Nazwa przedmiotu:
Drogi i ulice (IK, DS)
Koordynator przedmiotu:
Piotr Szagała, Dr inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BUIKM-ISP-0602
Semestr nominalny:
7 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Razem 75 godz. = 3 ECTS: wykłady 15 godz., ćwiczenia projektowe 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń 20 godz., konsultacje i zaliczenie projektu 5 godz., przygotowanie do egzaminu 5 godz.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz., wykłady 15 godz., konsultacje i zaliczenie projektu 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Razem 50 godz. = 2 ECTS: ćwiczenia projektowe 30 godz., przygotowanie do ćwiczeń 20 godz.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt30h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Opanowane treści przedmiotu Inżynieria Komunikacyjna 1 i 2.
Limit liczby studentów:
25
Cel przedmiotu:
Przedstawienie zagadnień związanych z projektowaniem dróg i ulic oraz skrzyżowań. Wyjaśnienie wzajemnych zależności pomiędzy poszczególnymi elementami projektowanej drogi i ulicy. Nauka zasad projektowania drogowego. Przedstawienie zasad kształtowania urządzeń dla ruchu pieszego, komunikacji zbiorowej, rowerowej. Wykonanie projektu drogi i skrzyżowania. Nauka wykonywania poszczególnych elementów projektu: plan sytuacyjny, przekrój podłużny, przekrój poprzeczny, wybór wariantu na podstawie zadanych kryteriów, obliczenie konstrukcji nawierzchni, oznakowanie, odwodnienie ulicy i skrzyżowania, projektowanie urządzeń dla ruchu pieszego, komunikacji zbiorowej i ruchu rowerowego.
Treści kształcenia:
Wykłady dotyczą zasad projektowania dróg, ulic, skrzyżowań i węzłów. Przedstawiają problematykę usytuowania drogi w terenie, definicję terenu zabudowanego i linii rozgraniczających. Omawiane są podstawowe parametry projektowania takie jak prędkość projektowa, miarodajna i dopuszczalna i ich wpływ na sposób projektowania. Wprowadzana jest systematyka dróg i ulic (klasyfikacja funkcjonalna). Omawiane jest pojęcie ulicy, typy ulic, funkcje jakie pełnią ulice oraz szczegółowo poszczególne elementy ulicy takie jak jezdnie, chodniki, pasy dzielące, pasy rowerowe, itp. Kolejnym zagadnieniem jest projektowanie skrzyżowań, rond oraz węzłów. Omawiane są rodzaje skrzyżowań (zwykłe i skanalizowane) oraz zasady projektowania. Wykłady obejmują także projektowanie urządzeń dla transportu zbiorowego (tramwaj, autobus) w tym zatok autobusowych, przystanków tramwajowych i autobusowych oraz rozwiązań umożliwiających uprzywilejowanie transportu zbiorowego (np. pasy autobusowe). Omawiane są także zagadnienia projektowania rozwiązań w zakresie uspokojenia ruchu, parkowania, odwodnienia (typy rowów, zasady odwodnienia, urządzenia do kanalizacji), ochrony środowiska (zanieczyszczenie powietrza, hałas, ochrona wód, przyrody, gruntów, obiektów kulturowych) i bezpieczeństwa użytkowania dróg.
Metody oceny:
- Ćwiczenie praktyczne z zakresu projektowania drogi o charakterze zamiejskim wraz ze skrzyżowaniem bez sygnalizacji świetlnej. - Egzamin pisemny
Egzamin:
tak
Literatura:
[1] Inżynieria Ruchu – Datka Stanisław., Suchorzewski Wojciech., Tracz Marian WKŁ 1997; [2] Rozporządzenie MTiGM z dnia 14 maja 1999r (DZ.U. nr 43) w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie; [3] Pomiary i badania ruchu drogowego, praca zbiorowa pd redakcją Mariana Tracza, WKŁ, Warszawa 1984; [4] Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Wprowadzenie. GDDKiA Warszawa 2000; [5] Komentarz do warunków technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie. Zagadnienia Techniczne. GDDKiA, Warszawa 2002; [6] Metoda obliczania przepustowości skrzyżowań bez sygnalizacji świetlnej – instrukcja obliczania. GDDKiA, Warszawa 2004; [7] Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych, cz. I i II. GDDKiA, Warszawa 2001; [8] Odwodnienie dróg. Roman Edel. WKŁ 2006; [9] Szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunki ich umieszczania na drogach. DZ. U., załącznik do nru 220, poz. 2181 z dnia 23 grudnia 2003r.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Zna podstawy projektowania i analizy typowych obiektów budownictwa komunikacyjnego. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji drogowych środowisko. Ma wiedzę na temat funkcji informacji, doboru źródeł informacji. Zna podstawowe normy, rozporządzenia oraz wytyczne projektowania, wykonywania i eksploatacji dróg.
Weryfikacja: egzamin, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W07, K1_W16, K1_W21, K1_W22
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W04, T1A_W05, T1A_W07, T1A_W08, T1A_W06, T1A_W08, T1A_W09, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W07, T1A_W08

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Ma kompetencje do wykonania badań terenowych. Potrafi sporządzić i interpretować rysunki drogowe w środowisku wybranych programów CAD oraz odręcznie. Potrafi interpretować rysunki związane z branżami pokrewnymi, a w szczególności rysunki i mapy geodezyjne. Potrafi korzystać z podstawowych norm, rozporządzeń oraz wytycznych projektowania, wykonywania i eksploatacji dróg.
Weryfikacja: egzamin, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U08, K1_U12, K1_U13, K1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U03, T1A_U04, T1A_U08, T1A_U11, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U03, T1A_U05, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U03, T1A_U07, T1A_U15, T1A_U07, T1A_U11, T1A_U15, T1A_U16

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem. Rozumie znaczenie rzetelności przedstawianych wyników swoich prac i ich interpretacji. Ma świadomość konieczności podnoszenia kompetencji zawodowych. Samodzielnie uzupełnia i poszerza wiedzę.
Weryfikacja: egzamin, projekt
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K02, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K02, T1A_K05, T1A_K07, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06