Nazwa przedmiotu:
Prognozowanie ruchu i przewozów w transporcie szynowym
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Dariusz Pyza, prof. uczelni
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
Grupa przedmiotów:
Przedmioty do wyboru
Kod przedmiotu:
1160-TS000-MSP-
Semestr nominalny:
3 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
50 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do zaliczenia 8 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz.)
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
0 pkt ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
brak
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Po ukończeniu cyklu wykładów, student posiada wiedzę w zakresie metod prognozowania i ich wykorzystania w transporcie szynowym.
Treści kształcenia:
Treść wykładu: Prognozowanie i jego znaczenie dla przedsięwzięć inwestycyjnych w infrastrukturze transportu szynowego. Wykorzystanie prognoz rozwoju ruchu i przewozów w transporcie szynowym do badania wrażliwości i ryzyk procesów inwestycyjnych w transporcie szynowym. Zagadnienia ogólne: pojęcie prognozy, funkcje i rodzaje prognoz, etapy prognozowania, dane statystyczne wykorzystywane w prognozowaniu. Jakość prognoz, w tym jakość modelu analitycznego, trafność i dopuszczalność prognozy. Prognozowanie na podstawie modeli szeregów czasowych: pojęcie szeregu czasowego, modele szeregów czasowych ze stałym poziomem zmiennej prognozowanej, modele szeregów czasowych z trendem, modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi. Prognozowanie na podstawie modeli ekonometrycznych: modele ekonometryczne i ich wykorzystanie na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej inwestycji w transporcie szynowym. Metoda pojemności integralnej – metoda Hellwiga. Prognozowanie na podstawie modelu jednorównaniowego. Heurystyczne metody prognozowania.
Metody oceny:
Wykład kończący się zaliczeniem na ocenę: ocena podsumowująca – kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Żurowska J., „Prognozowanie przewozów. Modele, metody, przykłady”. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2005. 2. Perycz E., „Prognozowanie w transporcie”. Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdańsk 2003. 3. Gruszczyński M., Podgórska M. (red.), „Ekonometria”. Szkoła Głowna Handlowa – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004. 4. Hozer J., Zawadzki J., „Zastosowanie ekonometrii w transporcie”. WKiŁ, Warszawa 1986. 5. Melich-Iwanek K., Adamus-Hacura M., Warzecha K., „Metody prognozowania”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2018. 6. Zeliaś A., „Prognozowanie ekonomiczne. Teoria. Przykłady. Zadania”. PWN, Warszawa 2003. 7. Cieślak M., „Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania”. PWN, Warszawa 2004. 8. Radzikowska B. (red.), „Metody prognozowania. Zbiór zadań”. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2001.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Ma wiedzę o metodach prognozowania, trendach rozwojowych i ich wykorzystania w analizach dotyczących planowania, przygotowywania i zarzadzania przedsięwzięciami inwestycyjnymi w infrastrukturze transportu szynowego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W13, TS_W15, TS_W19, TS_W20
Powiązane efekty obszarowe: , , ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Posiada umiejętności implementacji metod prognozowania w komputerowych narzędziach wspomagania projektowania rozwoju ruchu i przewozów w transporcie szynowym
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U09
Powiązane efekty obszarowe:
Efekt U2
Potrafi wykonać analizę rozwoju ruchu i przewozów w transporcie szynowym i odnieść ją do badania wrażliwości i ryzyk procesów inwestycyjnych w transporcie szynowym
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U11
Powiązane efekty obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w zakresie trendów rozwojowych metod prognozowania i ich wpływu na realizacje procesów inwestycyjnych w transporcie szynowym.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego
Powiązane efekty kierunkowe: TS_K02
Powiązane efekty obszarowe: