- Nazwa przedmiotu:
- Pracowania Systemów Współrzędnościowych
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Ryszard Rudziński,
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechatronika
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- PUP
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 6
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin bezpośrednich: 64,w tym:
• wykład: 15 godzin,
• projektowanie: uczestnictwo na zajęciach projektowych: 45 godzin,
• konsultacje – 2 godz.
• egzmin – 2 godz.
2) Praca własna studenta - 85
• przygotowanie do egzaminu: 10 godzin,
• zbieranie materiałów (biblioteka, internet): 15 godzin,
• analiza morfologiczna i wybór rozwiązania 10 godzin,
• wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej: 40 godzin,
• analiza metrologiczna, obliczenia: 10 godzin.
Razem 149 godzin (6 ECTS)
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,5 punktu ECTS - Liczba godzin bezpośrednich: 64,w tym:
• wykład: 15 godzin,
• projektowanie: uczestnictwo na zajęciach projektowych: 45 godzin,
• konsultacje – 2 godz.
• egzamin – 2 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 5 punktów ECTS – 122 godz., w tym:
• zbieranie materiałów (biblioteka, internet): 15 godzin,
• analiza morfologiczna i wybór rozwiązania 10 godzin,
• wykonanie dokumentacji konstrukcyjnej: 40 godzin,
• analiza metrologiczna, obliczenia: 10 godzin;
• projektowanie: uczestnictwo na zajęciach projektowych: 45 godzin,
• konsultacje – 2 godz.
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt45h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawy matematyki i fizyki, rysunek techniczny, podstawy konstrukcji, podstawy metrologii, metrologia techniczna, podstawy elektroniki, podstawy informatyki
- Limit liczby studentów:
- 30
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność analizy metrologicznej problemu pomiarowego oraz wyboru optymalnego rozwiązania konstrukcyjnego z uwzględnieniem aspektu mechanicznego, optycznego, elektronicznego i informatycznego.
- Treści kształcenia:
- Wykład:
1. Analiza wartości w zastosowaniu do przyrządów po miarowych. Założenia i techniki analizy wartości. Przykład - stanowisko do sprawdzania czujników zegarowych. Sformułowanie założeń. Analiza morfologiczna stanowiska.
2. Wielomiany Czebyszewa. Analiza mechanizmów dźwigniowych sinusowych i tangensowych na przykładzie czujnika dźwigniowego. Optymalne przekładnie dwu i trójdźwigniowe
3. Prowadnice i łożyskowania stosowane w przyrządach pomiarowych. Prowadnice i łożyskowania ślizgowe, toczne, sprężynowe i aerostatyczne. Przykłady rozwiązań. Zakleszczanie. Obliczenia prowadnic sprężynowych Precyzyjne łożyskowania i prowadnice.
4. Czujniki mechaniczne, optyczne i elektryczne. Konstrukcja czujników dźwigniowych, zębatych, dźwigniowo-zębatych , sprężynowych i optycznych. Przykłady. Czujniki inkrementalne, indukcyjne i pojemnościowe. Wpływ nacisku pomiarowego - kompensacja jego przyrostu. Straty energetyczne.
Projekt:
Dwa indywidualne projekty wybranych zespołów i urządzeń pomiarowych - do wyboru z listy kilkunastu tematów (np. rozwiązania pozycji pomiarowych, stanowiska do sprawdzania czujników itp.).
Projekt obejmuje założenia konstrukcyjne, analizę możliwych rozwiązań, uzasadnienie wyboru, analizę metrologiczną oraz dokumentację wybranych elementów
- Metody oceny:
- Wykład: egzamin
Projektowanie: ocena kreatywności, postępów w pracy na zajęciach oraz ocena projektów
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Praca zbiorowa. Konstrukcja przyrządów i urządzeń precyzyjnych. WNT Warszawa 1996
2. Tomasik J. (red.).: Sprawdzanie przyrządów do pomiaru długości i kąta. Oficyna Wydawnicza PW. Warszawa 2009.
3. Arendarski J.: Niepewność pomiarów. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej. Warszawa, 2006.
4. Internet - normy PN, DIN, GOST oraz katalogi firm Zeiss, Mahr, Mitutoyo, Sylvac, Brown&Shape (Tesa) itp.
- Witryna www przedmiotu:
- brak
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt BPU_W01
- Ma wiedzę w zakresie właściwości i działania czujników do pomiaru wielkości mechanicznych
Weryfikacja: egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W02, K_W12, K_W13, K_W20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W01, T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W10
- Efekt BPU_W02
- Ma wiedzę w zakresie analizy niepewności urządzeń pomiarowych
Weryfikacja: Egzamin
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W06, K_W10
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W02, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt BPU_U01
- Potrafi zaprojektować urządzenie pomiarowe
Weryfikacja: ocena przebiegu pracy i projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U08, K_U14, K_U15, K_U20
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U16, T1A_U07, T1A_U09, T1A_U09, T1A_U16, T1A_U16
- Efekt BPU_U02
- Potrafi oszcować niepewność projektowanego urządzenia
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U10, K_U11, K_U13
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U07, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U02, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt BPU_ K01
- W trakcie projektowana uwzględnia aspekt przedsiębiorczości
Weryfikacja: ocena wykonanego projektu
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K06
- Efekt BPU_K02
- Potrafi zachowywać się profesjonalnie i etycznie, szanuje cudzą własność
Weryfikacja: zachowanie w trakcie zajęć
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05