- Nazwa przedmiotu:
- Podstawy ekonomii
- Koordynator przedmiotu:
- Maciej Holko
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Elektronika i Telekomunikacja
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty ekonomiczno-społeczne
- Kod przedmiotu:
- POMZ
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- ok. 75 godz: studiowanie materiałów - 40 godz, rozwiązywanie zadań - 20 godz, konsultacje i egzamin - 15 godz
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe umiejętności matematyczne
- Limit liczby studentów:
- -
- Cel przedmiotu:
- Podstawowym celem jest przedstawienie i wyjaśnienie a) mechanizmów funkcjonowania gospodarki kapitalistycznej w warunkach globalizacji, b) istoty powiązań/ współzależności, występujących między ludźmi w procesie produkcji i podziału, c) przyczyn problemów/kryzysów społeczno-gosp. i pożądanej polityki d) podstaw statystyki ekonomicznej na podstawie raportów GUS i NBP.
Zrealizowanie celu przedmiotu wymaga oparcia się na modelach teoretycznych, wychodząc od najprostszych (klasycznych – A.Smitha i D.Ricardo) i sukcesywnie przechodząc do bardziej skomplikowanych (Marksa, Schumpetera, Kaleckiego, Keynesa, Sraffy i Pasinettiego).
- Treści kształcenia:
- 1. Wzrost gospodarki - jego podażowe przyczyny; wprowadzone zostaną pojęcia/kategorie i występujące między nimi współzależności: dochód- produkcja -bogactwo, kapitał jego akumulacja, podział i specjalizacja pracy, praca (re)produkcyjna i nieprodukcyjna, rozległość rynku, wydajność pracy, innowacje i kapitał ludzki, rozwój w przestrzeni miasto-wieś, rola państwa, zasady polityki podatkowej.
2. Podział dochodu; przedstawiona zostanie teoria podziału dochodu (teoria płacy i zysku) a także związek tej teorii z rozwojem i stagnacją gospodarki.
3. Teoria wartości, pieniądza i kapitału; przedstawiona zostanie teoria wartości oparta na pracy, teoria pieniądza i kapitału a także teoria reprodukcji (akumulacji i cyrkulacji kapitału).
4. Postęp techniczny, innowacje i tzw. kapitał ludzki; przedstawione zostaną modele postępu technicznego (oraz teorie kapitału ludzkiego).
5. Dynamika gospodarki - przyczyny popytowe; przedstawiony zostanie związek pomiędzy inwestycjami, zyskiem, dochodem społecznym i jego podziałem (między płace i zyski) a także przyczyny cyklu koniunkturalnego i jego przebieg oraz czynniki inwestycji (w tym - rola prywatnych oszczędności (zasada rosnącego ryzyka) i rentowności kapitału).
6. Polityka państwa; przedstawiona / wyjaśniona zostanie: a) konieczność stosowania proinwestycyjnej (podatkowo-wydatkowej) polityki państwa oraz zagrożenie tzw. politycznym cyklem koniunkturalnym; b) analiza 3 typów opodatkowania: konsumpcji, zysków i majątku.
7. Teoria procentu i polityka pieniężna; przedstawione zostaną teorie najwybitniejszych ekonomistów: Marksa, Schumpetera, Kaleckiego i Keynesa.
8. Globalizacja i europeizacja; przedstawiony zostanie proces międzynarodowej integracji gospodarczej (szczególnie – europejskiej, w tym – problematyka wspólnej waluty) oraz konsekwencje tego procesu.
9. Prawa rozwoju kapitalistycznego systemu społeczno-gospodarczego. Marks i Schumpeter - 2 koncepcje ewolucji kapitalizmu: metoda materializmu dialektycznego, instytucje kapitalizmu i ich ewolucja; tendencje kapitalizmu (monopolizacja/ centralizacja/ koncentracja produkcji i własności, cykl koniunkturalny, bezrobocie) i jego konsekwencje społeczne. Koncepcja rozwoju zrównoważonego.
10. Ewolucja ekonomi jako nauki; przedstawiony zostanie dyskurs pomiędzy dwoma paradygmatami w ekonomii: paradygmatem neoklasycznym (w tym: szkoła austriacka, ekonomia wiedzy niedoskonałej, behawioralna, neoinstytucjonalna), oraz paradygmatem klasycznym (w tym: neoricardiańska szkoła P. Sraffy) i nawiązującym do niego - (post)keynesowskim i kaleckistowskim.
- Metody oceny:
- sprawdzian pisemny (pytania otwarte) - 75%
zadania z zakresu statystyki ekonomicznej wykonywane samodzielnie i przesyłane mailem - 25%
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Lektury podstawowe
1. Robinson J., Walka z bezrobociem: wstęp do teorii zatrudnienia, Wydawnictwo Kazimierza Rutskiego, Warszawa, Łódź 1947.
2. Kalecki M., Dzieła, tom 1 i 2, PWN, Warszawa 1979, 1980.
3. Sraffa P., Produkcja towarów za pomocą towarów, PWN 1965
Lektury uzupełniające
1. Smith A., Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, PWN 1954.
2. Ricardo D., Zasady ekonomii politycznej i opodatkowania, PWN 1957
3. Simonde de Sismondi J.C.L., Nowe zasady ekonomii politycznej, PWN, Warszawa 1955.
4. Marks K., Kapitał, tom I w: K.Marks, F.Engels, Dzieła, tom 23, Książka i Wiedza 1968
5. Keynes J.M., Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, PWN 1956
6. Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego, PWN 1960
7. Bhaduri A., Makroekonomiczna teoria dynamiki produkcji towarowej, PWN 1994
8. Pasinetti L., Structural economic dynamics, http://digamo.free.fr/pasi93.pdf; http://cas.umkc.edu/econ/economics/faculty/Forstater/688/Reading/structrual%20economic%20dynamics.pdf
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt S1A_W02; S1A_W03
- ma podstawową wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (kulturowych, politycznych, prawnych, ekonomicznych) i ich istotnych elementach,
o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi w skali krajowej, międzynarodowej i międzykulturowej
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
- Efekt S1A_W04
- zna rodzaje więzi społecznych odpowiadające dziedzinom nauki i dyscyplinom naukowym, właściwym dla studiowanego kierunku studiów oraz zna rządzące nimi prawidłowości
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W08
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W08
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt S1A_U03
- potrafi właściwie analizować przyczyny i przebieg konkretnych procesów i zjawisk społecznych i gospodarczych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
- Efekt S1A_U08
- posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk społecznych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt S2P_K07
- potrafi myśleć krytycznie, samodzielnie, przedsiębiorczo; zachować a) krytycyzm w formułowaniu ocen dotyczących poglądów, szkół i kierunków myśli ekonomicznej, b) krytyczną postawę w zakresie analizy rzeczywistości w jej wymiarze społeczno-ekonomicznym
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02
- Efekt S1P_K04
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z a) rolą wykonywanego zawodu w gospodarce narodowej (znaczenie danego zawodu w podziale pracy) b) interakcjami/współzależnościami występującymi pomiędzy zawodem/przedsiębiorstwem a resztą gospodarki
Weryfikacja: sprawdzian pisemny
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K02
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K02