- Nazwa przedmiotu:
- Komunikacja wewnętrzna i zewnętrzna (HES)
- Koordynator przedmiotu:
- dr Liliana Hawrysz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Zarządzanie Bezpieczeństwem Infrastruktury Krytycznej
- Grupa przedmiotów:
- Kierunkowe
- Kod przedmiotu:
- -
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 1
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1 ECTS
10h ćwiczeń + 5h przygotowanie się do testu + 10h analiza studiów przypadków + 5h analiza literatury = 30h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0.33 ECTS
10h ćwiczeń = 10h
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1 ECTS
10h ćwiczeń + 5h przygotowanie się do testu + 10h analiza studiów przypadków + 5h analiza literatury = 30h
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy organizacji i zarządzania
- Limit liczby studentów:
- - od 25 osób do limitu miejsc w sali laboratoryjnej (ćwiczenia)
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest zaprezentowanie podstawowych zagadnień, związanych z komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną. Omówione zostaną pojęcia dotyczące: - Komunikacji wewnętrznej, w szczególności modele komunikacji, kanały komunikowania się, narzędzia wspierające procesy komunikacji, komunikacja w zespołach rozproszonych, audytu komunikacji wewnętrznej oraz komunikacji zewnętrznej na poziomie organizacji, produktu, osoby, narzędzia komunikacji zewnętrznej.
- Treści kształcenia:
- A. Ćwiczenia:
1. Komunikacja w organizacji-podstawowe pojęcia i zagadnienia, strategia komunikacji, wprowadzenie do komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. Komunikacja z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi.
2. Komunikacja wewnętrzna- model komunikacji, kanały komunikowania się, narzędzia wspierające procesy komunikacji wewnętrznej, utrudnienia w efektywnej komunikacji, komunikacja w zespołach rozproszonych.
3. Zasady skutecznej komunikacji wewnętrznej: wymagania wobec odbiorcy, wymagania wobec nadawcy, znaczenie informacji zwrotnej. Audyt komunikacji wewnętrznej.
4. Komunikacja zewnętrzna- wprowadzenie do zagadnienia, komunikacja na poziomie organizacji, produktu, osoby, narzędzia komunikacji zewnętrznej.
5. Komunikacja z różnymi grupami interesariuszy (klienci, partnerzy biznesowi, media, liderzy opinii w Internecie, mieszkańcy), mapo-wanie interesariuszy, dobór kanałów i narzędzi komunikacji do po-szczególnych grup interesariuszy. Audyt komunikacji zewnętrznej- analiza dotychczas realizowanej polityki komunikacji z różnymi grupami interesariuszy.
- Metody oceny:
- A.Ćwiczenia:
1. Ocena formatywna: ocenie polega: aktywność podczas zajęć, analiza studiów przypadków, indywidualne zaliczenie testu teoretycznego.
2. Ocena sumatywna: suma punktów uzyskanych z trzech części zaliczenia (aktywność+ studia przypadków+ test): max 60 (ocena 5,0), wymaganych min 31 (ocena 3,0).
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Obowiązkowa:
1. Cornelissen J. 2010, Komunikacja korporacyjna. Przewodnik po teorii i praktyce, Warszawa: Wolters Kluwer
2. Stefaniuk T. 2014, Komunikacja w zespole wirtualnym, Warszawa: Difin
3. Jaworowicz M., Jaworowicz P. 2017, Skuteczna komunikacja w nowoczesnej organizacji, Warszawa: Difin
4. Hamilton Ch. 2011, Skuteczna komunikacja w biznesie, Warszawa: PWN
Uzupełniająca:
1. Davies A. 2007, Public relations, Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne
2. Wójcik K. 2015, Public relations, Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa: Wolters Kluwer Polska
- Witryna www przedmiotu:
- www.olaf.wz.pw.edu.pl
- Uwagi:
- -
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka B2_W02
- główne trendy rozwojowe i wymagania w zakresie funkcjonowania współczesnych organizacji
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B2_W04
- w pogłębionym stopniu modele i metody wspomagające wypracowanie, ocenę i podejmowanie decyzji w procesach zarządzania organizacjami
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka B2_U01
- identyfikować, interpretować i wyjaśniać złożone zjawi-ska i procesy społeczne oraz relacje między nimi z wykorzystaniem wiedzy z zakresu funkcjonowania organizacji
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B2_U04
- dokonywać krytycznej analizy stanu obecnego oraz jego niewystarczalności w stosunku do stanu oczekiwanego
Weryfikacja: Test zaliczeniowy, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka B2_K03
- wypełniania zobowiązań wobec organizacji oraz inspirowania i organizowania działalności na rzecz organizacji
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka B2_K06
- uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Weryfikacja: dyskusja podczas zajęć, studia przypadków
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: