- Nazwa przedmiotu:
- Statystyka dla Chemika *
- Koordynator przedmiotu:
- Dr hab. inż. Patrycja Ciosek-Skibińska
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Technologia Chemiczna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- brak
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. godziny kontaktowe 45h, w tym: a) obecność na wykładach – 30h, b) obecność na ćwiczeniach – 15h 2. zapoznanie się ze wskazaną literaturą – 15h 3. przygotowanie się do kolokwiów– 15h 4. przygotowanie się do egzaminu – 15h Razem nakład pracy studenta: 45h+15h+15h + 15h=90h, co odpowiada 3 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1. obecność na wykładach – 30h, 2. obecność na ćwiczeniach – 15h 3. obecność na kolokwiach i egzaminie – 15h Razem: 60h, co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład15h
- Ćwiczenia30h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- 45
- Cel przedmiotu:
- Po ukończeniu kursu student powinien mieć ogólną wiedzę teoretyczną na temat metodyki planowania doświadczeń badawczych, prezentowania wyników badań i rozwiązywania problemów rachunkowych dotyczących statystycznego opracowania wyników pomiarów
- Treści kształcenia:
- Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodyką statystycznego opracowywania wyników danych doświadczalnych. Program przedmiotu zakłada przedstawienie podstawowych informacji dotyczących zmiennej losowej (rodzaje, rozkłady, dystrybuanta), wstępnego opracowania danych doświadczalnych (statystyki opisowe, przedziały ufności), detekcji błędów grubych i systematycznych, weryfikacji hipotez, testowania statystycznego. Wykład zakończony zostanie przedstawieniem sposobów badania korelacji między zmiennymi oraz budowania modeli regresyjnych wraz z dokładnym omówieniem regresji liniowej. W ramach ćwiczeń komputerowych na podstawie rozwiązywanych zadań problematycznych studenci zapoznają się z praktycznymi aspektami zagadnień omówionych na wykładzie. Program wykładu i ćwiczeń jest specjalnie dostosowany dla studentów chemii. Rozwiązywane zadania obejmują tematykę doświadczeń chemicznych, biologicznych, medycznych, rolniczych i biotechnologicznych w celu jak największego dostosowania do potrzeb analizy wyników na kolejnych etapach studiów inżynierskich, magisterskich i doktoranckich dotyczących nauk przyrodniczych.
- Metody oceny:
- egzamin pisemny (wykład), kolokwia komputerowe w trakcie semestru (laboratorium komputerowe)
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. A. Stanisz „Przystępny kurs statystyki” tom 1 2. W. Hyk, Z. Stojek „Analiza statystyczna w laboratorium” 3. E. Bulska „Ocena i kontrola jakości wyników pomiarów analitycznych” 4. A. Łomnicki „Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników” 5. J. Miller & J. Miller „Statystyka i chemometria w chemii analitycznej”
- Witryna www przedmiotu:
- ch.pw.edu.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W01
- Posiada wiedzę teoretyczną na temat podstawowych typów zmiennych losowych, sposobów opisu (tabela rozkładu, dystrybuanta, ew. gęstość), definicji podstawowych charakterystyk, podstawowych rozkładów zmiennych losowych (Bernoulli’ego, Poissona, rozkład normalny, t Studenta, chi kwadrat)
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka W02
- Posiada wiedzę teoretyczną na temat metod stosowanych w statystyce matematycznej ( twierdzenia graniczne, rozkłady podstawowych statystyk, testowanie hipotez oraz analiza korelacji i regresji)
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U01
- Potrafi przedstawić interpretację wyników eksperymentu jako pewnej zmiennej losowej; wyliczyć parametry danego rozkładu zmiennej losowej; zastosować twierdzenia graniczne do oszacowania prawdopodobieństwa otrzymania wyniku w określonym przedziale , do oszacowania niezbędnej liczebności próbki lub ilości eksperymentów
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U02
- Potrafi, na podstawie wyników eksperymentu, przetestować hipotezy dotyczące danej cechy lub rozkładu oraz przeprowadzić analizę korelacji i znaleźć funkcję regresji
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka U03
- Potrafi dobrać i wykorzystać właściwie dla celów praktycznych konkretne metody stosowane w statystyce ( np. dla opracowania wyników doświadczalnych).
Weryfikacja: egzamin; kolokwia
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka K01
- Potrafi pracować samodzielnie studiując wybrane zagadnienie;
Weryfikacja: Prezentacja rozwiązanych zadań na ćwiczeniach i kolokwiach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka K02
- Kreatywnie rozwiązuje problemy
Weryfikacja: Prezentacja rozwiązanych zadań na ćwiczeniach i kolokwiach
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
Powiązane charakterystyki obszarowe: