- Nazwa przedmiotu:
- Grafika komputerowa i wizualizacja
- Koordynator przedmiotu:
- Dariusz Sawicki
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Elektronika i Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty informatyki - obieralne
- Kod przedmiotu:
- GKWZ
- Semestr nominalny:
- 7 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 45h wykład,
12h konsultacje i zajęcia stacjonarne,
3h egzamin,
40h praca własna (korzystanie z literatury, przygotowanie do egzaminu),
40h realizacja zadania projektowego
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 3
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy geometrii i algebry liniowej. Podstawy algorytmów i struktur danych.
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Celem zajęć jest przedstawienie podstawowych zagadnień, możliwości realizacyjnych i tendencji rozwojowych grafiki komputerowej, zapoznanie z podstawowymi problemami grafiki oraz metodami i algorytmami stosowanymi do ich rozwiązywania.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie, zastosowania grafiki komputerowej, grafika rastrowa i wektorowa, sprzęt dla potrzeb grafiki, interfejs użytkownika.
Podstawowe operacje rastrowe wraz z elementarnymi zadaniami geometrii obliczeniowej.
Przekształcenia geometryczne, operacje macierzowe we współrzędnych jednorodnych.
Reprezentacja przestrzeni trójwymiarowej na płaszczyźnie – rzutowanie, kamera i wirtualne studio.
Modelowanie krzywych i powierzchni.
Modelowanie obiektów.
Eliminacja elementów zasłoniętych, algorytmy rozstrzygania widoczności.
Światło, oko i widzenie, modele barw w grafice komputerowej.
Modelowanie oświetlenia, modele odbicia (przenikania) światła.
Oświetlenie globalne, metoda śledzenia promieni, metoda energetyczna.
Dążenie do realizmu, tekstura, elementy animacji.
- Metody oceny:
- Przedmiot jest zaliczany na podstawie wyników z egzaminu (60%) i zaliczenia projektu (40%). Ocena końcowa zależy od sumy punktów (minimum do zaliczenia wynosi 51% punktów) , przy czym obie części muszą być niezależnie zaliczone
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.Hughes J.F., van Dam A., McGuire M., Sklar D.F., Foley J.D., Feiner S.K., Akeley K.:
Computer Graphics: Principles and Practice.third ed. Addison Wesley 2013.
2.Shirley P.: Fundamentals of Computer Graphics, A.K. Peters 2002.
3.Hearn D., Baker P., M.: Computer Graphics with Open GL, Prentice-Hall 2003.
4.Zabrodzki J. i inni : Grafika komputerowa, metody i narzędzia, WNT 1994.
5.Jankowski M.: Elementy grafiki komputerowej, WNT 1990.
- Witryna www przedmiotu:
- www.okno.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt GK_W01
- ma wiedzę na temat metod i algorytmów stosowanych w grafice komputerowej
Weryfikacja: projekt, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W04, T1A_W07, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt GK_U01
- potrafi wykorzystać wiedzę z matematyki, optyki i programowania w tworzeniu grafiki komputerowej
Weryfikacja: egzamin, projekt
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U18, K_U19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U09, T1A_U09