Nazwa przedmiotu:
Utrzymanie infrastruktury transportu szynowego
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Jacek Kukulski, prof. PW
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1160-TS000-MSP-0202
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
5
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 125 godz. = 5 ECTS: wykład 45 godz.; laboratorium 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.; przygotowanie do sprawdzianów 5 godz.; konsultacje, sprawdziany 10 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 100 godz. = 4 ECTS: wykład 45 godz.; laboratorium 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; konsultacje, sprawdziany 10 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 65 godz. = 2,5 ECTS: laboratorium 30 godz.; ćwiczenia projektowe 15 godz.; przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 15 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład45h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium30h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom teoretycznych oraz praktycznych podstaw dotyczących i utrzymania infrastruktury transportu szynowego
Treści kształcenia:
Treść wykładu: • Utrzymanie dróg szynowych (diagnostyka, konserwacja, naprawa) • Diagnostyka nawierzchni szynowych • Badania konstrukcji nawierzchni • Wady i zużycia (pionowe, boczne i faliste) szyn • Badania konstrukcji rozjazdów • Diagnostyka układu geometrycznego dróg szynowych: szerokość toru, gradient szerokości toru, różnica wysokości toków szynowych (przechyłka toru), wichrowatość toru, nierówności pionowe i poziome toków szynowych. • Badania geometryczne rozjazdów • Diagnostyka toru bezstykowego • Konserwacja dróg szynowych • Naprawa dróg szynowych • Technologia napraw dróg szynowych Treści ćwiczeń projektowych: • ocena stanu toru na podstawie danych pomiarowych (toromierz elektroniczny lub drezyna pomiarowa) wykonana za pomocą systemu wspomagania decyzji (SOHRON) - określenie dopuszczalnych prędkości pociągów ze względu na geometryczny stan nawierzchni; • wykorzystanie aplikacji wspomagających oceny stanu technicznego odcinka linii kolejowej na podstawie danych pomiarowych; • obliczenia analityczne stopnia degradacji nawierzchni. Treści laboratorium: • pomiary zużycia szyn w przekroju poprzecznym; • pomiary profilu koła kolejowego tramwajowego– wraz z analizą i oceną uzyskanych wyników; • pomiary twardości szyn, chropowatości toru kolejowego. • wycieczka techniczna (np. Centrum Diagnostyki: PKP PLK SA, Metra Warszawskiego lub Tramwajów Warszawskich).
Metody oceny:
Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (kolokwium pytania); Ćwiczenia projektowe – wykonanie obliczeń analitycznych oraz z wykorzystaniem aplikacji komputerowych, przygotowanie projektu wraz z oceną i analizą uzyskanych wyników; Laboratorium – wykonanie pomiarów diagnostycznych przygotowanie sprawozdań wraz z oceną i analizą uzyskanych wyników
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Bałuch H.: Diagnostyka nawierzchni kolejowej. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1978. 2. Bałuch H.,Bałuch M.: Determinanty prędkości pociągów–układ geometryczny i wady toru. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2010. 3. Bałuch H.,Bałuch M.: Układy geometryczne toru i ich deformacje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010. 4. Bałuch M.:SOHRON – System określania hierarchii robót nawierzchniowych. Podręcznik użytkownika. Instytut Kolejnictwa. Warszawa 2013. 5. B. Bogdaniuk, K. Towpik Budowa, modernizacja i naprawy dróg kolejowych. KOW, 2010. 6. Id-8 – Instrukcja diagnostyki nawierzchni kolejowej. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, Warszawa 2005r. 7. Id-1 – Warunki techniczne utrzymania nawierzchni na liniach kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A, Warszawa 2005r. 8. Grulkowski S., Kędra Z., Koc W., Nowakowski M.J.: Drogi szynowe. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2013. 9. Kędra Z. Technologia robót torowych. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2015.
Witryna www przedmiotu:
System PELE WIL
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą diagnostyki dróg szynowych
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (kolokwium – dwa lub trzy pytania)
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W06
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt W2
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą konserwacji dróg szynowych
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (kolokwium – dwa pytania)
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W05, TS_W14
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt W3
Posiada wiedzę teoretyczną dotyczącą napraw dróg szynowych
Weryfikacja: Zaliczenie wykładu w formie pisemnej (kolokwium – dwa pytania)
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W14
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi zastosować aplikacje komputerowe wspomagające oceny stanu technicznego odcinka linii kolejowej na podstawie danych pomiarowych
Weryfikacja: Ćwiczenia projektowe – wykonanie obliczeń analitycznych oraz z wykorzystaniem aplikacji komputerowych, przygotowanie projektu wraz z oceną i analizą uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U03, TS_U09
Powiązane efekty obszarowe: ,
Efekt U2
Potrafi wykonać pomiary diagnostyczne pomiary zużycia szyn w przekroju poprzecznym oraz pomiary profilu koła kolejowego czy tramwajowego
Weryfikacja: Laboratorium – wykonanie pomiarów diagnostycznych przygotowanie sprawozdań wraz z oceną i analizą uzyskanych wyników
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U03, TS_U09, TS_U16
Powiązane efekty obszarowe: , ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Absolwent potrafi pracować samodzielnie, współpracować w zespole i kierować zespołem oraz określać priorytety służące realizacji zadań.
Weryfikacja: Obserwacje na ćwiczeniach i laboratorium
Powiązane efekty kierunkowe: TS_K01
Powiązane efekty obszarowe: