- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie komunikacją w zapewnianiu ciągłości działania
- Koordynator przedmiotu:
- dr Liliana Hawrysz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 4 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczeń + 10h przygotowanie się do testu + 2h analiza studiów przypadków = 30h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,60 ECTS
8h wykład + 10h ćwiczeń = 18h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,73 ECTS
10h ćwiczeń + 10h przygotowanie się do testu + 2h analiza studiów przypadków = 22h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Komunikacji wewnętrzna i zewnętrzna
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali audytoryjnej (wykład) - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, związanych ze znaczeniem komunikacją dla zapewnienia ciągłości działania. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: zasad skutecznego komunikowania się; komunikacją wewnętrzna i zewnętrzna; public relations, modelami komunikacji stosowanymi w organizacjach; sytuacjami potencjalnie kryzysowymi; przygotowaniem księgi zarządzania kryzysowego; uwarunkowaniami oraz założeniami komunikacji kryzysowej; powołaniem sztabu kryzysowego.
- Treści kształcenia:
- A. Wykład:
1. Zasady skutecznego komunikowania się. Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna; Omówienie zasad zaliczenia i celów przedmiotu (2h)
2. Public relations, modele komunikacji stosowane w organizacjach. Omówienie sytuacji potencjalnie kryzysowych.(2h)
3. Księga zarządzania kryzysowego.(2h)
4. Uwarunkowania oraz założenia komunikacji kryzysowej. Sztab kryzysowy.(2h)
5. Zaliczenie przedmiotu.(2h)
B. Ćwiczenia:
1. Obieg informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego (ogólny- przygotowanie karty procesu „komunikacja”). (2 h)
2. Przygotowanie procedury informowania: Informowanie służb właściwych dla zagrożenia; informowania organów administracji publicznej; Informowania interesariuszy; Informowania rodzin poszkodowanych; Informowania podmiotów zależnych (2h)
3. Przygotowanie schematu postępowania w przypadku awarii, katastrofy.(2h)
4. Scenariusze kryzysu- np.: wypadek przy pracy; wypadek na dużą skalę- katastrofalny; poważny wypadek związany z ochroną środowiska; konflikt z organizacją ekologiczną; poważna wada produktu; poważna awaria lub akt sabotażu; akcja protestacyjna lub strajk; akt przestępstwa popełniony przez pracownika; mobbing; nagłe odejście kluczowego pracownika do firmy konkurencyjnej; defraudacja środków pieniężnych; kradzież mienia firmy o znacznej wartości; utrata danych, kradzież lub ujawnienie wrażliwych informacji; awaria lub zniszczenia infrastruktury informatycznej.(8h)
5. Komunikaty dla mediów dla każdego z powyższych scenariuszy kryzysu.(1 h)
- Metody oceny:
- A. Wykład:
1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, indywidualne zaliczenie testu teoretycznego.
2. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z dwóch części zaliczenia (aktywność+ test): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
B. Ćwiczenia:
3. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, scenariusze kryzysu.
4. Ocena sumatywna : suma punktów uzyskanych z dwóch części zaliczenia (aktywność+ scenariusze kryzysu): max 50 (ocena 5,0), wymaganych min 26 (ocena 3,0).
C. Końcowa ocena z przedmiotu: Suma punktów liczona z obydwu części przedmiotu: max 100 (ocena 5,0), wymaganych min 51 (ocena 3,0). Przedmiot uznaje się zaliczony w momencie, gdy każda z dwóch części przedmiotu została zaliczona na ocenę co najmniej 3,0. Ocena
końcowa jest wystawiana według następującej skali:
51-61 – 3,0
62-71 – 3,5
72-81 – 4,0
82-91 – 4,5
92-100 – 5,0
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Jaworowicz M., Jaworowicz P., 2017, Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Warszawa: Difin
2. Hamilton Ch., 2011, Skuteczna komunikacja w biznesie, Warszawa: PWN
3. Wójcik K., 2015, Public relations, Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa: Wolters Kluwer Polska
4. Kaczmarek T., Ćwiek G., 2009, Ryzyko kryzysu a ciągłość działania, Warszawa: Difin
Uzupełniająca:
1. Kosieradzka A., Zawiła-Niedźwiecki J., (red.), 2016, Zaawansowana metodyka oceny ryzyka w publicznym zarządzaniu kryzysowym, Kraków-Legionowo: edu-Libri,.
2. Cornelissen J., 2010, Komunikacja korporacyjna. Przewodnik po teorii i praktyce, Warszawa: Wolters Kluwer
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka B2_W01
- Absolwent zna i rozumie w pogłębionym stopniu teorie naukowe właściwe dla funkcjonowania organizacji oraz kierunków ich rozwoju, a także zaawansowaną metodologię badań
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B2_W02
- Absolwent zna i rozumie główne trendy rozwojowe i wymagania w zakresie funkcjonowania współczesnych organizacji
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka B2_U01
- Absolwent potrafi identyfikować, interpretować i wyja-śniać złożone zjawiska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu funkcjonowania organizacji
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B2_U11
- Absolwent potrafi komunikować się z użyciem specjalistycznej terminologii
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka B2_K01
- Absolwent jest gotów do krytycznej oceny odbieranych treści
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B2_K07
- Absolwent jest gotów pracować w zespole i organizacji
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: