- Nazwa przedmiotu:
- HES I - Uwarunkowania formalno-prawne budowy i eksploatacji infrastruktury transportu szynowego
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Marek Pawlik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; konsultacje, sprawdziany: 20 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; konsultacje, sprawdziany: 20 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Omówienie formalno-prawnych oraz społecznych uwarunkowań budowy i eksploatacji infrastruktury transportu szynowego, w tym:
1. powiązania transportu ze swobodami gosodarczymi
2. dyrektyw UE dotyczących transportu szynowego
3. ustawy o transporcie kolejowym
4. Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności
- Treści kształcenia:
- Koncepcja interoperacyjności kolei w kontekście swobód gospodarczych oraz wspólnego rynku. Relacje pomiędzy różnymi aktami prawnymi związanymi z transportem szynowym. Formalno-prawne wymagania dla budowy linii tramwajowych oraz linii metra. Rola i struktura Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności TSI. Wymagania TSI dla drogi kolejowej, dla zasilania trakcyjnego, sterowania ruchem i bezpiecznej kontroli jazdy. Procesy dopuszczeniowe dla materiałów, wyrobów, urządzeń oraz budowli w transporcie szynowym, w tym składników interoperacyjności – rodzaje procesów, rodzaje certyfikatów, świadectw i deklaracji. Procesy dopuszczeniowe dla linii kolejowych. Zakresy weryfikacji, procedury, rodzaje certyfikatów, zezwoleń i deklaracji.
Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych. Autoryzacje bezpieczeństwa, certyfikaty bezpieczeństwa oraz świadectwa bezpieczeństwa dla użytkowników bocznic kolejowych. Ocena i wycena ryzyka dla zmian w dopuszczonych rozwiązaniach technicznych oraz zmian eksploatacyjnych. Dowody bezpieczeństwa oparte na weryfikacji poziomów nienaruszalności bezpieczeństwa. Poziomy funkcjonalnej spójności bezpieczeństwa ochrony i cyberbezpieczeństwa.
- Metody oceny:
- Test wielokrotnego wyboru
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Materiały (w opracowaniu).
2. Obowiązujące akty prawne.
3. Praca zbiorowa „Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej infrastruktura, sterowanie, energia, tabor, wymagania europejskie i komplementarne wymagania polskie. Wydanie II, uaktualnione i uzupełnione, ISBN 978-83-949228-0-1, pod redakcją Pawlik M., Warszawa 2017, s 336
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Absolwent zna i rozumie europejskie i polskie akty prawne regulujące dopuszczanie różnych typów rozwiązań technicznych współtworzących infrastrukturę oraz kompletnych systemów transportu szynowego a także formalne uwarunkowania prowadzenia ich eksploatacji.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru.
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_W03, TS_W04, TS_W15, TS_W16, TS_W17
Powiązane efekty obszarowe:
, , , ,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Absolwent potrafi dokonać właściwego wyboru aktów prawnych oraz dokumentów normatywnych regulujących wymagania dla budowy i eksploatacji różnych systemów transportu szynowego oraz identyfikować, formułować i rozwiązywać złożone zadania inżynierskie oraz problemy badawcze z uwzględnieniem aspektów formalno-prawnych.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru.
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_U03, TS_U04
Powiązane efekty obszarowe:
,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Absolwent rozumie uwarunkowania formalno-prawne budowy i eksploatacji transportu szynowego oraz powiązania pomiędzy przyjmowanymi rozwiązaniami technicznymi a uwarunkowaniami formalnymi i prawnymi opartymi na kryteriach: bezpieczeństwa, niezawodności i dostępności, braku zagrożenia dla życia i zdrowia, minimalizacji wpływu na środowisko, wzajemnej spójności oraz adekwatności przyjmowanych rozwiązań do potrzeb różnych grup pasażerów.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru.
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_K03, TS_K05
Powiązane efekty obszarowe:
,