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K05
- Student jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: