- Nazwa przedmiotu:
- Modele biznesu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Kotarba Marcin
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria Zarządzania
- Grupa przedmiotów:
- kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 2 ECTS: 
5h ćwiczenia + 5h praca grupowa w tym konsultacje + 20h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 10h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu + 10h analiza literatury = 50h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 ECTS: 
10h ćwiczenia + 5h konsultacje = 15h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 2 ECTS: 
5h ćwiczenia + 5h praca grupowa w tym konsultacje + 20h przygotowanie projektu, w tym konsultacje + 10h przygotowanie prezentacji oraz zaliczenia projektu + 10h analiza literatury = 50h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia10h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa znajomość zagadnień:
1.	zarządzanie w organizacji, podział funkcjonalny organizacji,
2.	finanse przedsiębiorstwa, pomiaru efektów działalności,
3.	planowanie strategicznego, ustalanie celów finansowych i pozafinansowych
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Poznanie i opanowanie metod oraz narzędzi diagnozy stanu obecnego oraz projektowania stanu docelowego modeli biznesowych, w kontekście ich dostosowania do zmian paradygmatów działania przedsiębiorstw w gospodarce cyfrowej.
Cele poznawcze przedmiotu realizowane są poprzez przekazanie wiedzy dotyczącej teoretycznych podstaw modelowania biznesu. Cele aplikacyjne związane są ze zdobyciem praktycznych umiejętności zaprojektowania modelu, w jego wszystkich wymiarach: klient (segment), relacje z klientem, propozycja wartości (przewaga konkurencyjna), zasobów, kanałów, partnerstw, aktywności oraz finansów.
- Treści kształcenia:
- Ćwiczenia: 
1.	Wprowadzenie - ontologia i taksonomia modeli biznesowych. Relacja między strategią a modelem biznesowym. 
2.	Wybór przedsiębiorstw do zadania grupowego. Praca grupowa – opis modelu biznesowego (sytuacja obecna) wybranych przedsię-biorstw przypisanych do grup..
3.	Metoda i narzędzie Business Model Canvas (BMC) – wprowadzenie, przykłady zastosowania.
4.	Praca indywidualna – wypełnienie BMC dla wybranych przedsiębiorstw. 
5.	Prezentacja wyników w ramach grup i wypracowanie ujęcia skonsolidowanego. Prezentacja i dyskusja rezultatów.
6.	Teoria/badania – ewolucja modeli biznesowych wywoływana zmianami technologicznymi i społecznymi.
7.	Praktyczne przykłady modeli biznesowych, w świetle postępującej cyfryzacji.
8.	Praca indywidualna – projekt zmiany strategii i modelu biznesowego wybranych przedsiębiorstw.
9.	Prezentacja prac indywidualnych na ćwiczeniach.
10.	Rozmowa zaliczeniowa z prowadzącym  zajęcia dotycząca projektu
- Metody oceny:
- Ćwiczenia: 
1. Ocena formatywna - ocena przygotowanego przez studenta modelu biznesowego, odpowiadająca
2. Ocena sumatywna - ocena wartości merytorycznej przeprowadzonych przez studentów analiz, terminowość wykonania prac, współpraca w grupach, redakcja raportu końcowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa: 
1.	Materiały pracowni Transformacji Biznesowej, Wydział Zarządzania, Politechnika Warszawska – morfologia modeli biznesowych (dystrybucja przez prowadzącego).
2.	Osterwalder, A., Pigneur, Y., 2010 Business Model Generation,  John Wiley & Sons.
3.	Jensen, A.B., Do we need one business model definition? 2013, Journal of Business Models (2013), Vol. 1, No. 1 pp. 61-84, [online]. Available at: https://journals.aau.dk/index.php/
JOBM/article/download/705/542.
Uzupełniająca:
1.	Burkhardt, T., Krumeich, J., Werth, D., Loos, P., Analyzing the business model concept, 2011, German Research Center for Artificial Intelligence (DFKI),  Institute for Information Systems (IWi) Saarbrücken, Germany [online]. Available at: http://aisel.aisnet.org/cgi/viewcontent.cgi?article=1263&context=icis2011.
2.	Ovans, A., What is a business model, 2015, Harvard Business Review, [online].  Available at: https://hbr.org/2015/01/what-is-a-business-model.
3.	Weill, P., Malone, T.W., Apel, T.G., The business models investors prefer, 2011, MIT Sloan Management review, [online]. Available at: https://sloanreview.mit.edu/article/the-business-models-investors-prefer/.
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt I1_W01
- teorie oraz ogólną metodologię badań w zakresie zarządzania, ze szczególnym uwzględnieniem modeli biznesowych 
 Weryfikacja: ćwiczenia
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt I1_U15
- projektować nowe rozwiązania, jak również doskonalić istniejące, zgodnie z przyjętymi założeniami ich realizacji i wdrożenia
 Weryfikacja: ćwiczenia
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_U14
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
 Weryfikacja: ćwiczenia
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt I1_K01
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy
 Weryfikacja: ćwiczenia
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt I1_K02
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
 Weryfikacja: ćwiczenia
 Powiązane efekty kierunkowe:
 Powiązane efekty obszarowe: