- Nazwa przedmiotu:
- Techniki wizualizacji danych
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. inż. Przemysław Biecek, prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Inżynieria i Analiza Danych
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-INPAD-MSP-0124
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 60 h; w tym
a) obecność na wykładach – 30 h
b) obecność na laboratoriach – 30 h
2. praca własna studenta – 55 h; w tym
a) zapoznanie się z literaturą – 10 h
b) przygotowanie projektów – 45 h
Razem 115 h, co odpowiada 4 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30 h
2. obecność na laboratoriach – 30 h
Razem 60 h, co odpowiada 2 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 1. obecność na laboratoriach – 30 h
2. przygotowanie projektów – 45 h
Razem 75 h, co odpowiada 3 pkt. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium30h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Przetwarzanie danych ustrukturyzowanych
- Limit liczby studentów:
- .
- Cel przedmiotu:
- Poznanie technik wizualizacji danych, statycznej oraz interaktywnej. Poznanie zagadnień związanych z wizualizacją, takich jak percepcja kolorów, geometrii, reguły kompozycji danych, związek z analizą danych, predykcją, modelowaniem, testowaniem hipotez.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Historia grafiki statystycznej
2. Percepcja obrazu oraz związek z prezentacją danych
3. Percepcja kolorów oraz związek z prezentacją danych
4. Percepcja zależności i danych oraz związek z prezentacją danych
5. Dobór cech elementu wykresu (długość, pole, kąty, kolory) do zmiennych mierzony zgodnie z różnymi skalami (ilorazowa, różnicowa, uporządkowana, nominalna).
6. Oprogramowanie do przygotowania grafiki statystycznej, w szczególności pakiet ggplot2 programu R oraz biblioteka D3.
7. Przykłady udanych i nieudanych grafik statystycznych z mediów i artykułów naukowych.
Laboratorium:
1. Biblioteki do tworzenia wykresów statystycznych: ggplot2
2. Biblioteki do tworzenia grafiki interaktywnej: ggvis, rCharts
3. Biblioteki do tworzenia dashboard’ów biznesowych: Tableau
4. Biblioteki do tworzenia interaktywnych aplikacji: shiny
Projekt:
1. Wykonanie dwóch projektów dotyczących wizualizacji rzeczywistych zbiorów danych.
2. Prezentacja oraz krytyczna dyskusja na temat opracowanych wizualizacji.
- Metody oceny:
- W trakcie semestru studenci będą mieli do wykonania dwa projekty dotyczące wizualizacji danych. Projekty wykonywane będą w domu, ale ich wyniki będą prezentowane na zajęciach. Każdy z tych projektów będzie oceniany w skali od 0 do 10 punktów. Do zaliczenia niezbędne jest uzyskanie w sumie przynajmniej 10 punktów. Ocena końcowa będzie wyznaczana na podstawie punktów uzyskanych z realizacji dwóch projektów częściowych.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Przemysław Biecek, „Zbiór esejów o sztuce pokazywania danych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 2016
Edward R. Tufte, “The Visual Display of Quantitative Information”, Graphics Press, 2001
- Witryna www przedmiotu:
- https://github.com/pbiecek/TechnikiWizualizacjiDanych
- Uwagi:
- .
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Zna i potrafi używać narzędzi do graficznej prezentacji danych
Weryfikacja: ocena projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
- Charakterystyka W02
- Zna zasady percepcji liczb, geometrii, kolorów, zna gramatykę języka wizualizacji danych
Weryfikacja: prace domowe, ocena projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi korzystać z języka R, pakietu ggplot2 lub innych narzędzi do tworzenia wykresów statycznych
Weryfikacja: prace domowe, ocena projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK
- Charakterystyka U02
- Potrafi korzystać z bibliotek D3 i innych narzędzi do tworzenia interaktywnych wizualizacji
Weryfikacja: prace domowe, ocena projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UK
- Charakterystyka U03
- Potrafi krytycznie analizować wizualizację danych i zestawiać ją zależnościami pomiędzy danymi
Weryfikacja: prace domowe, ocena projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS_U03
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_UW
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Potrafi w zespole tworzyć i poprawiać graficzną prezentację danych
Weryfikacja: prace domowe, ocena projektu
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
DS_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P6S_KO