- Nazwa przedmiotu:
- HES II - Ekonomika transportu
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Piotr Szagała
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-TS000-MSP-0305
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; konsultacje, sprawdziany: 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; konsultacje, sprawdziany: 20 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- .
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Przekazanie praktycznie użytecznej wiedzy dotyczącej zasad wykonywania oraz zakresu studiów wykonalności, analiz efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym, analiz wrażliwości i ryzyka oraz cenowej elastyczności popytu w transporcie. Nauka wykonywania rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego.
- Treści kształcenia:
- Miejsce analiz ekonomicznych i finansowych w procesie planowania i programowania inwestycji transportowych. Cele, zakres i zasady rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji. Metody uwzględnienia czynnika czasu w analizach efektywności. Metody szacowania kosztów i korzyści ekonomicznych. Miary efektywności ekonomicznej i finansowej: NPV, BCR, IRR. Analizy ryzyka i wrażliwości. Elastyczność cenowa popytu i jej zastosowanie w budownictwie komunikacyjnym. Analiza wielokryterialna inwestycji transportowych. Zasady finansowania inwestycji w budownictwie komunikacyjnym.
- Metody oceny:
- Ocena pracy studenta na podstawie sprawdzianu testowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Niebieska Księga, Sektor Kolejowy, Infrastruktura kolejowa. JASPERS, 2015.
Niebieska Księga, Infrastruktura Drogowa, JASPERS, 2015.
Przewodnik po analizie kosztów i korzyści projektów inwestycyjnych. Narzędzie analizy ekonomicznej polityki spójności 2014–2020. Komisja Europejska, 2014.
Ramowe zasady określania kosztów utrzymania w Analizach Kosztów i Korzyści projektów kolejowych PKP PLK S.A. realizowanych w ramach perspektywy UE 2007-2013 i 2014-2020”. Warszawa 2016.
The Principles of Transport Economics. PTRC 2001.
Aktualizacja tablic kosztów jednostkowych do wykorzystania w analizach kosztów i korzyści. CUPT, 2019.
Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2015/207. 2015.
Najlepsze praktyki w analizach kosztów i korzyści projektów transportowych współfinansowanych ze środków unijnych. CUPT 2014.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt
- Ma wiedzę dotyczącą planowania, programowania i finansowania inwestycji komunikacyjnych. Ma wiedzę z zakresu rachunku efektywności ekonomicznej i finansowej inwestycji w budownictwie komunikacyjnym, analizy wrażliwości i ryzyka, elastyczności cenowej popytu oraz wielokryterialnej analizy wariantów.
Weryfikacja: Sprawdzian testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_W13, TS_W15, TS_W17
Powiązane efekty obszarowe:
, ,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt
- Posiada umiejętność przeprowadzenia analizy problemu z zakresu inżynierii komunikacyjnej. Potrafi wykonać analizę ekonomiczną, oraz analizę wrażliwości i ryzyka przedsięwzięcia komunikacyjnego.
Weryfikacja: Sprawdzian testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_U11
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt
- Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera budownictwa.
Weryfikacja: Sprawdzian testowy
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_K05
Powiązane efekty obszarowe: