Nazwa przedmiotu:
Informatyka I
Koordynator przedmiotu:
Sławomir Czarnecki, Dr hab. inż.
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Budownictwo
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
1080-BU000-ISP-0306
Semestr nominalny:
2 / rok ak. 2019/2020
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, studiowanie literatury i materiałów dydaktycznych pobranych ze strony www przedmiotu 20h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h. Razem 75 godz. = 3 ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h = 1 ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Ćwiczenia w laboratorium komputerowym 30h, wykonanie zaleconych prac domowych 25h = 2 ECTS.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe30h
Wymagania wstępne:
Nie jest zakładana umiejętność pisania programów w żadnym ze znanych języków programowania.
Limit liczby studentów:
30
Cel przedmiotu:
Umiejętność samodzielnego pisania prostych programów strukturalnych w języku Basic z użyciem własnych jak i gotowych funkcji. W trakcie kursu, w drugiej połowie semestru, treść zadań laboratoryjnych jest ściśle związana z implementowaniem własnych makr w systemie Excel oraz AutoCad. Po zakończeniu kursu, student powinien umieć samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania prostego programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy, funkcje lub procedury. Student powinien umieć zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w języku programowania Basic, samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy.
Treści kształcenia:
Podstawy programowania strukturalnego. Zapoznanie się z graficznym interfejsem użytkownika środowiska programistycznego - edycji, kompilacji i uruchamiania programów, semantyka typów fundamentalnych i złożonych, deklaracje i definicje zmiennych, zakres ważności i czas życia zmiennych, zasłanianie nazw, podstawowe operacje wejścia i wyjścia, operatory arytmetyczne i logiczne, operator przypisania, wyrażenia warunkowe, priorytet i łączność operatorów, wyrażenia logiczne, instrukcje sterujące, tablice jedno- i dwu-wymiarowe (macierze), funkcje, przesyłanie argumentów do funkcji, przekazywanie tablic jednowymiarowych do funkcji, zwracanie rezultatu z funkcji, wywoływanie gotowych funkcji i procedur w języku Basic w systemie Excel (praca z arkuszami, skoroszytami, komórkami, ciągami znaków typu String) oraz AutoCAD (rysowanie linii, wstawianie punktów, obliczanie długości lub wartości innych parametrów wyselekcjonowanych na rysunku figur geometrycznych, wstawianie tabel, kot, itp.) Zastosowania: sumowanie szeregów, algebra wektorowo-macierzowa, itp. oraz praca z Excelem i z AutoCAD-em poprzez implementację samodzielnie napisanych makr w języku Basic. Na ostatnich dwóch laboratoriach (4 x 45 min) przewiduje się po raz pierwszy przeprowadzenie zajęć w formie wykładu-pokazu, na którym przedstawione będą podstawy języka Python 3. Wykład będzie zilustrowany między innymi pokazem kodu w języku Python tych samych zadań, które studenci implementowali wcześniej w języku Basic w środowisku Visual Studio 2017 na pierwszych pięciu laboratoriach. Niezależnie przewiduje się zaprezentowanie podstawowych pojęć i reguł gramatyki języka Python, które wyróżniają go spośród takich języków jak Basic, C/C++, C#. Przewiduje się także prezentację wykorzystania języka Python w definiowaniu własnych węzłów w języku Dynamo wspomagającego tworzenie rysunków konstrukcyjnych w trzech wymiarach w systemie Revit. Prezentacja ta stanowić będzie bardzo ważny element praktycznego wprowadzania technologii BIM do programu studiów dziennych na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej w semestrze letnim r.a. 2018/2019.
Metody oceny:
Ocena i zaliczenie przedmiotu zależą od liczby punktów otrzymanych z dwóch kolokwiów. Kolokwia polegają na implementacji 2 zadań na stanowiskach komputerowych. Termin kolokwium poprawkowego (w czasie sesji i tylko dla osób, które nie zdobyły dostatecznej do zaliczenia liczby punktów) ustalany jest w dogodnym dla studentów dniu sesji letniej. Po kolokwium poprawkowym nie można otrzymać oceny wyższej od oceny dostatecznej.
Egzamin:
nie
Literatura:
[1] Sławomir Czarnecki, Materiały do ćwiczeń w formacie *.pdf, oraz pliki kodów w języku Basic dostępne w sieci wydziałowej: /mnt/eva/programy/bufor/temp_aip/INFORMATYKA 2018_2019 [2] Mirosław Lewandowski, VBA dla Excela, Helion 2004
Witryna www przedmiotu:
https://chmura.il.pw.edu.pl/index.php/apps/files/?dir=/Informatyka%20I&fileid=544591
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W1
Zna podstawy programowania strukturalnego i semantyki wybranego języka programowania strukturalnego.
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_W09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W01, T1A_W02, T1A_W05, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U1
Potrafi samodzielnie zaproponować ciąg instrukcji poprawnie definiujących schemat działania programu wykorzystującego własne jak i opracowane przez inne osoby algorytmy, gotowe podprogramy, funkcje lub procedury. Potrafi zaimplementować sformułowane w ten sposób zadanie w wybranym języku programowania. Potrafi samodzielnie testować własne jak i napisane przez inne osoby programy, oceniać ich poprawność, krytycznie ustosunkowywać się do wyników numerycznych, a także usuwać zauważone w nich błędy
Weryfikacja: sprawdzian
Powiązane efekty kierunkowe: K1_U06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K1
Potrafi pracować samodzielnie i współpracować w zespole nad wyznaczonym zadaniem, określać priorytety służące reazlizacji zadań
Weryfikacja: Obserwacja studenta na laboratorium komputerowym
Powiązane efekty kierunkowe: K1_K01, K1_K03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_K03, T1A_K01, T1A_K05, T1A_K06