- Nazwa przedmiotu:
- Technologia kompozytów budowlanych
- Koordynator przedmiotu:
- Piotr Woyciechowski, Dr hab. inż., prof. PW
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Budownictwo
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- 1080-BUIPB-MZP-0413
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2019/2020
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- wykłady 8h, laboratoria 16h, sporządzenie raportów z zajęć laboratoryjnych 10h, przygotowanie prezentacji 5h, przygotowanie do zaliczenia 10h.
Razem 49h.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- wykłady 8h, laboratoria 16h.
Razem 24h = 1 ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- laboratoria 16h, sporządzenie raportów z zajęć laboratoryjnych 10h, przygotowanie prezentacji 5h.
Razem 29h = 1 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład8h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium16h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza w zakresie technologii betonu ze studiów inżynierskich
- Limit liczby studentów:
- brak limitu
- Cel przedmiotu:
- Rozszerzenie wiedzy z zakresu technologii betonu. Kształtowanie umiejętności wykorzystania technik komputerowych i narzędzi statystycznych do zaplanowania eksperymentu oraz analizy jego wyników.
- Treści kształcenia:
- 1. Współczesne podejście do projektowania składu betonu.
Dobór jakościowy składników betonu: cementu, kruszywa, dodatków i domieszek
Ocena wpływu poszczególnych rodzajów cementu, kruszywa, dodatków i domieszek na wybrane
cechy mieszanki betonowej i/lub betonu stwardniałego
Dobór ilościowy składu zaczynu cementowego, uziarnienia kruszywa.
Modelowanie zależności pomiędzy zmiennymi materiałowymi, a cechami technicznymi betonu, z
wykorzystaniem narzędzi statystycznych
Wykorzystanie modelu CPM przy projektowaniu składu betonu
Optymalizacja składu betonu
2. Trwałość betonu
Karbonatyzacja: charakterystyka zjawiska, wpływ na trwałość, karbonatyzacja w ujęciu
normowym, modele karbonatyzacji betonu
Skurcz i pełzanie: charakterystyka zjawiska, wpływ na trwałość, skurcz i pełzanie w ujęciu
normowym, modele skurczu i pełzania betonu
Mrozoodporność betonu: kształtowanie mrozoodporności betonu, ilościowa i jakościowa ocena
napowietrzenia mieszanki betonowej, ocena rozkładu porów w stwardniałym betonie
Pielęgnacja: pielęgnacja w ujęciu normowym, zróżnicowanie zasad pielęgnacji ze względu na
warunki otoczenia, wykorzystanie superabsorpcyjnych polimerów do pielęgnacji betonu
3. Kierunki rozwojowe w technologii betonu
- Metody oceny:
- Ćwiczenia laboratoryjne: sporządzenie raportów z badań przeprowadzonych na ćwiczeniach wraz z interpretacją rezultatów. Wykłady: zaliczenie pisemne całości przedmiotu na końcu semestru.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- [1] A.M Neville: Właściwości betonu. Wyd. V Stowarzyszenie Producentów Cementu, Kraków
październik 2012.
[2] M. Alexander, S. Mindess: Aggregates in Concrete. CRC Press, 2005
[3] M. Alexander, A. Bentur, S.Mindess: Durability of Concrete: Design and Construction. CRC Press,
2017
[4] M. G. Richardson: Fundamentals of Durable Reinforced Concrete. CRC Press, 2002.
[5] F. De Larrard: Concrete Mixture Proportioning: A Scientific Approach, CRC Press, 1999.
[6] A.M. Brandt: Optimization Methods for Material Design of Cement-based Composites, CRC Press,
1998.
[7] K. K. Aligizaki: Pore Structure of Cement-Based Materials: Testing, Interpretation and
Requirements, CRC Press, 2005.
- Witryna www przedmiotu:
- https://pele.il.pw.edu.pl/moodle/course/view.php?id=253
- Uwagi:
- Materiały dydaktyczne do przedmiotu zostały przygotowane w projekcie współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, Oś priorytetowa III Szkolnictwo Wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych „NERW PW Nauka – Edukacja – Rozwój - Współpraca”
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W1
- ma wiedzę w zakresie właściwości, projektowania, technologii i badania według różnych procedur betonów o specjalnych betonów o specjalnych wymaganiach w zakresie trwałości, w tym: ognioodpornych, mrozoodpornych, wodoszczelnych, odpornych na ścieranie, odpornych na karbonatyzację. Ma wiedzę i umiejętność prowadzenia kontroli i oceny zgodności betonu.
Weryfikacja: zaliczenie pisemne całości przedmiotu.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_W12_IPB, K2_W17_IPB, K2_W18_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U1
- umie dobrać składniki i skład betonu cementowego o specjalnych wymaganiach trwałości w różnych klasach ekspozycji i w warunkach ekstremalnych.
Weryfikacja: ocena poprawności opracowania specyfikacji betonu i sporządzenia raportu z badań.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_U11_IPB, K2_U17_IPB
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U09, T2A_U17, T2A_U19, T2A_U08, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U12
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K1
- potrafi zaplanować i zrealizować eksperyment z dziedziny materiałów budowlanych.
Weryfikacja: ocena planu eksperymentu i jego wyników poprzez analizę zespołowego raportu wykonanego przez studentów.
Powiązane efekty kierunkowe:
K2_K01, K2_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K03, T2A_K04, T2A_K06, T2A_K07