Nazwa przedmiotu:
HES II - Ekonomika transportu
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Piotr Szagała
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-TS000-MSP-0305
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; konsultacje, sprawdziany: 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; konsultacje, sprawdziany: 20 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy dotyczącej zasad wykonywania oraz zakresu studiów wykonalności, analiz efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym, analiz wrażliwości i ryzyka oraz cenowej elastyczności popytu w transporcie. Nauka wykonywania rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
Treści kształcenia:
Miejsce analiz ekonomicznych i finansowych w procesie planowania i programowania inwestycji transportowych. Cele, zakres i zasady rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji. Metody uwzględnienia czynnika czasu w analizach efektywności. Metody szacowania kosztów i korzyści ekonomicznych. Miary efektywności ekonomicznej i finansowej: NPV, BCR, IRR. Analizy ryzyka i wrażliwości. Elastyczność cenowa popytu i jej zastosowanie w budownictwie komunikacyjnym. Analiza wielokryterialna inwestycji transportowych. Zasady finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym.
Metody oceny:
Ocena pracy studenta na podstawie sprawdzianu testowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
Niebieska Księga, Sektor Kolejowy, Infrastruktura kolejowa. JASPERS, 2015. Niebieska Księga, Infrastruktura Drogowa, JASPERS, 2015. Przewodnik po analizie kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych. Narzędzie analizy ekonomicznej polityki spójności 2014–2020. Komisja Europejska, 2014. Ramowe zasady określania kosztów utrzymania w Analizach Kosztów i Korzyści projektów kolejowych PKP PLK S.A. realizowanych w ramach perspektywy UE 2007-2013 i 2014-2020”. Warszawa 2016. The Principles of Transport Economics. PTRC 2001. Aktualizacja tablic kosztów jednostkowych do wykorzystania w analizach kosztów i korzyści. CUPT, 2019. Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2015/207. 2015. Najlepsze praktyki w analizach kosztów i korzyści projektów transportowych współfinansowanych ze środków unijnych. CUPT 2014.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt
Ma wiedzę dotyczącą planowania, programowania i finansowania inwestycji komunikacyjnych. Ma wiedzę z zakresu rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym, analizy wrażliwości i ryzyka, elastyczności cenowej popytu oraz wielokryterialnej analizy wariantów.
Weryfikacja: Sprawdzian testowy
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W13, TS_W15, TS_W17
Powiązane efekty obszarowe: , ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt
Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii komunikacyjnej. Potrafi wykonać analizę ekonomiczną, oraz analizę wrażliwości i ryzyka przedsięwzięcia komunikacyjnego.
Weryfikacja: Sprawdzian testowy
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U11
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt
Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera budownictwa.
Weryfikacja: Sprawdzian testowy
Powiązane efekty kierunkowe: TS_K05
Powiązane efekty obszarowe: