- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie ryzykiem w projektach IT
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki prof.PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- Specjalność: Inżynieria cyfrowa
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 3 ECTS
8h wykład + 17h przygotowanie się do testu wiedzy + 10h ćwiczenia + 40h realizacja projektu oraz dokumentacji projektowej = 75h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7 ECTS:
8h wykład + 10h ćwiczenia = 18h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2,7 ECTS
17h przygotowanie się do testu wiedzy + 10h ćwiczenia + 40h realizacja projektu oraz dokumentacji projektowej = 67h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy zarządzania, zarządzanie projektami IT
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Nabycie przez studenta umiejętności identyfikacji zagrożeń oraz dokonywania analizy ryzyka na różnych etapach realizacji projektów IT, a także podejmowania działań adekwatnych do zdiagnozowanego stanu
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1-2h. Wprowadzenie do zarządzania ryzykiem w organizacji
3-4h. Proces zarządzania ryzykiem w cyklu życia projektu
5-6h. Aspekty zarządzania ryzykiem w różnych metodykach zarządzania projektami
7-8h. Metody i techniki analizy i oceny ryzyka w przedsięwzięciach IT
9-10h. Podejście i metody postępowania z ryzykiem w przedsięwzięciach IT
B. Ćwiczenia:
1-2h. Wyodrębnienie zespołów projektowych. Dobór organizacji oraz rodzaju projektu IT będących podmiotem i przedmiotem ćwiczeń
3-4h. Uzasadnienie biznesowe oraz scenariusz realizacji projektu IT. Sformułowanie założeń, celów oraz zakresu projektu IT
5-6h. Dobór metodyki realizacji projektu. Identyfikacja czynników krytycznych zarządzania ryzykiem na poszczególnych etapach metodyki
7-8h Ilościowo-jakościowa analiza ryzyka uruchomienia oraz zamykania projektu. Dobór technik wykonania i scenariusze analizy
9-10h. Ilościowo-jakościowa analiza ryzyka realizacji projektu. Dobór technik wykonania i scenariusze analizy
11-12h. Polityka postępowania z ryzykiem na wszystkich etapach realizacji projektu
13-14h. Przygotowanie szablonów dokumentów do wykorzystania w trakcie prowadzenia analizy ryzyka oraz realizacji polityki postępowania z ryzykiem
15h. Rozliczenie i obrona projektu zespołowego
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: egzamin
2. Ocena sumatywna : ocena z egzaminu z zakresu wyznaczonego tematami wykładów, wyrażona w skali 2-5
B. Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: realizacja projektu zespołowego
2. Ocena sumatywna: ocena realizacji projektu zespołowego pod względem merytorycznym, logicznym oraz redakcyjnym w skali 2-5 oraz według zasad określonych przez prowadzącego w regulaminie przed-miotu
E. Końcowa ocena z przedmiotu: ocena wyliczona na podstawie ocen z wykładu i ćwiczeń, według zasad określonych przez prowadzącego w regulaminie przedmiotu i pod warunkiem, że obydwie części przedmiotu zostały zaliczone
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Zawiła-Niedźwiecki, J. 2013. Zarządzanie ryzykiem operacyjnym w zapewnianiu ciągłości działania organizacji. Kraków: Wydawnictwo Edu-Libri.
2. Wołowski, F., & Zawiła-Niedźwiecki, J. 2012. Bezpieczeństwo systemów informacyjnych. Praktyczny przewodnik zgodny normami polskimi i międzynarodowymi. Kraków: Wydawnictwo Edu-Libri.
Uzupełniająca:
1. Kosieradzka, A., & Zawiła-Niedźwiecki, J. 2015. Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym. Kraków: Wydawnictwo Edu-Libri.
2. Korczowski, A. 2010. Zarządzanie ryzykiem w projektach informatycznych. Teoria i praktyka. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- Warunki dopuszczenia do egzaminu określa regulamin przedmiotu
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt I1_W06
- Student zna i rozumie teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie identyfikacji, budowy i reorganizacji procesów, ze szczególnym uwzględnieniem procesów produkcyjnych
Weryfikacja: Egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W09
- Student zna i rozumie teorię oraz ogólną metodologię badań w zakresie zastosowań narzędzi informatycznych w zarządzaniu i produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem działań podejmowanych w środowisku intra i internetowym
Weryfikacja: Egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_W14
- Student zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości
Weryfikacja: Egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt I1_U01
- Student potrafi identyfikować i interpretować podstawowe zjawiska i procesy społeczne z wykorzystaniem wiedzy z zakresu zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem uwarunkowań zarządzania przedsiębiorstwem produkcyjnym oraz zarządzania projektami
Weryfikacja: Przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U13
- Student potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań oraz ich rozwiązywaniu: dobierać i wykorzystywać właściwe metody i narzędzia wspomagające oraz dokonywać oceny opłacalności ekonomicznej wdrożenia tych rozwiązań
Weryfikacja: Przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U14
- Student potrafi dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt I1_K02
- Student jest gotowy do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: Egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K05
- Student jest gotowy do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych, w tym przestrzegania zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych oraz dbałości o dorobek i tradycje zawodu
Weryfikacja: Egzamin, przygotowanie projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: