Nazwa przedmiotu:
Drogi i ulice II
Koordynator przedmiotu:
Tomasz Dybicz, dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-MZP-0401
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
4
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Wykład 16h, ćwiczenia projektowe 32h, zapoznanie się z literaturą przedmiotu 5h, wykonanie projektu 15h, obrona projektu 2 h, nauka do egzaminu i egzamin 30 h. Razem 100 h.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Wykład 16h, ćwiczenia projektowe 32h, obrona projektu 2h, konsultacje i egzamin 10h. Razem 60h = 2,5 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia projektowe 32h, wykonanie projektu 15h, obrona projektu 2h. Razem 49h = 2 ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład16h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt32h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zaliczony przedmiot: Drogi i ulice I. Zaliczony przedmiot: Inżynieria ruchu I.
Limit liczby studentów:
brak limitu
Cel przedmiotu:
Pogłębienie wiadomości z zakresu projektowania dróg, ulic i skrzyżowań, z uwzględnieniem związków między funkcjami dróg i ulic a ich parametrami technicznymi oraz wyposażeniem. Przedstawienie zagadnień związanych z projektowaniem ulic oraz skrzyżowań ulicznych z sygnalizacją świetlną. Pogłębienie wiadomości o odwodnieniu typu ulicznego.
Treści kształcenia:
Treść wykładów 1. Klasyfikacja ulic. Funkcje ulic. Struktura hierarchiczna miejskich układów drogowych. Zasady powiązania układów ulic miejskich z drogami zamiejskimi 2. Ulica w planie i w przekroju podłużnym. Elementy przekrojów poprzecznych ulic i ich parametry. 3. Urządzenia dla ruchu pieszego i transportu publicznego. Potrzeby osób niepełnosprawnych. 4. Urządzenia dla ruchu rowerowego. 5. Parkowanie. 6. Skrzyżowania uliczne ze szczególnym uwzględnieniem skrzyżowań z sygnalizacją świetlną. 7. Odwodnienie typu ulicznego. 8. Nawierzchnie, z uwzględnieniem wykonywania poszerzeń. 9. Wymagania ochrony środowiska. Ćwiczenie projektowe Należy wykonać projekt przebudowy lub rozbudowy skrzyżowania z sygnalizacją świetlną albo z wprowadzeniem sygnalizacji świetlnej, z uwzględnieniem analizy uwarunkowań, rozwiązania w planie, rozwiązania wysokościowego, doboru nawierzchni, urządzeń dla transportu publicznego i ruchu rowerowego, odwodnienia, oznakowania, z wykorzystaniem wiedzy z inżynierii ruchu w zakresie doboru programów sygnalizacji świetlnej i sprawdzenia przepustowości.
Metody oceny:
Zaliczenie ćwiczeń projektowych na podstawie wykonania i obrony projektu. Egzamin pisemny z wiadomości z wykładów i ćwiczeń.
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, Dz. U. Nr 43/1999, poz. 430 (z późn. zmianami) - tekst jednolity; [2] Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Część II Zagadnienia techniczne. GDDKiA, Transprojekt Warszawa 2002; [3] Rozporządzenie Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 31 lipca 2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych, Dz. U. Nr 170/2002, poz. 1393; [4] Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, Dz. U. Nr 220/2003, poz. 2181, wraz z załącznikami, i Dz. U. Nr 67/2008, poz. 413; [5] Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych, GDDP 2001; [6] Roman Edel – Odwodnienie dróg. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2006; [7] Leon Prochowski – Pojazdy samochodowe. Mechanika ruchu. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2005; [8] Stanisław Gaca, Wojciech Suchorzewski, Marian Tracz – Inżynieria ruchu drogowego. Teoria i praktyka. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności 2008; [9] Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, GDDKiA 2004; [10] ujednolicone teksty potrzebnych ustaw i rozporządzeń, www.sejm.gov.pl
Witryna www przedmiotu:
www.il.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Student ma wiedzę w zakresie metodologii projektowania procesów budowlanych w budownictwie drogowym. Rozumie istotę systemowego formułowania i rozwiązywania zadań projektowych. Zna zasady wyboru i oceny rozwiązań projektowych. Zna regulacje wynikające z Ustawy - Prawo budowlane, Ustawy o drogach publicznych, przepisów ochrony środowiska oraz podstawowe regulacje wynikające z innych przepisów zawartych w ustawach i rozporządzeniach stanowiących akty wykonawcze do tych ustaw. Ma poszerzoną wiedzę dotyczącą projektowania i eksploatacji wybranych budowli inżynierskich w zakresie zgodnym z profilem specjalności. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie projektowania konstrukcji drogowych oraz ich posadowienia. Zna narzędzia obliczeniowe stosowane w inżynierii komunikacyjnej. Ma pogłębioną wiedzę o projektowaniu i eksploatacji elementów infrastruktury drogowej i transportu publicznego. Ma pogłębioną wiedzę w zakresie związków kształtowania geometrycznego i konstrukcji obiektów drogowych oraz inżynierii ruchu Zna materiały aktualnie stosowane do budowy dróg. Zna przepisy aktualnie stosowane w budownictwie komunikacyjnym, wytyczne techniczne i elementy składowe dokumentacji projektowej oraz fazy jej przygotowania. Ma wiedzę o najistotniejszych nowych osiągnięciach i tendencjach rozwojowych w budownictwie komunikacyjnym. Ma wiedzę pozwalającą zrozumieć społeczne, ekonomiczne, środowiskowe, prawne i inne uwarunkowania wynikające z projektowania, budowy i eksploatacji infrastruktury komunikacyjnej.
Weryfikacja: Zaliczenie ćwiczeń, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_W08, K2_W14_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_W08, T2A_W02, T2A_W04, T2A_W05, T2A_W06, T2A_W09

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Student potrafi zaprojektować wybrane elementy konstrukcyjne obiektu drogowego. Potrafi przeprowadzić prace o charakterze analitycznym prowadzące do rozwiązania problemów inżynierskich, pojawiających się w budownictwie drogowym. Potrafi przedstawić wyniki w formie opracowania tekstowego i graficznego oraz prezentacji ustnej. Potrafi pozyskiwać informacje z różnych źródeł, integrować je, dokonywać ich interpretacji i krytycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie. Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę. Potrafi określić wzajemne relacje pomiędzy uczestnikami procesu inwestycyjnego oraz urzędami administracji państwowej i samorządowej w zakresie niezbędnym dla koordynacji podejmowanych działań budowlanych. Potrafi dobrać odpowiednią technologię wykonania elementów infrastruktury drogowej zgodnie z przyjętymi założeniami i z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych, używając właściwych metod i narzędzi. Potrafi stosować podejście systemowe oraz integrować wiedzę o uwarunkowaniach technicznych, technologicznych, ekonomicznych, środowiskowych i społecznych do oceny wariantów rozwiązań w budownictwie drogowym.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona ćwiczenia projektowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_U04, K2_U16_IK
Powiązane efekty obszarowe: T2A_U07, T2A_U09, T2A_U12, T2A_U18, T2A_U19, T2A_U07, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U16, T2A_U19

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Student potrafi pracować samodzielnie oraz określać priorytety służące realizacji zadań. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych. Rozumie znaczenie odpowiedzialności w działalności inżynierskiej, w tym rzetelności przedstawienia i interpretacji wyników prac. Potrafi formułować i prezentować opinie, działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy rozwiązując postawione przed nim zadania związane z budownictwem drogowym. Ma świadomość ważności i zrozumienia pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera w zakresie budownictwa drogowego, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje.
Weryfikacja: Wykonanie i obrona ćwiczenia projektowego.
Powiązane efekty kierunkowe: K2_K05
Powiązane efekty obszarowe: T2A_K02