- Nazwa przedmiotu:
  - Propedeutyka teorii architektury
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. dr hab. inż. arch. Konrad Kucza-Kuczyński
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Architektura
 
    - Grupa przedmiotów:
  
    - Kod przedmiotu:
  
    - Semestr nominalny:
  - 1 / rok ak. 2018/2019
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 1
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - -
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - -
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - -
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia0h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - -
 
    - Limit liczby studentów:
  - -
 
    - Cel przedmiotu:
  - Poznanie podstaw kształtowania przestrzeni architektonicznej w zakresie teorii jej elementów i cech  oraz   praktyki tworzenia nowej  jakości  przestrzeni.
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykłady /15 godz./:
1.	„Warszawska szkoła architektury – historia czy wartość”/Wydział 1915-2010, idee i ludzie „szkoły”, trwałość szkoły, miejsce projektowania w procesie dydaktyki/.
2.	„Przestrzeń, miejsce i „nie-miejsce”- współczesna teoria” /relacja architektury do otoczenia, definicje przestrzeni i miejsca /Tuan/, „płynność” /Baumann/, projektowanie w kontekście/
3.	„Początki architektury – zaznaczanie i ograniczanie przestrzeni” /archetypy architektury, zaznaczenie miejsca, wygrodzenie i ograniczanie miejsca jako początek architektury, formy wygrodzenia, negatyw i pozytyw przestrzeni architektonicznej/
4.	„Alfabet tworzenia architektury: elementy komponowania” /tradycyjne i współczesne widzenie komponowania, trwałość i zmienność elementów składowych, cechy kompozycji, kanony i porządki, teoria Żurawskiego o budowie formy architektonicznej/
5.	„Miary architektury” /skala, wymiary, proporcje, Modulor Corbusiera, świadome złudzenia, relacje do człowieka, współczesne gubienie skali, płynność miar/ 
6.	„Nowe geometrie jako baza tworzenia najnowszej architektury” /geometria euklidesowa w architekturze, nowe geometrie nie-euklidesowe, nowe narzędzia geometrii, relacje geometrii do formy architektonicznej/
7.	„Tworzywo konstruowania i budowania” /materia architektury, rola materiału, refleksje Zumthora, materiał w konstruowaniu, stylistyka H.T. jako integracja konstrukcji i formy, nowe technologie i ich warsztat/
8.	„Kolor w architekturze” /definicje koloru i barwy, kolor w architekturze, kolor i barwa tworzywa architektury, znaczenie koloru, zmienność i moda koloru/.
9.	„Światło” /oświetlenie i światło, oświetlenie naturalne i sztuczne, słońce w architekturze wg. Twarowskiego, źródła światła sztucznego, malowanie światłem, nowe technologie światła/.
10.	„Zapis tworzenia architektury I – faza idei” /fazy projektu, zapis wizji, idei, tradycyjne techniki zapisu, zapisy Mistrzów /Corbusier, Ando, Botta, Jahn/, integracja zapisu tradycyjnego odręcznego z komputerowym/.
11.	„Zapis tworzenia architektury II – faza przekazu graficznego projektu” /zapisy normatywne projektu, prezentacje promocyjne, grafika wizualizacji, komponowanie prezentacji/
12.	„Rola znaczenia w architekturze” /pojęcia znaczenia, symbolu i znaku, znaczenie jako element tworzenia, przykłady: sacrum i dom, znaczenie poprzez formę, symbol i znak, trwałość i zmienność znaczenia/.
13.	„Projektowanie jako wielodyscyplinarna integracja” /złożoność architektury jako procesu tworzenia i jako produktu twórczego, przymus integracji i sprawność jej realizacji, cechy integracji, równoległość i równoczesność  w tworzeniu, techniki pracy umysłowej i twórczej, finalna integracja:”dzieło”/
 
    - Metody oceny:
  - Test sprawdzający, zaliczeniowy wykładów
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - Literatura podstawowa:
E.T. Hall  Ukryty wymiar  Warszawa 1987
M.Leśniakowska  Co to jest architektura  Warszawa 1996
S.E. Rasmussen  Odczuwanie architektury   Warszawa 1999
B.Szmidt  Ład przestrzeni  Warszawa 1999
W.Tatarkiewicz  Dzieje sześciu pojęć  Warszawa 1988
Yi-Fu Tuan  Przestrzeń i miejsce  Warszawa 1987
P.Zumthor  Myślenie architekturą  Kraków 2010
P.Zumthor  Atmospheres  Basel Boston Berlin 2006
Literatura uzupełniająca:
B.van Berkel/C. Boss  Niepoprawni wizjonerzy  Warszawa 1999
A. de Botton  Architektura szczęścia  Warszawa 2010
Z.Herbert  Barbarzyńca w ogrodzie  Wrocław 1995
Z.Kamiński  Dzieje życia – w pogoni za sztuką  Warszawa 1975
K.Kucza-Kuczyński  Zawód-architekt  Warszawa 2004
Ch.Norberg-Schulz  Znaczenie w architekturze Zachodu  Warszawa 1999
M.Tulli  Sny i kamienie  Warszawa 1999
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - -
 
    - Uwagi:
  - -
 
    Efekty uczenia się