Nazwa przedmiotu:
Programowanie niskopoziomowe
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Sławomir Paśko
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Automatyka Robotyka i Informatyka Przemysłowa
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
PNP
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt15h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Wymagana biegła umiejętność programowania w języku C, C++ lub Java
Limit liczby studentów:
Cel przedmiotu:
Przygotowanie studenta do tworzenia oprogramowania współdziałającego bezpośrednio z systemem operacyjnym za pośrednictwem jego API
Treści kształcenia:
Komunikacja zewnętrzna, najczęściej spotykane przypadki. Port szeregowy RS232 konfiguracja i przesył danych. Komunikacja z wykorzystaniem portu USB. Transmisja danych poprzez sieć z użyciem protokołów UDP oraz TCP. Kamera wideo jako urządzenie przechwytujące obraz. Przykładowe SDK kamery, pokazanie możliwości nią sterowania. Biblioteka DirectX jako uniwersalne rozwiązanie pozwalające na pobierać wideo z dużej części kamer komunikujących się po USB i FireWire. Konwencje wołania funkcji języka C++ oraz sposoby przekazywania parametrów. Wybrane, najczęściej używane rozkazy asemblera. Tworzenie oprogramowania z wykorzystaniem technologii SSE2.Podstawowe operacje na grafice z wykorzystaniem interfejsu GDI, w tym fonty, palety, bitmapy. Możliwości GDI+. Idee leżące u podstaw DirectX, wybrane obiekty i struktury. Użycie asemblera w połączeniu z technologią MMX do przetwarzania obrazów. Podział pamięci komputerowej, rodzaje, wybrane parametry ją charakteryzujące. Pamięć fizyczna oraz pamięć wirtualna. Zarządzanie zasobami pamięci, przydzielanie, zwalnianie itp.. Dysk twardy, szybki zapis oraz odczyt danych z wykorzystaniem Windows API. Drivery do czego służą i gdzie są wykorzystywane. Sterowniki dla urządzeń rzeczywistych i wirtualnych. Struktura i zasada budowy driverów w Linuxie oraz Windowsie. Kompilator Microsoft a kompilator Intela, porównanie. Możliwości wspomnianych kompilatorów oraz wykorzystanie niestandardowych ich dyrektyw celem poprawy parametrów wynikowych modułów uruchamialnych.
Metody oceny:
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną ocen uzyskanych z kolokwium przeprowadzonego w formie ustnej lub pisemnej (waga - 0.4) oraz z projektu (waga - 0.6).
Egzamin:
Literatura:
1. Andrzej Daniluk, „RS 232C – praktyczne programowanie. Od Pascala i C++ do Delphi i Buildera”,wydanie III, Helion 2. Andrzej Daniluk, „USB Praktyczne programowanie z Windows API w C++”,Helion, 2009 3. Rob Scrimger, Paul LaSalle, Clay Leitzke, Mridula Parihar, Meeta Gupta, „TCP/IP. Biblia”,Helion, 2002 4. Stanisław Kruk, „Kurs programowania w języku Asembler - dla średnio zaawansowanych”, MIKOM, 2001
Witryna www przedmiotu:
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt PNP_Ist_o _W01
Ma podstawową wiedzę w zakresie stosowania bibliotek systemowych w tworzonym oprogramowaniu. Zna postawy assemblera, potrafi tworzyć w nim proste procedury.
Weryfikacja: Samodzielne wykonanie projektu na bazie biblioteki lub bibliotek systemowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W05, K_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W02, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt PNP_Ist_o_U01
Ma umiejętność samokształcenia i pogłębiania kwalifikacji w zakresie tworzenia oprogramowania wykorzystującego biblioteki niskopoziomowe
Weryfikacja: Samodzielne wykonanie projektu na bazie biblioteki lub bibliotek systemowych.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U08, K_U09
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U09

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt PNP_Ist_o_K01
Ma świadomość posiadanej wiedzy, umiejętność pracy samodzielnej oraz w zespole.
Weryfikacja: Samodzielne wykonanie projektu na bazie biblioteki lub bibliotek systemowych.
Powiązane efekty kierunkowe:
Powiązane efekty obszarowe: