- Nazwa przedmiotu:
- Prognozowanie ruchu i przewozów w transporcie szynowym
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Dariusz Pyza, prof. uczelni
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1160-TS000-MSP-
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 50 godzin, w tym: praca na wykładach 30 godz., studiowanie literatury przedmiotu 10 godz., konsultacje 2 godz., przygotowanie się do zaliczenia 8 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,5 pkt. ECTS (32 godz., w tym: praca na wykładach 30 godz., konsultacje 2 godz.)
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 pkt ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu cyklu wykładów, student posiada wiedzę w zakresie metod prognozowania i ich wykorzystania w transporcie szynowym.
- Treści kształcenia:
- Treść wykładu: Prognozowanie i jego znaczenie dla przedsięwzięć inwestycyjnych w infrastrukturze transportu szynowego. Wykorzystanie prognoz rozwoju ruchu i przewozów w transporcie szynowym do badania wrażliwości i ryzyk procesów inwestycyjnych w transporcie szynowym. Zagadnienia ogólne: pojęcie prognozy, funkcje i rodzaje prognoz, etapy prognozowania, dane statystyczne wykorzystywane w prognozowaniu. Jakość prognoz, w tym jakość modelu analitycznego, trafność i dopuszczalność prognozy. Prognozowanie na podstawie modeli szeregów czasowych: pojęcie szeregu czasowego, modele szeregów czasowych ze stałym poziomem zmiennej prognozowanej, modele szeregów czasowych z trendem, modele szeregów czasowych z wahaniami sezonowymi. Prognozowanie na podstawie modeli ekonometrycznych: modele ekonometryczne i ich wykorzystanie na etapie przygotowywania dokumentacji projektowej inwestycji w transporcie szynowym. Metoda pojemności integralnej – metoda Hellwiga. Prognozowanie na podstawie modelu jednorównaniowego. Heurystyczne metody prognozowania.
- Metody oceny:
- Wykład kończący się zaliczeniem na ocenę: ocena podsumowująca – kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Żurowska J., „Prognozowanie przewozów. Modele, metody, przykłady”. Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2005.
2. Perycz E., „Prognozowanie w transporcie”. Wydawnictwo Akademii Morskiej, Gdańsk 2003.
3. Gruszczyński M., Podgórska M. (red.), „Ekonometria”. Szkoła Głowna Handlowa – Oficyna Wydawnicza, Warszawa 2004.
4. Hozer J., Zawadzki J., „Zastosowanie ekonometrii w transporcie”. WKiŁ, Warszawa 1986.
5. Melich-Iwanek K., Adamus-Hacura M., Warzecha K., „Metody prognozowania”, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2018.
6. Zeliaś A., „Prognozowanie ekonomiczne. Teoria. Przykłady. Zadania”. PWN, Warszawa 2003.
7. Cieślak M., „Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania”. PWN, Warszawa 2004.
8. Radzikowska B. (red.), „Metody prognozowania. Zbiór zadań”. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Wrocław 2001.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma wiedzę o metodach prognozowania, trendach rozwojowych i ich wykorzystania w analizach dotyczących planowania, przygotowywania i zarzadzania przedsięwzięciami inwestycyjnymi w infrastrukturze transportu szynowego.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_W13, TS_W15, TS_W19, TS_W20
Powiązane efekty obszarowe:
, , ,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Posiada umiejętności implementacji metod prognozowania w komputerowych narzędziach wspomagania projektowania rozwoju ruchu i przewozów w transporcie szynowym
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_U09
Powiązane efekty obszarowe:
- Efekt U2
- Potrafi wykonać analizę rozwoju ruchu i przewozów w transporcie szynowym i odnieść ją do badania wrażliwości i ryzyk procesów inwestycyjnych w transporcie szynowym
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_U11
Powiązane efekty obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji w zakresie trendów rozwojowych metod prognozowania i ich wpływu na realizacje procesów inwestycyjnych w transporcie szynowym.
Weryfikacja: Kolokwium pisemne zawierające 1 pytanie otwarte i 1 pytanie sformułowane w postaci zadania prognostycznego – ilościowego
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_K02
Powiązane efekty obszarowe: