- Nazwa przedmiotu:
- Biostatystyka
- Koordynator przedmiotu:
- Dr Tomasz Burzykowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MASMA-NSP-0021
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 70 h; w tym
a) obecność na wykładach – 15 h
b) obecność na laboratoriach – 15 h
c) obecność na projekcie – 30 h
d) obecność na egzaminie – 5 h
e) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 85 h; w tym
a) przygotowanie projektów (raport i prezentacja) – 40 h
b) zapoznanie się z literaturą – 10 h
c) przygotowanie do egzaminu – 35 h
Razem 155 h, co odpowiada 6 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- a) obecność na wykładach – 15 h
b) obecność na laboratoriach – 15 h
c) obecność na projekcie – 30 h
d) obecność na egzaminie – 5 h
e) konsultacje – 5 h
Razem 70 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- a) obecność na laboratoriach – 15 h
b) obecność na projekcie – 30 h
c) przygotowanie projektów (raport i prezentacja) – 40 h
Razem 85 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium15h
- Projekt30h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Znajomość podstaw wnioskowania statystycznego (estymacja, testy istotności statystycznej) i modeli liniowych
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Kurs ma na celu przedstawienie metod analizy przeżycia, zarówno w zakresie podstawowych technik wnioskowania statystycznego jak i modeli statystycznych
- Treści kształcenia:
- Podstawy analizy przeżycia
Model proporcjonalnych hazardów
Modele parametryczne
Analiza danych wielowymiarowych i skorelowanych: modele brzegowe, modele oparte na kopułach, model z efektami losowymi
Analiza konkurencyjnych ryzyk
- Metody oceny:
- Projekty praktyczne grupowe 20% (ocena na podstawie raportu i prezentacji), projekt indywidualny 30% (ocena na podstawie raportu), egzamin ustny 50%; zaliczenie po uzyskaniu 55%.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- Wybrane rozdziały z
1. Collett D, Modelling Survival Data in Medical Research (2nd ed.), Boca Raton: Chapman & Hall/CRC, 2003
2. Kalbfleisch JD, Prentice RL, The Statistical Analysis of Failure Time Data (2nd ed.), Hoboken: Wiley, 2002
3. Therneau T, Grambsch P, Modelling Survival Data: Extending the Cox Model, New York: Springer, 2000
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka BIO_W01
- Zna pojęcia funkcji przeżycia, funkcji hazardu i mechanizmu cenzurowania. Zna estymator Kaplana-Meiera oraz podstawowe testy równości dwóch krzywych przeżycia. Zna model proporcjonalnych hazardów, modele analizy przeżyć z efektami losowymi oraz modele kopułowe. Zna model przyśpieszonego czasu do niepowodzenia.
Weryfikacja: Raporty i prezentacje projektów praktycznych, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2SMAD_W12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka BIO_U01
- Potrafi określić kierunki dalszego uczenia się oraz zrealizować proces samokształcenia
Weryfikacja: Raporty i prezentacje projektów praktycznych, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2SMAD_U01, M2_U02
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka BIO_U02
- Potrafi współdziałać i pracować w zespole przyjmując w nim różne role. Potrafi kierować pracą zespołu
Weryfikacja: Raporty i prezentacje projektów praktycznych, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka BIO_U03
- Umie wyznaczyć estymator Kaplana-Meiera i skumulowanego hazardu ocenić jego dokładność i wyznaczyć przedziały ufności dla prawdopodobieństwa dożycia oraz zinterpretować wyniki odpowiednich testów.
Weryfikacja: Raporty i prezentacje projektów praktycznych, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2SMAD_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka BIO_U04
- Umie wyznaczyć podstawowe estymatory parametryczne funkcji przeżycia. Umie dopasować do danych i zinterpretować modele analizy przeżyć z efektami losowymi bądź bez.
Weryfikacja: Raporty i prezentacje projektów praktycznych, egzamin
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2SMAD_U13
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka BIO_K01
- Umie negocjować i dochodzić do kompromisu w kwestiach związanych z realizacją i prowadzeniem projektu
Weryfikacja: Prezentacje projektów praktycznych
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
M2SMAD_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: