Nazwa przedmiotu:
HES I - Uwarunkowania formalno-prawne budowy i eksploatacji infrastruktury transportu szynowego
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Marek Pawlik
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; konsultacje, sprawdziany: 20 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 30 godz.; konsultacje, sprawdziany: 20 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Omówienie formalno-prawnych oraz społecznych uwarunkowań budowy i eksploatacji infrastruktury transportu szynowego, w tym: 1. powiązania transportu ze swobodami gosodarczymi 2. dyrektyw UE dotyczących transportu szynowego 3. ustawy o transporcie kolejowym 4. Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności
Treści kształcenia:
Koncepcja interoperacyjności kolei w kontekście swobód gospodarczych oraz wspólnego rynku. Relacje pomiędzy różnymi aktami prawnymi związanymi z transportem szynowym. Formalno-prawne wymagania dla budowy linii tramwajowych oraz linii metra. Rola i struktura Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności TSI. Wymagania TSI dla drogi kolejowej, dla zasilania trakcyjnego, sterowania ruchem i bezpiecznej kontroli jazdy. Procesy dopuszczeniowe dla materiałów, wyrobów, urządzeń oraz budowli w transporcie szynowym, w tym składników interoperacyjności – rodzaje procesów, rodzaje certyfikatów, świadectw i deklaracji. Procesy dopuszczeniowe dla linii kolejowych. Zakresy weryfikacji, procedury, rodzaje certyfikatów, zezwoleń i deklaracji. Systemy Zarządzania Bezpieczeństwem zarządców infrastruktury i przewoźników kolejowych. Autoryzacje bezpieczeństwa, certyfikaty bezpieczeństwa oraz świadectwa bezpieczeństwa dla użytkowników bocznic kolejowych. Ocena i wycena ryzyka dla zmian w dopuszczonych rozwiązaniach technicznych oraz zmian eksploatacyjnych. Dowody bezpieczeństwa oparte na weryfikacji poziomów nienaruszalności bezpieczeństwa. Poziomy funkcjonalnej spójności bezpieczeństwa ochrony i cyberbezpieczeństwa.
Metody oceny:
Test wielokrotnego wyboru
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Materiały (w opracowaniu). 2. Obowiązujące akty prawne. 3. Praca zbiorowa „Interoperacyjność systemu kolei Unii Europejskiej infrastruktura, sterowanie, energia, tabor, wymagania europejskie i komplementarne wymagania polskie. Wydanie II, uaktualnione i uzupełnione, ISBN 978-83-949228-0-1, pod redakcją Pawlik M., Warszawa 2017, s 336
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Absolwent zna i rozumie europejskie i polskie akty prawne regulujące dopuszczanie różnych typów rozwiązań technicznych współtworzących infrastrukturę oraz kompletnych systemów transportu szynowego a także formalne uwarunkowania prowadzenia ich eksploatacji.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru.
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W03, TS_W04, TS_W15, TS_W16, TS_W17
Powiązane efekty obszarowe: , , , ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Absolwent potrafi dokonać właściwego wyboru aktów prawnych oraz dokumentów normatywnych regulujących wymagania dla budowy i eksploatacji różnych systemów transportu szynowego oraz identyfikować, formułować i rozwiązywać złożone zadania inżynierskie oraz problemy badawcze z uwzględnieniem aspektów formalno-prawnych.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru.
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U03, TS_U04
Powiązane efekty obszarowe: ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Absolwent rozumie uwarunkowania formalno-prawne budowy i eksploatacji transportu szynowego oraz powiązania pomiędzy przyjmowanymi rozwiązaniami technicznymi a uwarunkowaniami formalnymi i prawnymi opartymi na kryteriach: bezpieczeństwa, niezawodności i dostępności, braku zagrożenia dla życia i zdrowia, minimalizacji wpływu na środowisko, wzajemnej spójności oraz adekwatności przyjmowanych rozwiązań do potrzeb różnych grup pasażerów.
Weryfikacja: Test wielokrotnego wyboru.
Powiązane efekty kierunkowe: TS_K03, TS_K05
Powiązane efekty obszarowe: ,