- Nazwa przedmiotu:
- Sterowanie procesów ciągłych
- Koordynator przedmiotu:
- mgr inż. Damian Suski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- SPC
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 5
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład22h
- Ćwiczenia12h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- Kursy Matematyka I st,  Podstawy Automatyki, Wstęp do technik komputerowych 
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Nabycie umiejętności w zakresie analizy  i syntezy obiektów i układów sterowania. 
- Treści kształcenia:
- Formułowanie modelu obiektu regulacji w postaci równań różniczkowych. Identyfikacja zmiennych stanu i konwersja modelu obiektu do postaci równań stanu. Wyznaczanie charakterystyk statycznych i punktów pracy układu.  Linearyzacja równań stanu układu w zadanym punkcie pracy. Wyznaczanie transmitancji na podstawie równań zlinearyzowanych. Implementacja modeli nieliniowych i zlinearyzowanych w środowisku symulacyjnym oraz  porównanie ich  własności. Synteza układów regulacji jednoobwodowej dla modeli nieliniowych i zlinearyzowanych oraz ich porównanie. Algorytmy regulacji P, PI i PID oraz ich podstawowe własności. Dobór nastaw regulatora PID.  Punkt równowagi układu nieliniowego. Stabilność punktu równowagi w sensie Lapunowa. Pierwsza i druga metoda Lapunowa badania stabilności  punktów równowagi układu. Badanie stabilności układów liniowych. Synteza układu regulacji ze sprzężeniem zwrotnym od stanu układu.
- Metody oceny:
- Ocena jest wystawiana na podstawie kolokwium i bieżącej aktywności studentów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Holejko D., Kościelny W.: Automatyka procesów ciągłych. Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2012;  Kaczorek T., Dzieliński A., Dąbrowski W., Łopatka R.: Podstawy teorii sterowania. WNT, Warszawa 2005; - Kaczorek T.: Teoria sterowania. PWN, Warszawa, tom I - 1977, tom II - 1981; - Żelazny M.: Podstawy automatyki. PWN, Warszawa 1976 
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt SPC_Inst_W01
- Zna matematyczną teorię układów regulacji jednoobwodowej
 Weryfikacja: Kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04
- Efekt SPC_Inst_W02
- Zna matematyczną teorię stabilności układów nieliniowych i liniowych
 Weryfikacja: Kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04
- Efekt SPC_Inst_W03
- Zna matematyczną teorię układów regulacji ze sprzężeniem zwrotnym od stanu
 Weryfikacja: Kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_W09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt SPC_Inst_U01
- Potrafi zaprojektować układ regulacji jednoobwodowej i ocenić jakość jego działania
 Weryfikacja: Kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U06
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09
- Efekt SPC_Inst_U02
- Potrafi zbadać stabilność układów nieliniowych i liniowych 
 Weryfikacja: Kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U17
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U14
- Efekt SPC_Inst_U03
- Potrafi zaprojektować układ regulacji ze sprzężeniem zwrotnym od stanu
 Weryfikacja: Kolokwium
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_U23
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U16
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt SPC_Inst_K01
- Rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych
 Weryfikacja: Ocena bieżąca pracy studenta
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        K_K03
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K02, T1A_K07