Nazwa przedmiotu:
Kreowanie innowacji w gospodarce opartej na wiedzy
Koordynator przedmiotu:
Jurczak Jolanta
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Zarządzanie
Grupa przedmiotów:
Specjalność: Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
Kod przedmiotu:
-
Semestr nominalny:
4 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
3 ECTS: 10h wykład + 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie do ćwiczeń + 5h konsultacji + 20h przygotowanie do prac kontrolnych + 18h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 83h
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
0,9 ECTS 10h wykład + 10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 25h
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2,6 ECTS: 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie do ćwiczeń + 5h konsultacji + 20h przygotowanie do prac kontrolnych + 18h przygotowanie do egzaminu/zaliczenia = 73h
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład10h
  • Ćwiczenia10h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Student posiada podstawową wiedzę z zakresu obszarów zarządzania przedsiębiorstwem.
Limit liczby studentów:
- od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką kreowania innowacji w przedsiębiorstwie.
Treści kształcenia:
A. Wykład: 2h - Istota innowacji i innowacyjności przedsiębiorstwa. Cechy innowacji. Klasyfikacja i charakterystyka innowacji. Skutki innowacyjnych przedsięwzięć rynkowych. 2h - Zarządzanie wiedzą a gospodarka oparta na wiedzy. Wiedza jako zasób wspierający działania innowacyjne. Cechy zarządzania wiedzą. Zasoby wiedzy warunkujące skuteczne kreowanie i wdrażanie innowacji w przedsiębiorstwie. Innowacja oparta na wiedzy. 2h - Potencjał innowacyjny w przedsiębiorstwie. Uwarunkowania i czynniki innowacyjności przedsiębiorstw. Zarządzanie potencjałem intelektualnym w kreowaniu innowacji. 3h - Tworzenie innowacji. Specyfika wytwarzania produktu innowacyjnego. Impulsy tworzenia innowacji. Etapy procesu tworzenia innowacji, testowanie produktów innowacyjnych. Współpraca przedsiębiorstw ze sferą B+R,) 2h - Metody tworzenia innowacji (KAIZEN, Design Thinking, metody generowania pomysłów) 2h - Efektywność i ryzyko innowacyjne w gospodarce opartej na wiedzy. Bariery i ograniczenia dla kreowania innowacji. Redukcja ryzyka innowacyjnego. 2h - Trendy i kierunki w budowaniu innowacyjności przedsiębiorstw. Zaliczenie. B. Ćwiczenia: 1h - Wprowadzenie do problematyki innowacyjności. Skutki innowacyjnych przedsięwzięć rynkowych. 1h - Modele działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. 2h - Proces tworzenia innowacji w gospodarce opartej na wiedzy 2h – Zarządzanie wiedzą i potencjałem intelektualnym w kreowaniu innowacji – case study 2h - Metody tworzenia innowacji (KAIZEN, Design Thinking, metody generowania pomysłów) – przykłady praktyczne 2h – Kreowanie innowacyjnej strategii mBanku – case study 2h - Innowacyjne firmy technologiczne – case studies 2h – Innowacyjne firmy usługowe – case studies 1h – Zaliczenie
Metody oceny:
A. Wykład: Ocena formatywna: Egzamin w formie pisemnej (test wiedzy - pytania otwarte i zamknięte). 2. Ocena sumatywna : Test wiedzy - kolokwium pisemne, zaliczające:  51%-65% – ocena dostateczna,  66%-80% – ocena dostateczna plus,  81%-86% – ocena dobra,  87%-94% – ocena dobra plus, - 95%-100% – ocena bardzo dobra. B. Ćwiczenia: 1. Ocena formatywna: Studenci zdobywają w trakcie zajęć punkt, które decydują o ocenie końcowej. Punkty uzyskują za pracę grupową w rozwiązywaniu case studies oraz za wykonaną prezentację. 2. Ocena sumatywna: Przygotowanie prezentacji lub projektu grupowego:  przygotowanie - ocena dostateczna,  przygotowanie oraz znajomość literatury źródłowej - ocena dostateczna plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej oraz umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych - ocena dobra,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania - ocena dobra plus,  przygotowanie, znajomość literatury źródłowej, umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań - ocena bardzo dobra. B. E. Końcowa ocena z przedmiotu: 60% oceny podsumowującej stanowi ocena z testu wiedzy, 40% - stanowi ocena z ćwiczeń
Egzamin:
tak
Literatura:
Obowiązkowa: 1. Gans, J., 2018. Dylematy przełomowej innowacji. Warszawa: Biznes Horyzonty. 2. Knosala, R., red., 2014. Zarządzanie innowacjami. Warszawa: PWE. 3. Karlik, M., 2014. Zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie Poszukiwanie i realizacja nowatorskich projektów. Warszawa: Poltext. 4. Harvard Business Review, 2009. Zarządzanie Innowacją. Gliwice: Onepress. Uzupełniająca: 1. Clayton, M., Christensen, 2010. Przełomowe innowacje. Warszawa: PWN. 2. Lachowski, S., 2010. Droga innowacji. Warszawa: Studio EMKA. 3. Prahalad, C., K., Krishan, M. S., 2010. Nowa era innowacji. Warszawa: PWN. 4. Waćkowski, K., Żebrowski, M., 2011. Strategiczne zarządzanie innowacjami. Warszawa: Difin.
Witryna www przedmiotu:
www.olaf.wz.pw.edu.pl
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt Z1_W01
Absolwent zna i rozumie teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_W14
Absolwent zna i rozumie cechy człowieka jako twórcy i uczestnika kultury organizacyjnej
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt Z1_U01
Absolwent potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem/organizacją oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_U17
Absolwent potrafi projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt Z1_K01
Absolwent jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt Z1_K02
Absolwent jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Egzamin/zaliczenie/ocena pracy zespołowej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: