- Nazwa przedmiotu:
- Wprowadzenie do podejścia procesowego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Bitkowska Agnieszka prof PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Zarządzanie
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia + 20h przygotowanie studenta do zajęć + 10h przygotowanie do zaliczenia + 5h zapoznanie się z literaturą = 55h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 ECTS:
10h wykład + 10h ćwiczenia = 20h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,6 ECTS:
10h ćwiczenia + 20h przygotowanie studenta do zajęć + 10h przygotowanie do zaliczenia + 5h zapoznanie się z literaturą = 45h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład10h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- podstawowa wiedza z zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie i zrozumienie istoty podejścia procesowego w zarządzaniu
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Charakterystyka procesów – definicje i klasyfikacja.
2. Przesłanki wdrożenie podejścia procesowego.
3. Podejście funkcjonalne i procesowe w organizacjach.
4. Podejście procesowe w koncepcjach zarządzania.
5. Identyfikacja procesów.
6. Modelowanie procesów.
7. Modele dojrzałości procesowej organizacji.
B. Ćwiczenia:
1. Wprowadzenie do zajęć.
2. Założenia podejścia procesowego w organizacjach.
3. Podejście funkcjonalne i procesowe w organizacjach.
4. Wybrane koncepcje zarządzania wykorzystujące podejście procesowe w organizacjach.
5. Identyfikacja procesów na przykładzie wybranej organizacji.
6. Modelowanie wybranego procesu wraz z opisem.
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: zaliczenie w formie pisemnej (test) – sprawdzenie posiadanej wiedzy
2. Ocena sumatywna : należy uzyskać min. 55%
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: zaliczenie w formie pisemnej (3 prace ćwiczeniowe realizowane w zespołach 3-4 os.)
2. Ocena sumatywna: Należy zaliczyć wszystkie ćwiczenia.
Oceną jest średnia ocen ze wszystkich ćwiczeń
E. Końcowa ocena z przedmiotu:
Ocena zintegrowana będąca średnią z wykładu i ćwiczeń.
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wykładu i ćwiczeń.
Na ćwiczeniach obecność obowiązkowa.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Grajewski, P., 2016.Procesowe zarządzanie organizacją. Warszawa: PWE.
2. Szczepańska, K. i Bugdol M., red., 2016.Podstawy zarządzania procesami. Warszawa: Difin.
3. Gąsiorkiewicz, L., 2018.Podstawy zarządzania procesami w zakładach ubezpieczeń. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
4. Bitkowska, A., 2009.Zarządzanie procesami biznesowymi w przedsiębiorstwie. Warszawa: Vizja Pres &IT.
Uzupełniająca:
1. Dobrowolska, A., 2017.Podejście procesowe w organizacjach zarządzanych przez jakość. Warszawa: Poltext.
2. Skrzypek, E. i Hofman, M.,2010. Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wolters Kluwer.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Z1_W01
- Student zna i rozumie pojęcia procesu, organizacji procesowej i funkcjonalnej
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_W12
- Student zna i rozumie podstawowe procesy zachodzące w cyklu życia systemów zarządzania
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Z1_U01
- Student potrafi identyfikować i interpretować, z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, procesy zachodzące w organizacjach
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_U19
- Student potrafi przedstawić opinie, stanowiska i dyskutować o nich
Weryfikacja: Zaliczenie- prezentowanie zagadnień na forum grupy
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Z1_K01
- Student jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt Z1_K02
- Student jest gotów uznania znaczenia wiedzy w rozwiązaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Zaliczenie w formie pisemnej
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: