- Nazwa przedmiotu:
- Układy geometryczne dróg szynowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Wojciech Oleksiewicz, mgr inż. Cezary Kraśkiewicz
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-TS000-MSP-0104
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 30 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.; przygotowanie do egzaminu 5 godz.; konsultacje, egzamin: 5 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 65 godz. = 2,5 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 30 godz.; konsultacje, egzamin: 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Razem 35 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu przedmiotów Inżynieria Komunikacyjna lub Infrastruktura transportu I.
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Opanowanie podstawowej wiedzy o zasadach projektowania i modernizacji układu geometrycznego tras dróg szynowych (kolej, tramwaj i metro).
- Treści kształcenia:
- Wykłady (30 godz.): Warunki techniczne projektowania i modernizacji układu geometrycznego tras dróg szynowych:
1. Podstawowe pojęcia dotyczące układu geometrycznego (m.in.: przechyłka toru, rampa przechyłkowa, krzywa przejściowa, skrajnia budowli, rozstaw torów).
2. Zasady kształtowania układu geometrycznego tras budowli kolejowych nie podlegających wymaganiom interoperacyjności - na podstawie krajowych przepisów (Rozporządzenie Ministra).
3. Zasady kształtowania układu geometrycznego tras budowli kolejowych podlegających wymaganiom interoperacyjności - na podstawie Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności (TSI) oraz wymagań Standardów Technicznych PKP PLK SA (ST-T1-A6).
2. Zasady kształtowania układu geometrycznego tras tramwajowych.
3.Zasady kształtowania układu geometrycznego linii metra.
Projekt (30 g.): Opracowanie ustalonych fragmentów dokumentacji projektowej w zakresie tematyki wykładów dla zadań:
1) Projektowanie układu geometryczny tras dróg szynowych (kolej, tramwaj, metro) przy zadanych parametrach techniczno-eksploatacyjnych;
2) Projektowanie/modernizacja odcinka linii kolejowej z uwzględnieniem wymagań interoperacyjności.
- Metody oceny:
- Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0).
Projekt: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów).
Zadania (1 – projektowanie układu geometryczny tras dróg szynowych (kolej, tramwaj, metro) przy zadanych parametrach techniczno-eksploatacyjnych i 2 – projektowanie/modernizacja odcinka linii kolejowej z uwzględnieniem wymagań interoperacyjności) oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Rozporządzenia:
[1] Decyzja Komisji Europejskiej nr 217/2008 z dnia 20 grudnia 2007 r. dotycząca specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” transeuropejskiego systemu kolei dużych prędkości. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr 77, 2008.
[2] Decyzja Komisji Europejskiej nr 275/2011 z dnia 26 kwietnia 2011 r. dotycząca technicznej specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnych. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr 126, 2011.
[3] Rozporządzenia Komisji Unii Europejskiej nr 1299/2014 z dnia 18 listopada 2014 r. dotyczące technicznych specyfikacji interoperacyjności podsystemu „Infrastruktura” systemu kolei w Unii Europejskiej. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej nr 356, 2014.
[4] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Dz.U. 1998 nr 151 poz. 987.
[5] Rozporządzenie Ministra Infrastruktury i Rozwoju z dnia 5 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie. Dz.U. 2014 poz. 867.
Standardy techniczne:
[6] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom I. Droga szynowa. Wersja 1.1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2009.
[7] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom II. Skrajnia budowlana linii kolejowych. Wersja 1.1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2009.
[8] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom I. Droga szynowa. Wersja 1.1. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2009 (tekst ujednolicony uwzględniający zmiany z dnia 13.11.2017 r.).
[9] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom II. Skrajnia budowlana linii kolejowych. Wersja 2.0. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2017.
[10] Standardy techniczne. Szczegółowe warunki techniczne dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości Vmax ≤ 200 km/h (dla taboru konwencjonalnego) / 250 m/h (dla taboru z wychylnym pudłem). Tom I. Załącznik ST-T1-A6. Układy geometryczne torów. Wersja 1.0. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Warszawa 2017.
Normy techniczne:
[11] PN-EN 13803:2017-07. Kolejnictwo -- Tor -- Parametry projektowania toru w planie -- Tor o szerokości 1 435 mm i większej. Europejski Komitet Normalizacyjny, Bruksela 2017.
[12] PN-EN 15273-1+A1:2017-05 Kolejnictwo -- Skrajnie -- Część 1: Postanowienia ogólne -- Wymagania wspólne dla infrastruktury i pojazdów szynowych. Europejski Komitet Normalizacyjny, Bruksela 2013.
[13] PN-EN 15273-2+A1:2017-03. Kolejnictwo -- Skrajnie -- Część 2: Skrajnia pojazdów szynowych. Europejski Komitet Normalizacyjny, Bruksela 2013.
[14] PN-EN 15273-3+A1:2017-03. Kolejnictwo -- Skrajnie -- Część 3: Skrajnie budowli. Europejski Komitet Normalizacyjny, Bruksela 2013.
Podręczniki:
[15] Bałuch H., Bałuch M.: Układy geometryczne toru i ich deformacje. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010.
[16] Bałuch H., Bałuch M.: Determinanty prędkości pociągów – układ geometryczny i wady toru. Instytut Kolejnictwa 2010.
[17] Borysewicz M.: Skrajnia budowli na PKP. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Warszawa 1971.
[18] Grulkowski S., Kędra Z. , Koc W., Nowakowski M.J.: Drogi Szynowe. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej. Gdańsk 2013.
Wersja elektroniczna: http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf
[19] Massel A.: Projektowanie linii i stacji kolejowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010.
[20] Towpik K.: Infrastruktura transportu kolejowego. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2009.
[21] Basiewicz T., Rudziński L., Jacyna M.: Linie Kolejowe. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa 2009.
Artykuły naukowe i strony internetowe:
[22] Frączek R., Pałyga J.: Czynniki warunkujące wybór standardowej wysokości modernizowanych peronów osobowych na sieci PKP oraz zakupy i modernizacje taboru. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[23] Frączek R..: Zasady optymalizacji wejść wagonowych w świetle różnych wysokości peronów w Polsce. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
[24] Piech R.: Skrajnia kolejowa czyli czym PLK zatrzyma piętrusa. Inforail.pl.
[25] Olszewska E., Frączek R.: Nowelizacja przepisów techniczno-budowlanych kolei - wybrane zagadnienia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2014.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Student (absolwent) ma wiedzę w zakresie metodologii projektowania układów dróg szynowych (kolej, tramwaj, metro), zna zasady wyboru i oceny stosowanych rozwiązań projektowych;
Zna zasady korzystania z państwowego zasobu geodezyjnego oraz informacji przestrzennej, a także zna normy, specyfikacje techniczne i wybrane programy komputerowe wspomagające proces projektowania układów dróg szynowych
Weryfikacja: Zadania projektowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_W05, TS_W08, TS_W14, TS_W15
Powiązane efekty obszarowe:
, , ,
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- Student (absolwent) potrafi korzystać z narzędzi matematycznych i stosować specjalistyczne oprogramowanie przy kształtowaniu układów geometrycznych dróg szynowych;
Potrafi dokonać właściwego doboru informacji, identyfikować, formułować i rozwiązywać złożone zadania inżynierskie przy projektowaniu układów geometrycznych dróg szynowych a także ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć i metod projektowania;
Potrafi wykonać dobór materiałów na etapie planowania, formułować zadania geodezyjne, interpretować rysunki i mapy geodezyjne
Weryfikacja: Zadania projektowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_U01, TS_U03, TS_U04, TS_U06, TS_U07, TS_U09, TS_U16
Powiązane efekty obszarowe:
, , , , , ,
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, współpracować w zespole, rozumie znaczenie odpowiedzialności i rzetelności w działalności inżynierskiej oraz potrafi formułować i prezentować opinie związane z projektowaniem dróg szynowych;
Student potrafi w sposób kreatywny i przedsiębiorczy rozwiązywać postawione przed nim zadania inżynierskie i badawcze oraz rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności inżynierskiej
Weryfikacja: Zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe:
TS_K01, TS_K03, TS_K04, TS_K05
Powiązane efekty obszarowe:
, , ,