Nazwa przedmiotu:
Laboratorium aparatury procesowej
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Tomasz Wąsowski
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Inzynieria Chemiczna i Procesowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
IC.IK612
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim wynikające z planu studiów 60 2. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach konsultacji 20 3. Godziny kontaktowe z nauczycielem akademickim w ramach zaliczeń i egzaminów 10 4. Przygotowanie do zajęć (studiowanie literatury, odrabianie prac domowych itp.) 8 5. Zbieranie informacji, opracowanie wyników 12 6. Przygotowanie sprawozdania, prezentacji, raportu, dyskusji 15 7. Nauka samodzielna – przygotowanie do zaliczenia/kolokwium/egzaminu 20 Sumaryczne obciążenie studenta pracą 145 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
3 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium60h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Znajomość matematyki i fizyki na poziomie I roku oraz termodynamiki i kinetyki procesowej z kursu podstawowego.
Limit liczby studentów:
brak
Cel przedmiotu:
1. Zapoznanie studentów z podstawowymi operacjami w ciągach technologicznych, ze szczególnym zwróceniem uwagi na opis fenomenologiczny poszczególnych procesów i zrozumienie podstawowych zjawisk składających się na proces oraz opis ilościowy (głównie na poziomie równowagowym i stanów ustalonych). 2. Nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie konstrukcji podstawowych aparatów do prowadzenia procesów jednostkowych i złożonych, zasad doboru i projektowania aparatury oraz instalacji procesowych.
Treści kształcenia:
Laboratorium 1. Przepływy płynów; badanie charakterystyki pomp. 2. Klasyfikacja hydrauliczna. 3. Rozdzielanie zawiesin w wirówce sedymentacyjnej. 4. Filtracja w prasie filtracyjnej. 5. Filtracja membranowa (mikrofiltracja i odwrócona osmoza). 6. Mieszanie cieczy. 7. Fluidyzacja trójfazowa. 8. Hydrodynamika kolumny z wypełnieniem. 9. Wymienniki ciepła. 10. Suszenie konwekcyjne; suszenie rozpyłowe. 11. Klimatyzacja powietrza. 12. Odpylanie gazów.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń 1. Kolokwium zaliczeniowe z ćwiczenia zdają studenci po złożeniu sprawozdania, jednak nie później niż w terminie dwutygodniowym po jego odbyciu. 2. Kolokwia przyjmowane są w godzinach ćwiczeń lub, w uzasadnionych przypadkach, w innym terminie uzgodnionym z prowadzącym. Kolokwium przyjmuje prowadzący, pod opieką którego student wykonywał ćwiczenie. 3. W przypadku skierowania sprawozdania do poprawy lub negatywnego wyniku kolokwium, termin kolokwium poprawkowego należy uzgodnić z prowadzącym. Kolokwium poprawkowe musi odbyć się nie później niż w terminie dwutygodniowym po wykonaniu ćwiczenia. 4. Ocena z wykonanego ćwiczenia obejmuje oceny z: - przygotowania do ćwiczenia, - wykonania ćwiczenia, - wykonania sprawozdania, - kolokwium zaliczeniowego. 5. Do zaliczenia całości ćwiczeń laboratoryjnych wymagane jest wykonanie wszystkich ćwiczeń przewidzianych haromonogramem i uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów zaliczeniowych. 6. Po zakończeniu cyklu ćwiczeń dopuszcza się poprawę oceny z jednego ćwiczenia, które zostało ocenione najsłabiej.
Egzamin:
tak
Literatura:
1. A. Selecki, L. Gradoń, Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985. 2. J. Ciborowski, Podstawy inżynierii chemicznej, WNT, Warszawa, 1967. 3. R.G. Griskey, Transport phenomena and unit operations – a combined approach, Wiley-Interscience, NY, 2002. 4. J. Warych, Aparatura Chemiczna i Procesowa, OWPW, 2004. 5. A. Selecki, L. Gradoń, Podstawowe procesy przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1985. 6. H. Błasiński, B. Młodziński, Aparatura przemysłu chemicznego, WNT, Warszawa, 1983. 7. Laboratorium Aparatury Procesowej - ćwiczenia laboratoryjne (red. J. Warych), OWPW, 2006. 8. J. Kostro, Elementy, urządzenia i układy automatyki, WSiP, Warszawa, 1998.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Posiada podstawową wiedzę dotyczącą budowy, doboru i projektowania aparatury procesowej
Weryfikacja: ćwiczenie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W03
Efekt W2
Ma elementarną wiedzę w zakresie spektrum dyscyplin inżynierskich powiazanych z inżynierią chemiczną i procesową oraz inżynierią materiałową
Weryfikacja: ćwiczenie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W06
Efekt W3
Ma wiedzę niezbędną do sporządzania bilansów masy, składnika i energii z uwzględnieniem zjawisk przenoszenia pędu, masy i energii
Weryfikacja: ćwiczenie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi zaprojektować proste aparaty procesowe i sposoby współpracy aparatów tak, aby realizowały określony proces
Weryfikacja: ćwiczenie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt U2
Potrafi zaplanować i przeprowadzić badania eksperymentalne oraz zinterpretować wyniki zgodnie z wyznaczonym celem, stosując odpowiednie procedury, narzędzia i techniki pomiarowe
Weryfikacja: ćwiczenie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U11
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U14
Efekt U3
Potrafi dobrać aparaty procesowe i ich części z katalogów i baz danych
Weryfikacja: ćwiczenie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U12
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09
Efekt U4
Potrafi projektować procesy przetwórcze w skali przemysłowej zgodnie z zasadami technologicznymi
Weryfikacja: ćwiczenie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt KS1
Potrafi pracować w zespole, pełnić w nim różne funkcje (w tym kierownicze) i ma świadomość odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania, związane z pracą zespołową
Weryfikacja: ćwiczenie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03
Efekt KS2
Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykorzystaniem zawodu inżyniera
Weryfikacja: ćwiczenie, kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe: K_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K05