- Nazwa przedmiotu:
- Pomiary i prognozowanie ruchu i przewozów
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Mariusz Izdebski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Transport
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 60 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., studiowanie literatury przedmiotu 15 godz., konsultacje 3 godz., przygotowanie się do egzaminu 12 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt ECTS (33 godz., w tym: praca na wykładach 15 godz., praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje 3 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- angielski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1,0 pkt ECTS (30 godz., w tym: praca na ćwiczeniach audytoryjnych 15 godz., konsultacje  2 godz., przygotowanie do egzaminu 13 godz.).
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza dotycząca pojęć  i zagadnień statystycznych np. wartość oczekiwana, funkcja regresji.
- Limit liczby studentów:
- 7
- Cel przedmiotu:
- Poznanie metod oraz modeli prognostycznych wykorzystywanych w transporcie oraz nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do wyznaczenia prognoz ruchu. 
- Treści kształcenia:
- Wykład: metody prognozowania ruchu (metoda wskaźnikowa, modelowa), teoretyczne modele analiz ruchu osób, założenia modelu czterostopniowego, metodyka opracowywania założeń do prognoz, rozkłady podróży. Ćwiczenia audytoryjne: wyznaczanie rozkładu potoków podróżnych na sieci, wyznaczanie prognoz ruchu metodami prezentowanymi na wykładach.
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin pisemny. Ćwiczenia: kolokwium pisemne.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Literatura podstawowa: 
1) Juan de Dios Ortúzar, Luis G. Willumsen Modelling Transport, 4th Edition, 2011   
2) Anurag Pande, Brian Wolshon. Traffic Engineering Handbook: Institute of Transportation Engineers, Seventh Edition, 2016. 
3) David E. Boyce , Huw C.W.L. Williams Forecasting Urban Travel Past, Present and Future, 2016.
4) PTV Visum Manual, PTV GROUP.
Literatura uzupełniająca: 
1) Gaca S., Suchorzewski W., Tracz M.: Inżynieria ruchu drogowego, WKiŁ 2011
2) Greń J.: Modele i zadania statystyki matematycznej. PWN, Warszawa. 
3) Żurowska J.: Prognozowanie przewozów. Modele. Metody. Przykłady. Wyd. Politechniki Krakowskiej 2005. 
- Witryna www przedmiotu:
-  brak
- Uwagi:
- O ile nie powoduje to zmian w zakresie powiązań danego modułu zajęć z kierunkowymi efektami kształcenia w treściach kształcenia mogą być wprowadzane na bieżąco zmiany związane z uwzględnieniem najnowszych osiągnięć naukowych.
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W01
- Absolwent zdobywa podstawową wiedzę dotycząca metod prognozowania. Potrafi wyznaczyć obciążenia sieci transportu publicznego dla dowolnego systemu transportowego.
 Weryfikacja: egzamin, kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        Tr2A_W06, Tr2A_W08
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U01
- Absolwent potrafi wyznaczać prognozy ruchu i przewozów .
 Weryfikacja: egzamin, kolokwium
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        Tr2A_U09, Tr2A_U11
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        II.T.P7S_UW.1, III.P7S_UW.1.o
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K01
- Absolwent jest przygotowany do pracy w przedsiębiorstwach transportu publicznego.
 Weryfikacja:
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        Tr2A_K02, Tr2A_K04
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P7S_KK, I.P7S_KO