- Nazwa przedmiotu:
- Jednostka w płynnej nowoczesności
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Marek Maciejczak
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty do wyboru
- Kod przedmiotu:
- 1180-BU000-IZP-9202
- Semestr nominalny:
- 8 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Razem 50 godz. = 2 ECTS: wykład 20 godz., czytanie literatury 15 godz., przygotowanie do sprawdzianu 15 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Razem 20 godz. = 1 ECTS: wykład 20 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład20h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Wykłady mają zdać sprawę z charakteru czasu i w ten sposób pomóc młodym ludziom w kształtowaniu siebie.
- Treści kształcenia:
- 1. Marginalizacja indywidualności.
2. Rozmycie odpowiedzialności moralnej za innych na jednostkę.
3. Wolność od zobowiązań.
4. Nieufność w stosunku do innych i dążenie do jednakowości.
5. Utrata ciągłości czasu.
6. Pozorna wolność dla działań jednostki.
7. Nierówność perspektyw ekonomicznych i społecznych.
8. Jednostkowa sieć.
9. Jednostka jako towar rynkowy.
10. Relacje międzyludzkie jako relacje między konsumentami i przedmiotami konsumpcji.
11. Rój konsumentów w miejsce grup społecznych.
12. Chwilowość jako istota wolności.
13. Rezygnacja z wyboru w następstwie nadmiaru informacji.
14. Szczęśliwe życie – nadrzędna wartość.
15. Podsumowanie
- Metody oceny:
- Sprawdzian.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] Z. Bauman, Szanse etyki w zglobalizowanym świecie, tłum. J. Konieczny, Kraków 2007;
[2] T. H. Eriksen, Tyrania chwili. Szybko i wolno płynący czas w erze informacji, tłum. G. Sokół, Warszawa 2003;
[3] L. Wittgenstein, Uwagi o religii i etyce, Kraków 1995;
[4] P. Wallace, Psychologia Internetu, Poznań 2001;
[5] M. Castells, Galaktyka Internetu, Poznań 2003.
- Witryna www przedmiotu:
- -
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia społecznych uwarunkowań działalności inżynierskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_W19
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- Rozumie potrzebę uczenia się przez cale życie.
Weryfikacja: Sprawdzian.
Powiązane efekty kierunkowe:
K1_K03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06