- Nazwa przedmiotu:
- Modelowanie matematyczne i identyfikacja procesów
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. inż. Janusz Lewandowski
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- ML.NK486
- Semestr nominalny:
- 1 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 50, w tym:
a) wykład – 30 godz.,
b) ćwiczenia – 15 godz.,
c) konsultacje – 5 godz.
2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym:
a) 10 godz. – bieżące przygotowanie się do zajęć, studia literaturowe - 15 godz.,
b) 10 godz. – przygotowywanie się do kolokwiów, egzaminu - 15 godz.,
c) 20 - realizacja projektu: model matematyczny kotła odzysknicowego (jedno i dwu ciśnieniowy) turbiny parowej, bloku parowego o uproszczonej strukturze oraz model opróżnianego zbiornika z gazem.
Razem: 100 godz.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 punkty ECTS - liczba godzin kontaktowych: 50, w tym:
a) wykład – 30 godz.,
b) ćwiczenia – 15 godz.,
c) konsultacje – 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- 130
- Cel przedmiotu:
- Umiejętność formułowania i rozwiązywania prostych modeli matematycznych urządzeń i instalacji energetycznych. Znajomość zastosowań modelowania matematycznego w energetyce.
- Treści kształcenia:
- Podstawowe etapy działań, których celem jest identyfikacja procesu: opracowanie modelu fenomenologicznego (schematu zastępczego), sformułowanie modelu matematycznego, identyfikacja modelu oraz symulacja procesów (rozwiązanie modelu). Zasady tworzenia schematów zastępczych, schematy zastępcze typowych  maszyn, urządzeń i instalacji energetycznych. Modele rozwinięte (analityczne) i aproksymacyjne.  Modele dla stanów ustalonych i nieustalonych Podstawowe równania rozwiniętych modeli matematycznych głównych elementów instalacji energetycznej. Metody identyfikacji modeli. Metody rozwiązywania modeli dla stanów ustalonych i nieustalonych. Zastosowania modelowania matematycznego w eksploatacji: optymalizacja rozkładu obciążeń, symulatory.
W  ramach ćwiczeń opracowywany jest model matematyczny kotła odzysknicowego (jedno i dwu ciśnieniowy) turbiny parowej, bloku parowego o uproszczonej strukturze oraz model opróżnianego zbiornika z gazem.
- Metody oceny:
- Dwa kolokwia w trakcie semestru, ocena projektu. Egzamin końcowy w przypadku negatywnych lub niezadowalających ocen z kolokwiów. .
- Egzamin:
- tak
- Literatura:
- 1. Materiały na stronie przedmiotu.
2. Materiały dostarczone przez wykładowcę.
- Witryna www przedmiotu:
- http://estudia.meil.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt ML.NK486_W1
- Posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą modelowania procesów i urządzeń w energetyce.
 Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        E2_W01, E2_W06, E2_W11, E2_W17
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W07
- Efekt ML.NK486_W2
- Posiada wiedzę o zasadach identyfikacji modeli.
 Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        E2_W01, E2_W06, E2_W11
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_W01, T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt ML.NK486_U1
- Umie dokonać procesu identyfikacji i stworzyć model matematyczny urządzenia. 
 Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        E2_U09, E2_U10, E2_U13, E2_U14, E2_U18, E2_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U09, T2A_U09, T2A_U10, T2A_U11, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U17
- Efekt ML.NK486_U2
- Potrafi tworzyć złożone modele instalacji energetycznych dla celów bilansowania i analizy parametrów pracy.
 Weryfikacja: Kolokwium, ocena projektu, egzamin.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        E2_U17, E2_U18
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U14, T2A_U10, T2A_U15
- Efekt ML.NK486_U3
- Umie stosować oprogramowanie i systemy informatyczne dla modelowania i identyfikacji urządzeń.
 Weryfikacja: Ocena projektu.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        E2_U13, E2_U18, E2_U24
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_U10, T2A_U10, T2A_U15, T2A_U18, T2A_U19
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt ML.NK486_K1
- Potrafi pracować indywidualnie i w grupie, wykonać własny projekt.
 Weryfikacja: Ocena projektu.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        E2_K03, E2_K04
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T2A_K03, T2A_K04