- Nazwa przedmiotu:
- Analiza matematyczna 2
- Koordynator przedmiotu:
- dr hab. prof. nz. Tadeusz Rzeżuchowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Matematyka
- Grupa przedmiotów:
- Wspólne
- Kod przedmiotu:
- 1120-MA000-LSP-0122
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 9
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe – 145 h; w tym
	a) obecność na wykładach – 60 h
	b) obecność na ćwiczeniach – 75 h
	c) obecność na egzaminie – 5 h
	d) konsultacje – 5 h
2. praca własna studenta – 90 h; w tym
	a) przygotowanie do ćwiczeń i do kolokwiów – 50 h
	b) zapoznanie się z literaturą – 15 h
	c) przygotowanie do egzaminu – 25 h
Razem 235 h, co odpowiada 9 pkt. ECTS
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- a) obecność na wykładach – 60 h
b) obecność na ćwiczeniach – 75 h
c) obecność na egzaminie – 5 h
d) konsultacje – 5 h
Razem 145 h, co odpowiada 5 pkt. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- .
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład60h
- Ćwiczenia75h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Analiza Matematyczna 1
- Limit liczby studentów:
- Bez limitu
- Cel przedmiotu:
- Wprowadzenie do podstaw rachunku całkowego funkcji jednej zmiennej, jego zastosowań oraz do rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych wraz z zastosowaniami.
- Treści kształcenia:
- 1.	Ciągi i szeregi funkcyjne. Zbieżność punktowa i jednostajna, kryteria zbieżności. Różniczkowanie granicy ciągu funkcyjnego i sumy szeregu funkcyjnego. Szeregi potęgowe, rozwijanie funkcji w szereg  potęgowy. 
2.	Funkcje pierwotne, całka nieoznaczona. Podstawowe wzory i twierdzenia dotyczące funkcji pierwotnych.
3.	Całka Riemanna funkcji jednej zmiennej, sposoby znajdowania i przekształcania.
4.	Zastosowania geometryczne, fizyczne i inne całki Riemanna.
5.	Całki niewłaściwe i ich zastosowania. Kryteria zbieżności.
6.	Podstawy przestrzeni metrycznych, zbieżność ciągów, ciągłość odwzorowań, zbiory otwarte, domknięte, zwarte.
7.	Funkcje wielu zmiennych, granice i ciągłość.
8.	Pochodne cząstkowe i różniczka funkcji wielu zmiennych, pochodna kierunkowa. Różniczki wyższych rzędów, wzór Taylora.
9.	Ekstrema funkcji wielu zmiennych, warunki konieczne i wystarczające, zastosowania ekstremów.
10.	Twierdzenie o funkcjach uwikłanych.
11.	Podstawowe pojęcia geometrii różniczkowej krzywych i powierzchni.
- Metody oceny:
- Punktacja za osiągnięcia na ćwiczeniach.
•	Kartkówki i ewentualne zadania domowe: 15 punktów; 
•	Kolokwia: 3 po 15 punktów; 
•	Aktywność: 10 punktów. 
Ćwiczenia są zaliczone, jeśli suma punktów jest co najmniej 30. 
Wynik co najmniej 51 punktów z ćwiczeń zwalnia z egzaminu pisemnego – osobie zwolnionej dopisuje się 15 punktów do ustalenia oceny za przedmiot. 
Egzamin pisemny i dopuszczenie do egzaminu ustnego.
 Egzamin pisemny: 30 punktów. 
Egzamin pisemny jest uznawany, jeśli wynik nie jest mniejszy niż 10 punktów. W przeciwnym wypadku uznaje się wynik egzaminu pisemnego za zerowy. 
Do egzaminu ustnego dopuszczane są osoby, które uzyskają łącznie za pracę w semestrze i za egzamin pisemny co najmniej 51 punktów.
Poprawianie wyników z ćwiczeń.
Jeśli suma punktów z ćwiczeń i egzaminu pisemnego nie przekracza 50, a wynik egzaminu pisemnego jest co najmniej 15, to do punktów za ćwiczenia dolicza się 10 i z tym skorygowanym  wynikiem ćwiczeń przystępuje się do następnego egzaminu pisemnego. Można z tego korzystać wielokrotnie, na każdym z terminów egzaminu pisemnego, aż do uzyskania dopuszczenia do egzaminu ustnego. 
Egzamin ustny.
Pytania na egzamin ustny podawane są przed rozpoczęciem sesji egzaminacyjnej. Podzielone są na 2 grupy:
1.	A – pytania podstawowe.
2.	B – pytania o podwyższonej trudności.
Egzaminator może zadawać dodatkowe pytania, prosić o wyjaśnienia, przykłady. Prawidłowa odpowiedź nie polega tylko na przytoczeniu tekstu twierdzenia, czy dowodu, ale na wykazaniu zrozumienia tematu i jego powiązań z innymi zagadnieniami.
Przedmiot jest zaliczony, jeśli egzaminowany w pełni prawidłowo odpowiada na wszystkie pytania z grupy A.  (Za odpowiedzi na egzaminie ustnym nie są przyznawane punkty.) 
Ustalanie oceny z przedmiotu.
Ocena jest ustalana w oparciu o tabelkę
Punkty	Ocena
51-60	3,0
61-70	3,5
71-80	4,0
81-90	4,5
91-100	5,0
Ocena może być podwyższona (maksymalnie do 5,0) w wyniku egzaminu ustnego o pół punktu za prawidłową odpowiedź na jedno pytanie z grupy B.
W przypadku wyjątkowo dobrego przebiegu egzaminu ustnego egzaminator może podjąć decyzję o dodatkowym podwyższeniu oceny.
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1.	F. Leja – Rachunek różniczkowy i całkowy
2.	G.M. Fichtenholz – Rachunek różniczkowy i całkowy
3.	W. Kołodziej – Analiza matematyczna
4.	A. Birkholz – Analiza matematyczna, funkcje wielu zmiennych
5.	J. Banaś, S. Wędrychowicz – Zbiór zadań z analizy matematycznej
6.	W. Krysicki, L. Włodarski – Analiza matematyczna w zadaniach
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka AM2_W01
- Zna zbieżność punktową ciągów i szeregów funkcyjnych, zbieżność jednostajną, metody rozwijania funkcji w szereg, twierdzenia dotyczące różniczkowania granicy ciągu funkcyjnego i sumy szeregu funkcyjnego.
 Weryfikacja: Egzamin
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_W01
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM2_W02
- Zna funkcje pierwotne podstawowych funkcji elementarnych oraz twierdzenia o sposobach znajdowania całek nieoznaczonych.
 Weryfikacja: Egzamin
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_W03
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM2_W03
- Zna pojęcie całki Riemanna oraz jej własności, sposób budowania modeli matematycznych zjawisk przy jej pomocy, zastosowania geometryczne, fizyczne i inne. 
 Weryfikacja: Egzamin
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_W03
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM2_W04
- Zna pojęcie przestrzeni metrycznej, opis funkcji wielu zmiennych z użyciem narzędzi związanych z metryką, podstawy rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych oraz zastosowania, w tym do badania ekstremów funkcji. 
 Weryfikacja: Egzamin
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_W04, M1_W17
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM2_W05
- Zna podstawowe pojęcia geometrii różniczkowej krzywych i powierzchni.
 Weryfikacja: Egzamin
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_W04
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka AM2_U01
- Umie badać zbieżność punktową i jednostajną Potrafi znajdować promień zbieżności szeregu potęgowego, rozwijać funkcje w szereg.
 Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_U02
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM2_U02
- Potrafi znajdować funkcje pierwotne dla podstawowych klas funkcji, stosować całkowanie przez części i przez podstawienie. 
 Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_U04
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM2_U03
- Potrafi znajdować wartość całki oznaczonej, stosować całkę do zagadnień geometrycznych, wyznaczać różne wielkości fizyczne z zastosowanie całek, stosować całki do budowania modeli matematycznych.
 Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_U04
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM2_U04
- Potrafi znajdować granice oraz obliczać pochodne i różniczki funkcji wielu zmiennych, w tym dla złożeń funkcji. Umie posługiwać się macierzą jakobianową. 
 Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_U05
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM2_U05
- Potrafi stosować warunki konieczne i wystarczające do badania ekstremów funkcji wielu zmiennych i stosować je do praktycznych zagadnień; potrafi stosować twierdzenie o funkcjach uwikłanych. 
 Weryfikacja: Egzamin, kolokwia, kartkówki
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_U05
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka AM2_K01
- Potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.
 Weryfikacja: Zadania domowe, ćwiczenia, kolokwia, egzamin
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_K03
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka AM2_K02
- Potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
 Weryfikacja: Zadania domowe, ćwiczenia, kolokwia, egzamin
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        M1_K07
 Powiązane charakterystyki obszarowe: