- Nazwa przedmiotu:
- Utrzymanie infrastruktury transportu szynowego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Jacek Kukulski, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1160-TS000-MSP-0202
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 125 godz. = 5 ECTS: wykład 45 godz.; laboratorium 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.; przygotowanie do sprawdzianów 5 godz.; konsultacje, sprawdziany 10 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykład 45 godz.; laboratorium 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; konsultacje, sprawdziany 10 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 65 godz. = 2,5 ECTS: laboratorium 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład45h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt15h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- .
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest przekazanie studentom
teoretycznych oraz praktycznych podstaw dotyczących
i utrzymania infrastruktury transportu szynowego
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu:
• Utrzymanie dróg szynowych (diagnostyka, konserwacja, naprawa)
• Diagnostyka nawierzchni szynowych
• Badania konstrukcji nawierzchni
• Wady i zużycia (pionowe, boczne i faliste) szyn
• Badania konstrukcji rozjazdów
• Diagnostyka układu geometrycznego dróg szynowych: szerokość toru, gradient szerokości toru, różnica wysokości toków szynowych (przechyłka toru), wichrowatość toru, nierówności pionowe i poziome toków szynowych.
• Badania geometryczne rozjazdów
• Diagnostyka toru bezstykowego
• Konserwacja dróg szynowych
• Naprawa dróg szynowych
• Technologia napraw dróg szynowych
Treści ćwiczeń projektowych:
• ocena stanu toru na podstawie danych pomiarowych (toromierz elektroniczny lub drezyna pomiarowa) wykonana za pomocą systemu wspomagania decyzji (SOHRON) - określenie dopuszczalnych prędkości pociągów ze względu na geometryczny stan nawierzchni;
• wykorzystanie aplikacji wspomagających oceny stanu technicznego odcinka linii kolejowej na podstawie danych pomiarowych;
• obliczenia analityczne stopnia degradacji nawierzchni.
Treści laboratorium:
• pomiary zużycia szyn w przekroju poprzecznym;
• pomiary profilu koła kolejowego tramwajowego– wraz z analizą i oceną uzyskanych wyników;
• pomiary twardości szyn, chropowatości toru kolejowego.
• wycieczka techniczna (np. Centrum Diagnostyki: PKP PLK SA, Metra Warszawskiego lub Tramwajów Warszawskich).
- Metody oceny:
- Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (kolokwium pytania);
Ćwiczenia projektowe – wykonanie obliczeń analitycznych oraz z wykorzystaniem aplikacji komputerowych, przygotowanie projektu wraz z oceną i analizą uzyskanych wyników;
Laboratorium – wykonanie pomiarów diagnostycznych przygotowanie sprawozdań wraz z oceną i analizą uzyskanych wyników
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Bałuch H.: Diagnostyka nawierzchni kolejowej. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1978.
2. Bałuch H.,Bałuch M.: Determinanty prędkości pociągów–układ geometryczny i wady toru. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2010.
3. Bałuch H.,Bałuch M.: Układy geometryczne toru i ich deformacje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010.
4. Bałuch M.:SOHRON – System określania hierarchii robót nawierzchniowych. Podręcznik użytkownika. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2013.
5. B. Bogdaniuk, K. Towpik Budowa, modernizacja i naprawy dróg kolejowych. KOW, 2010.
6. Id-8 – Instrukcja diagnostyki nawierzchni kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, Warszawa 2005r.
7. Id-1 – Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, Warszawa 2005r.
8. Grulkowski S., Kędra Z., Koc W., Nowakowski M.J.: Drogi szynowe. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013.
9. Kędra Z. Technologia robót torowych. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2015.
- Witryna www przedmiotu:
- System PELE WIL
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą diagnostyki dróg szynowych
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (kolokwium – dwa lub trzy pytania)
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_W06
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt W2
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą konserwacji dróg szynowych
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (kolokwium – dwa pytania)
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_W05, TS_W14
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt W3
- Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą napraw dróg szynowych
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (kolokwium – dwa pytania)
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_W14
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Potrafi zastosować aplikacje komputerowe wspomagające oceny stanu technicznego odcinka linii kolejowej na podstawie danych pomiarowych
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe – wykonanie obliczeń analitycznych oraz z wykorzystaniem aplikacji komputerowych, przygotowanie projektu wraz z oceną i analizą uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_U03, TS_U09
Powiązane efekty obszarowe:
,
- Efekt U2
- Potrafi wykonać pomiary diagnostyczne pomiary zużycia szyn w przekroju poprzecznym oraz pomiary profilu koła kolejowego czy tramwajowego
Weryfikacja: Laboratorium – wykonanie pomiarów diagnostycznych przygotowanie sprawozdań wraz z oceną i analizą uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_U03, TS_U09, TS_U16
Powiązane efekty obszarowe:
, ,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Absolwent potrafi pracować samodzielnie, współpracować w zespole i kierować zespołem oraz określać priorytety służące realizacji zadań.
Weryfikacja: Obserwacje na ćwiczeniach i laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_K01
Powiązane efekty obszarowe: