Nazwa przedmiotu:
Podstawy ekonomii
Koordynator przedmiotu:
Maciej Holko
Status przedmiotu:
Fakultatywny ograniczonego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Elektronika i Telekomunikacja
Grupa przedmiotów:
Przedmioty ekonomiczno-społeczne
Kod przedmiotu:
POMZ
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
ok. 75 godz: studiowanie materiałów - 40 godz, rozwiązywanie zadań - 20 godz, konsultacje i egzamin - 15 godz
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowe umiejętności matematyczne
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Podstawowym celem jest przedstawienie i wyjaśnienie a) mechanizmów funkcjonowania gospodarki kapitalistycznej w warunkach globalizacji, b) istoty powiązań/ współzależności, występujących między ludźmi w procesie produkcji i podziału, c) przyczyn problemów/kryzysów społeczno-gosp. i pożądanej polityki d) podstaw statystyki ekonomicznej na podstawie raportów GUS i NBP. Zrealizowanie celu przedmiotu wymaga oparcia się na modelach teoretycznych, wychodząc od najprostszych (klasycznych – A.Smitha i D.Ricardo) i sukcesywnie przechodząc do bardziej skomplikowanych (Marksa, Schumpetera, Kaleckiego, Keynesa, Sraffy i Pasinettiego).
Treści kształcenia:
1. Wzrost gospodarki - jego podażowe przyczyny; wprowadzone zostaną pojęcia/kategorie i występujące między nimi współzależności: dochód- produkcja -bogactwo, kapitał jego akumulacja, podział i specjalizacja pracy, praca (re)produkcyjna i nieprodukcyjna, rozległość rynku, wydajność pracy, innowacje i kapitał ludzki, rozwój w przestrzeni miasto-wieś, rola państwa, zasady polityki podatkowej. 2. Podział dochodu; przedstawiona zostanie teoria podziału dochodu (teoria płacy i zysku) a także związek tej teorii z rozwojem i stagnacją gospodarki. 3. Teoria wartości, pieniądza i kapitału; przedstawiona zostanie teoria wartości oparta na pracy, teoria pieniądza i kapitału a także teoria reprodukcji (akumulacji i cyrkulacji kapitału). 4. Postęp techniczny, innowacje i tzw. kapitał ludzki; przedstawione zostaną modele postępu technicznego (oraz teorie kapitału ludzkiego). 5. Dynamika gospodarki - przyczyny popytowe; przedstawiony zostanie związek pomiędzy inwestycjami, zyskiem, dochodem społecznym i jego podziałem (między płace i zyski) a także przyczyny cyklu koniunkturalnego i jego przebieg oraz czynniki inwestycji (w tym - rola prywatnych oszczędności (zasada rosnącego ryzyka) i rentowności kapitału). 6. Polityka państwa; przedstawiona / wyjaśniona zostanie: a) konieczność stosowania proinwestycyjnej (podatkowo-wydatkowej) polityki państwa oraz zagrożenie tzw. politycznym cyklem koniunkturalnym; b) analiza 3 typów opodatkowania: konsumpcji, zysków i majątku. 7. Teoria procentu i polityka pieniężna; przedstawione zostaną teorie najwybitniejszych ekonomistów: Marksa, Schumpetera, Kaleckiego i Keynesa. 8. Globalizacja i europeizacja; przedstawiony zostanie proces międzynarodowej integracji gospodarczej (szczególnie – europejskiej, w tym – problematyka wspólnej waluty) oraz konsekwencje tego procesu. 9. Prawa rozwoju kapitalistycznego systemu społeczno-gospodarczego. Marks i Schumpeter - 2 koncepcje ewolucji kapitalizmu: metoda materializmu dialektycznego, instytucje kapitalizmu i ich ewolucja; tendencje kapitalizmu (monopolizacja/ centralizacja/ koncentracja produkcji i własności, cykl koniunkturalny, bezrobocie) i jego konsekwencje społeczne. Koncepcja rozwoju zrównoważonego. 10. Ewolucja ekonomi jako nauki; przedstawiony zostanie dyskurs pomiędzy dwoma paradygmatami w ekonomii: paradygmatem neoklasycznym (w tym: szkoła austriacka, ekonomia wiedzy niedoskonałej, behawioralna, neoinstytucjonalna), oraz paradygmatem klasycznym (w tym: neoricardiańska szkoła P. Sraffy) i nawiązującym do niego - (post)keynesowskim i kaleckistowskim.
Metody oceny:
sprawdzian pisemny (pytania otwarte) - 75% zadania z zakresu statystyki ekonomicznej wykonywane samodzielnie i przesyłane mailem - 25%
Egzamin:
tak
Literatura:
Lektury podstawowe 1. Robinson J., Walka z bezrobociem: wstęp do teorii zatrudnienia, Wydawnictwo Kazimierza Rutskiego, Warszawa, Łódź 1947. 2. Kalecki M., Dzieła, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 1979, 1980. 3. Sraffa P., Produkcja towarów za pomocą towarów, PWN 1965 Lektury uzupełniające 1. Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, PWN 1954. 2. Ricardo D., Zasady ekonomii politycznej i opodatkowania, PWN 1957 3. Simonde de Sismondi J.C.L., Nowe zasady ekonomii politycznej, PWN, Warszawa 1955. 4. Marks K., Kapitał, tom I w: K.Marks, F.Engels, Dzieła, tom 23, Książka i Wiedza 1968 5. Keynes J.M., Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN 1956 6. Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN 1960 7. Bhaduri A., Makroekonomiczna teoria dynamiki produkcji towarowej, PWN 1994 8. Pasinetti L., Structural economic dynamics, http://digamo.free.fr/pasi93.pdf; http://cas.umkc.edu/econ/economics/faculty/Forstater/688/Reading/structrual%20economic%20dynamics.pdf
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt S1A_W02; S1A_W03
ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) i ich istotnych elementach, o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08
Efekt S1A_W04
zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt S1A_U03
potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych i gospodarczych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01
Efekt S1A_U08
posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt S2P_K07
potrafi myśleć krytycznie, samodzielnie, przedsiębiorczo; zachować a) krytycyzm w formułowaniu ocen dotyczących poglądów, szkół i kierunków myśli ekonomicznej, b) krytyczną postawę w zakresie analizy rzeczywistości w jej wymiarze społeczno-ekonomicznym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02
Efekt S1P_K04
prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z a) rolą wykonywanego zawodu w gospodarce narodowej (znaczenie danego zawodu w podziale pracy) b) interakcjami/współzależnościami występującymi pomiędzy zawodem/przedsiębiorstwem a resztą gospodarki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe: K_K02
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K02