- Nazwa przedmiotu:
- Zarządzanie jakością
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Olga Iwasińska-Kowalska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Automatyka i Robotyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ZAJ
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt10h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wskazana jest znajomość zagadnień z zakresu przedmiotów: Podstawy metrologii, Podstawy konstrukcji urządzeń precyzyjnych, Podstawy technik wytwarzania i Matematyka – elementy probabilistyki i statystyki matematycznej.
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Poznanie uwarunkowań zapewnienia jakości wyrobów wynikających z aktów prawnych (dyrektyw UE, ustaw Sejmu RP,…), wymagań norm (serii ISO 9000 i serii ISO 17000) i praw wolnego rynku.
Poznanie zasad dokumentowania i wdrażania systemów zarządzania jakością oraz funkcjonowania systemu oceny zgodności w Polsce. Nabycie umiejętności monitorowania procesów produkcyjnych oraz stosowania podstawowych narzędzi sterowania jakością.
- Treści kształcenia:
- Zakres wykładu:
Wprowadzenie w problematykę jakości: Pojęcia podstawowe. Geneza współczesnego podejścia do zarządzania jakością. Podstawowe zasady TQM. Czynniki stymulujące działania na rzecz zapewnienia jakości wyrobów: Misja firmy. Wymagania norm. Przepisy prawne. Działania organizacji konsumenckich. Systemy zarządzania jakością według norm serii ISO 9000: Normy przed i po roku 2000. Struktura dokumentacji systemu zarządzania jakością. Interpretacja wymagań normy ISO 9001: 2000 w odniesieniu do ciągłego doskonalenia oraz podejścia procesowego w zarządzaniu jakością. Procesy w systemie zarządzania jakością, ich identyfikowanie, definiowanie i monitorowanie. Certyfikacja systemów zarządzania jakością zgodnych z normą PN-EN ISO 9001: 2009. Akredytacja i certyfikacja. Istota akredytacji i certyfikacji. Normy dotyczące akredytacji, badań i certyfikacji. PCA, jego zadania i kompetencje. Znaczenie i przebieg procesu akredytacji. Certyfikacja wyrobów w Unii Europejskiej – europejski system oceny i poświadczania zgodności w zakresie obowiązkowej certyfikacji wyrobów. Procedury oceny zgodności. Deklaracja zgodności. Jednostki notyfikowane. Zasady implementacji europejskiego systemu oceny i poświadczania zgodności w Polsce – ustawa o systemie oceny zgodności. Zapewnienie jakości wyrobów na etapie wytwarzania: Definiowanie i monitorowanie procesu wytwarzania jako przykładowego procesu realizowanego w firmie produkcyjnej. Podstawowe czynniki wpływające na przebieg i efekty procesu produkcyjnego. Zmienność procesów i jej przyczyny. Metody badania i określania zdolności jakościowej procesów wytwórczych. Metody statystyczne monitorowania procesów produkcyjnych oraz oceny dostaw i dostawców. Doskonalenie jakości: Pętla jakości a spirala jakości. Cykl ciągłego doskonalenia jakości („cykl Deminga”). Procedura rozwiązywania problemów jakości oraz podstawowe techniki i narzędzia stosowane w tej procedurze.
Zakres ćwiczeń projektowych:
Analiza problemów jakości przy wykorzystaniu diagramów Ishikawy i wykresów Pareto-Lorenza,
Kontrola odbiorcza dostaw metodą oceny alternatywnej,
Badanie zdolności jakościowej procesu produkcyjnego,
Monitorowanie procesu produkcyjnego przy zastosowaniu karty kontrolnej,
Przygotowanie pięciominutowej prezentacji komputerowej, przy wykorzystaniu programu PowerPoint i Adobe Photoshop, na temat związany z jakością i przedstawienie jej na zajęciach w laboratorium komputerowym.
- Metody oceny:
- Sprawdziany pisemne z wiedzy przedstawionej na wykładach.
Ocena poziomu wykonania zadań projektowych.
- Egzamin:
- Literatura:
- 1. Wasilewski L.: Podstawy zarządzania jakością, Wyd. WSZPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 1998
2. Praca zbiorowa pod redakcją Bagińskiego J.: Menedżer jakości, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 2000
3. Poradnik Komitetu ISO/TC 176: ISO 9001 dla małych firm. Metody postępowania, PKN, Warszawa 2003
4. Praca zbiorowa pod redakcją Arendarskiego J.: Statystyczne metody kontroli jakości i sterowania jakością, preskrypt, Instytut Metrologii i Systemów Pomiarowych, Warszawa 2000
5. Hamrol A., Mantura W.: Zarządzanie jakością - Teoria i praktyka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009
6. Ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, (Dz. U. Nr 166 poz.1360., z późniejszymi zmianami; Dz. U. z 2010 nr 138 poz. 935 – tekst jednolity – obowiązuje od 01.01.2012 r.)
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt ZAJ_Inst_W01
- Zna czynniki wpływające na kształtowanie jakości wyrobu, zasady zarządzania jakością zgodnie z normami serii ISO 9000 oraz zasady dokumentowania i wdrażania systemów zarządzania jakością, spełniających wymagania normy PN-EN ISO 9001:2009.
Weryfikacja: Sprawdzian podczas zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
- Efekt ZAJ_Inst_W02
- Zna strukturę i zasady funkcjonowania systemu akredytacji, badań i certyfikacji w Unii Europejskiej.
Weryfikacja: Sprawdzian podczas zajęć wykładowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W21
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_W09
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt ZAJ_Inst_U01
- Potrafi wykorzystać w praktyce podstawowe narzędzia sterowania jakością, wyznaczyć zdolność jakościową procesu produkcyjnego oraz zastosować, do kontroli jakości dostaw, wybrany znormalizowany plan statystycznej kontroli odbiorczej.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania zadań projektowych
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U24
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U15
- Efekt ZAJ_Inst_U02
- Potrafi przygotować i przedstawić multimedialną prezentację na wybrany temat dotyczący jakości.
Weryfikacja: Ocena poprawności wykonania i przedstawienia prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_U01, T1A_U04
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt ZAJ_Inst_K01
- Ma świadomość, że najbardziej skuteczna i efektywna jest praca zespołowa, a wytworzenie wyrobu wysokiej jakości wymaga maksymalnego zaangażowania całego personelu. Potrafi pracować w zespole podczas rozwiązywania postawionego zadania
Weryfikacja: Ocena przebiegu realizacji zadania (projektu) obejmującego pracę zespołową
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K04
Powiązane efekty obszarowe:
T1A_K03, T1A_K04, T1A_K05