Nazwa przedmiotu:
Komercjalizacja innowacji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Jolanta Jurczak
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe + 10h konsultacje + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 85h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,4 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 10h laboratorium + 10h konsultacje = 40h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS 10h ćwiczenia + 10h laboratorium + 20h przygotowanie projektu/prezentacji + 10h studia literaturowe + 10h konsultacje + 15h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 75h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium10h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawy zarządzania innowacjami
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (laboratorium)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w praktyczne umiejętności i wiedzę z zakresu komercjalizacji innowacji.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 1. Komercjalizacja innowacji – istota i znaczenie. 2. Źródła i obszary innowacji . 3. Przedsiębiorstwa wdrażające innowacje. 4. Przyczyny realizacji projektów innowacyjnych. 5. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji . 6. Kanały komercjalizacji innowacji . 7. Modele wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów. 8. Zarządzanie projektami innowacyjnymi. 9. Finansowanie projektów innowacyjnych . 10. Zarządzanie ryzykiem w działalności innowacyjnej. 11. Pomiar efektów komercjalizacji projektów innowacyjnych. B. Ćwiczenia: 1. Komercjalizacja innowacji – wprowadzenie. 2. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady - 3M, Microsoft , Toyota Motor Corporation, Deloitte. 3. Zarządzanie projektami w przedsiębiorstwach innowacyjnych . 4. Sposoby komercjalizacji innowacji. 5. Prezentacja dowolnych przykładów komercjalizacji projektów innowacyjnych. C. Laboratorium: Projekt komercjalizacji innowacji na przykładzie dowolnie wybranej organizacji - uruchomienie projektu , planowanie projektu, optymalizacja w projekcie, realizacja i kontrola w projekcie, zakończenie projektu. Prezentacja przygotowanych projektów innowacyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem procesu komercjalizacji.
Metody oceny:
A. Wykład: 1. Ocena formatywna: aktywność studenta, ocena sposobu prezentacji przygotowanego tematu, test. 2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 20%), ocena sposobu prezentacji tematu (skala: 2-5, waga 20%), ocena merytoryczna z testu (skala:2-5, waga 50%), obecność (skala 2-5, waga 10%) B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: aktywność studenta, ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych realizowanych w trakcie zajęć. 2. Ocena sumatywna: aktywność i zaangażowanie studenta (skala: 2-5,waga: 40%), ocena poprawności wykonania zadań ćwiczeniowych realizowanych w trakcie ćwiczeń (skala: 2-5,waga: 60%). C. Laboratorium: 1. Ocena formatywna: ocena sposobu prezentacji przygotowanego projektu, projekt. 2. Ocena sumatywna: ocena sposobu prezentacji projektu (skala: 2-5, waga 40%), ocena merytoryczna projektu (skala:2-5, waga 60%). D. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena z wykładu (60%), ocena z ćwiczeń (20%), ocena z laboratoriów (20%).
Egzamin:
nie
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Bolek M., Bolek C., 2014. Komercjalizacja innowacji. Zarządzanie projektami i finansowanie. Warszawa: Difin. 2. Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE. 3. Makieła Z. J., Stuss M., (red.), 2018. Przedsiębiorczość i zarządzanie innowacjami. Wiedza, technologia, konkurencja, przedsiębiorstwo. Warszawa: C.H. Beck. Uzupełniająca: 1. Antoszkiewicz J.D., 2008, Innowacje w firmie. Praktyczne metody wprowadzania zmian, Warszawa: POLTEXT. 2. Szwajca, D., 2016. Macierz aspiracji innowacyjnych jako narzędzie zarządzania portfelem innowacji w przedsiębiorstwie, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej: Organizacja i Zarządzanie, z. 88. 3. Tidd, J., Bessant D., 2011. Zarządzanie innowacjami: integracja zmian technologicznych, rynkowych, organizacyjnych. Warszawa: Wolters Kluwer . 4. Trzmielak D. M. (red.), 2013. Innowacje i komercjalizacja w biotechnologii. Poznań-Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W15
ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U17
projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K04
myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy
Weryfikacja: test, projekt, prezentacja
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: