Nazwa przedmiotu:
Układy geometryczne dróg szynowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wojciech Oleksiewicz, mgr inż. Cezary Kraśkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-TS000-MSP-0104
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 30 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.; przygotowanie do egzaminu 5 godz.; konsultacje, egzamin: 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 65 godz. = 2,5 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 30 godz.; konsultacje, egzamin: 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 35 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotów Inżynieria Komunikacyjna lub Infrastruktura transportu I.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowej wiedzy o zasadach projektowania i modernizacji układu geometrycznego tras dróg szynowych (kolej, tramwaj i metro).
Treści kształcenia:
Wykłady (30 godz.): Warunki techniczne projektowania i modernizacji układu geometrycznego tras dróg szynowych: 1. Podstawowe pojęcia dotyczące układu geometrycznego (m.in.: przechyłka toru, rampa przechyłkowa, krzywa przejściowa, skrajnia budowli, rozstaw torów). 2. Zasady kształtowania układu geometrycznego tras budowli kolejowych nie podlegających wymaganiom interoperacyjności - na podstawie krajowych przepisów (Rozporządzenie Ministra). 3. Zasady kształtowania układu geometrycznego tras budowli kolejowych podlegających wymaganiom interoperacyjności - na podstawie Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI) oraz wymagań Standardów Technicznych PKP PLK SA (ST-T1-A6). 2. Zasady kształtowania układu geometrycznego tras tramwajowych. 3.Zasady kształtowania układu geometrycznego linii metra. Projekt (30 g.): Opracowanie ustalonych fragmentów dokumentacji projektowej w zakresie tematyki wykładów dla zadań: 1) Projektowanie układu geometryczny tras dróg szynowych (kolej, tramwaj, metro) przy zadanych parametrach techniczno-eksploatacyjnych; 2) Projektowanie/modernizacja odcinka linii kolejowej z uwzględnieniem wymagań interoperacyjności.
Metody oceny:
Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0). Projekt: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania (1 – projektowanie układu geometryczny tras dróg szynowych (kolej, tramwaj, metro) przy zadanych parametrach techniczno-eksploatacyjnych i 2 – projektowanie/modernizacja odcinka linii kolejowej z uwzględnieniem wymagań interoperacyjności) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Rozporządzenia: [1] Decyzja Komisji Europejskiej nr 217/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. dotycząca specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr 77, 2008. [2] Decyzja Komisji Europejskiej nr 275/2011 z dnia 26 kwietnia 2011 r. dotycząca technicznej specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr 126, 2011. [3] Rozporządzenia Komisji Unii Europejskiej nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr 356, 2014. [4] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Dz.U. 1998 nr 151 poz. 987. [5] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Dz.U. 2014 poz. 867. Standardy techniczne: [6] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom I. Droga szynowa. Wersja 1.1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2009. [7] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom II. Skrajnia budowlana linii kolejowych. Wersja 1.1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2009. [8] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom I. Droga szynowa. Wersja 1.1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2009 (tekst ujednolicony uwzględniający zmiany z dnia 13.11.2017 r.). [9] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom II. Skrajnia budowlana linii kolejowych. Wersja 2.0. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2017. [10] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom I. Załącznik ST-T1-A6. Układy geometryczne torów. Wersja 1.0. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2017. Normy techniczne: [11] PN-EN 13803:2017-07. Kolejnictwo -- Tor -- Parametry projektowania toru w planie -- Tor o szerokości 1 435 mm i większej. Europejski Komitet Normalizacyjny, Bruksela 2017. [12] PN-EN 15273-1+A1:2017-05 Kolejnictwo -- Skrajnie -- Część 1: Postanowienia ogólne -- Wymagania wspólne dla infrastruktury i pojazdów szynowych. Europejski Komitet Normalizacyjny, Bruksela 2013. [13] PN-EN 15273-2+A1:2017-03. Kolejnictwo -- Skrajnie -- Część 2: Skrajnia pojazdów szynowych. Europejski Komitet Normalizacyjny, Bruksela 2013. [14] PN-EN 15273-3+A1:2017-03. Kolejnictwo -- Skrajnie -- Część 3: Skrajnie budowli. Europejski Komitet Normalizacyjny, Bruksela 2013. Podręczniki: [15] Bałuch H., Bałuch M.: Układy geometryczne toru i ich deformacje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010. [16] Bałuch H., Bałuch M.: Determinanty prędkości pociągów – układ geometryczny i wady toru. Instytut Kolejnictwa 2010. [17] Borysewicz M.: Skrajnia budowli na PKP. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1971. [18] Grulkowski S., Kędra Z. , Koc W., Nowakowski M.J.: Drogi Szynowe. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2013. Wersja elektroniczna: http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf [19] Massel A.: Projektowanie linii i stacji kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010. [20] Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2009. [21] Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M.: Linie Kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2009. Artykuły naukowe i strony internetowe: [22] Frączek R., Pałyga J.: Czynniki warunkujące wybór standardowej wysokości modernizowanych peronów osobowych na sieci PKP oraz zakupy i modernizacje taboru. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. [23] Frączek R..: Zasady optymalizacji wejść wagonowych w świetle różnych wysokości peronów w Polsce. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. [24] Piech R.: Skrajnia kolejowa czyli czym PLK zatrzyma piętrusa. Inforail.pl. [25] Olszewska E., Frączek R.: Nowelizacja przepisów techniczno-budowlanych kolei - wybrane zagadnienia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2014.
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Student (absolwent) ma wiedzę w zakresie metodologii projektowania układów dróg szynowych (kolej, tramwaj, metro), zna zasady wyboru i oceny stosowanych rozwiązań projektowych; Zna zasady korzystania z państwowego zasobu geodezyjnego oraz informacji przestrzennej, a także zna normy, specyfikacje techniczne i wybrane programy komputerowe wspomagające proces projektowania układów dróg szynowych
Weryfikacja: Zadania projektowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W05, TS_W08, TS_W14, TS_W15
Powiązane efekty obszarowe: , , ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Student (absolwent) potrafi korzystać z narzędzi matematycznych i stosować specjalistyczne oprogramowanie przy kształtowaniu układów geometrycznych dróg szynowych; Potrafi dokonać właściwego doboru informacji, identyfikować, formułować i rozwiązywać złożone zadania inżynierskie przy projektowaniu układów geometrycznych dróg szynowych a także ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć i metod projektowania; Potrafi wykonać dobór materiałów na etapie planowania, formułować zadania geodezyjne, interpretować rysunki i mapy geodezyjne
Weryfikacja: Zadania projektowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U01, TS_U03, TS_U04, TS_U06, TS_U07, TS_U09, TS_U16
Powiązane efekty obszarowe: , , , , , ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, współpracować w zespole, rozumie znaczenie odpowiedzialności i rzetelności w działalności inżynierskiej oraz potrafi formułować i prezentować opinie związane z projektowaniem dróg szynowych; Student potrafi w sposób kreatywny i przedsiębiorczy rozwiązywać postawione przed nim zadania inżynierskie i badawcze oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
Weryfikacja: Zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: TS_K01, TS_K03, TS_K04, TS_K05
Powiązane efekty obszarowe: , , ,