Nazwa przedmiotu:
Konstrukcje dróg szynowych
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Wojciech Oleksiewicz, mgr inż. Cezary Kraśkiewicz
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budowa i Eksploatacja Infrastruktury Transportu Szynowego
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-TS000-MSP-0103
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 30 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.; przygotowanie do egzaminu 5 godz.; konsultacje, egzamin: 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 65 godz. = 2,5 ECTS: wykład 30 godz.; ćwiczenia projektowe 30 godz.; konsultacje, egzamin: 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 35 godz. = 1,5 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz.; przygotowanie prac projektowych 5 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Opanowanie podstawowej wiedzy o zasadach projektowania i modernizacji konstrukcji nawierzchni tras dróg szynowych (kolej, tramwaj i metro).
Treści kształcenia:
Wykłady (30 godz.): Warunki techniczne projektowania i modernizacji konstrukcji nawierzchni tras dróg szynowych: 1) Oddziaływania na tor: podstawowe charakterystyki pojazdów szynowych, statyczne i dynamiczne oddziaływania pojazdu na tor, warunki wykolejenia, siły termiczne. 2) Konstrukcja dróg szynowych: funkcje i materiał elementów składowych w nawierzchniach podsypkowych i bezpodsypkowych (kolej, metro), konstrukcje torowisk tramwajowych. 3) Wymiarowanie nawierzchni - teoria Winklera-Zimmermana oraz polskie przepisy (klasy techniczne torów, standardy konstrukcyjne nawierzchni oraz warianty nawierzchni). 3) Rozjazdy: konstrukcja i układy geometryczne rozjazdów kolejowych i tramwajowych, nawierzchnia torowa na obiektach inżynierskich. 4) Badania i certyfikacja elementów składowych konstrukcji nawierzchni szynowej (m.in. kolejowe wyroby budowlane jako składniki interoperacyjności). 5) Redukcja hałasu i wibracji od ruchu pojazdów szynowych poprzez konstrukcję nawierzchni torowej (kolej, tramwaj i metro) – zastosowanie izolatorów wibroakustycznych w konstrukcji nawierzchni szynowej. Projekt (30 g.): Opracowanie ustalonych fragmentów dokumentacji projektowej w zakresie tematyki wykładów dla zadań: 1) Projektowanie/wymiarowanie konstrukcji tras dróg szynowych (kolej, tramwaj, metro) przy zadanych parametrach techniczno-eksploatacyjnych (obliczenie naprężeń w szynach i ich przemieszczeń pionowych) na podstawie teorii Winklera-Zimmermana oraz uwzględniając zastosowanie izolatorów wibroakustycznych w konstrukcji nawierzchni szynowej. 2) Projektowanie/wymiarowanie konstrukcji nawierzchni linii kolejowej przy zadanych parametrach techniczno-eksploatacyjnych uwzględniając polskie przepisy (klasy techniczne torów, standardy konstrukcyjne nawierzchni oraz warianty nawierzchni).
Metody oceny:
Wykłady: egzamin pisemny z pytaniami otwartymi (możliwe jest ewentualne uzupełnienie odpowiedzi w formie egzaminu ustnego). Do zaliczenia wymagane jest uzyskanie powyżej 50% punktów, ocena stopniowana co 10% ( >50% - ocena 3,0; >60% - ocena 3,5; >70% - ocena 4,0;>80% - ocena 4,5; >90% - ocena 5,0). Projekt: wykonanie zadań projektowych wraz z objaśnieniem przyjętych założeń szczegółowych i metody wykonania (tzw. obrona projektów). Zadania 1 i 2 oceniane są punktowo, łącznie 30 punktów. Oceny: liczba punktów >15 ocena 3,0; >18 – ocena 3,5; >21- ocena 4,0; >24 – ocena 4,5 >27 – ocena 5,0.
Egzamin:
tak
Literatura:
Rozporządzenia i normy: [1] Polska Norma PN-EN 13674-1: Kolejnictwo - Tor - Szyna - Część 1: Szyny kolejowe Vignole’a o masie 46 kg/m i większej. [2] Polska Norma PN-EN 14811: Kolejnictwo – Tor - Szyny specjalne - Szyny rowkowe i związane z nimi profile konstrukcyjne. Podręczniki: [3] Sancewicz S.: Nawierzchnia kolejowa. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Warszawa 2010. [4] S. Grulkowski, Z. Kędra, W. Koc, M.J. Nowakowski – Podręcznik „DROGI SZY-NOWE” – Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej – wersja elektroniczna: - http://pbc.gda.pl/Content/30780/koc.pdf [5] Maria Bałuch; Podstawy dróg kolejowych. Wyd. Politechniki Radomskiej, Radom 2001. [6] Drogi kolejowe; Praca zbiorowa pod red. J. Sysaka, PWN, 1982 (i wyd. późniejsze). [7] Kazimierz Towpik. Infrastruktura transportu szynowego. OWPW. 2004 Strony internetowe: [4] http://wektor.il.pw.edu.pl/~zuraw/nawierzchnia.html
Witryna www przedmiotu:
brak
Uwagi:
.

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Student (absolwent) ma zaawansowaną wiedzę z zakresu mechaniki nawierzchni i podtorza dróg szynowych, metodologii projektowania obiektów, materiałów i wyrobów budowlanych (w tym ich trwałości), technologii wykonywania nawierzchni szynowych przydatną do rozwiązywania zagadnień związanych z konstrukcją dróg szynowych
Weryfikacja: Egzamin, zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W02, TS_W05, TS_W06, TS_W07
Powiązane efekty obszarowe: , , ,
Efekt W2
Student (absolwent) ma pogłębioną wiedzę w zakresie ustalania geotechnicznych warunków budowy, stosowania norm, specyfikacji technicznych oraz składu dokumentacji projektowej inwestycji przy projektowaniu dróg szynowych (w tym oddziaływanie projektowanych konstrukcji na środowisko i jego ochronę); zna wybrane programy komputerowe wspomagające proces projektowania i tworzenia dokumentacji projektowej inwestycji z zakresu dróg szynowych
Weryfikacja: Zadania projektowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: TS_W09, TS_W14, TS_W15, TS_W18
Powiązane efekty obszarowe: , , ,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Student (absolwent) umie korzystać z narzędzi matematycznych oraz komputerowych narzędzi wspomagania projektowania przy projektowaniu dróg szynowych; Potrafi formułować i rozwiązywać złożone zadania inżynierskie i badawcze oraz przeprowadzić analizę i dobór odpowiednich materiałów i technologii wykonania zaprojektowanych konstrukcji dróg szynowych z uwzględnieniem analizy podłoża gruntowego, warunków posadowienia obiektów, a także analizy bezpieczeństwa i niezawodności projektowanych elementów dróg szynowych; Potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań konstrukcyjnych dróg szynowych oraz ocenić przydatność i możliwości wykorzystania nowych rozwiązań w zakresie projektowania dróg szynowych
Weryfikacja: Zadania projektowe, egzamin
Powiązane efekty kierunkowe: TS_U01, TS_U03, TS_U04, TS_U06, TS_U08, TS_U09, TS_U10, TS_U14, TS_U16
Powiązane efekty obszarowe: , , , , , , , ,

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Student potrafi pracować samodzielnie i w zespole, współpracować w zespole, rozumie znaczenie odpowiedzialności i rzetelności w działalności inżynierskiej oraz potrafi formułować i prezentować opinie związane z projektowaniem dróg szynowych; Student potrafi w sposób kreatywny i przedsiębiorczy rozwiązywać postawione przed nim zadania inżynierskie i badawcze
Weryfikacja: Zadania projektowe
Powiązane efekty kierunkowe: TS_K01, TS_K03, TS_K04
Powiązane efekty obszarowe: , ,