- Nazwa przedmiotu:
  - Ryzyko i Niezawodność w Lotnictwie i Kosmonautyce
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr inż. Stanisław Suchodolski, dr hab. inż. Marek Matyjewski.
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Lotnictwo i Kosmonautyka
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Specjalnościowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - ML.NS611
 
    - Semestr nominalny:
  - 7 / rok ak. 2018/2019
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1) Liczba godzin kontaktowych - 33 godzin, w tym:
a)  wykład - 30 godz.,
b) egzamin - 3 godz.
2) Praca własna studenta  - 20 godzin, w tym:
a) zapoznanie się ze wskazaną literaturą - 10 godz.;
b) przygotowanie do kolokwium i egzaminu - 10  godz.
Razem - 53 godzin =2 punkty ECTS.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1,3 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 33 godzin, w tym:
a)  wykład - 30 godz.,
b) egzamin - 3 godz.
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 1 punkt ECTS.
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia15h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Probabilistyka.
 
    - Limit liczby studentów:
  - 60
 
    - Cel przedmiotu:
  - Zaznajomienie z podstawowymi pojęciami, miarami i modelami stosowanymi w analizach ryzyka i niezawodności. Nabycie umiejętności szacowania poziomu ryzyka oraz interpretowania wyników, zwłaszcza w lotnictwie.
 
    - Treści kształcenia:
  - Pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zagrożenia. Przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika – otoczenie. Związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Szacowanie poziomu ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie modeli probabilistycznych. Szacowanie niezawodności obiektów technicznych oraz niezawodności człowieka. Modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Modelowanie ryzyka i niezawodności za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności. Wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka. Związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji. Model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.
 
    - Metody oceny:
  - Dwa kolokwia i egzamin.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1.	Tadeusz Szopa: Niezawodność i bezpieczeństwo. Skrypt PW, Warszawa, Ofic. Wyd. PW, 2009.
2.	Podstawy Konstrukcji Maszyn t.1, red Marek Dietrich, WNT 1999, Warszawa.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.meil.pw.edu.pl/zpk/ZPK/Dydaktyka/Regulaminy zajęć
 
    - Uwagi:
  - -
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt ML.NS611_W1
 
                    - 														Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zagrożenia. Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie. Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem. Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych. Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezawodność człowieka. Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą.												
                        Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt ML.NS611_U1
 
                    - 														Zna pojęcia i miary ryzyka, niezawodności i zaagrożenia.  Potrafi ocenić przyczyny i skutki zdarzeń niepożądanych, które mogą się pojawić podczas eksploatacji systemu człowiek - technika - otoczenie.														
                        Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U01, LiK1_U14, LiK1_U19, LiK1_U20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U01, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U15                     
                                    - Efekt ML.NS611_U2
 
                    - 														Zna związki pomiędzy ryzykiem, niezawodnością i zagrożeniem.  Potrafi szacować poziom ryzyka i niezawodności na podstawie danych statystycznych oraz na podstawie zbudowanych przez siebie modeli probabilistycznych. 														
                        Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U14, LiK1_U20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U10, T1A_U15                     
                                    - Efekt ML.NS611_U3
 
                    - 														Potrafi szacować niezawodność obiektów technicznych oraz niezwodność człowieka.  Zna podstawowe modele struktur niezawodnościowych: szeregowa, równoległa, z rezerwą, "k z m". Potrafi modelować ryzyko i niezawodność za pomocą drzew zdarzeń i drzew niesprawności.  Potrafi modelować straty i zwązane z nimi zagrożenie. 														
                        Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U14, LiK1_U17, LiK1_U19
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U10, T1A_U13, T1A_U14                     
                                    - Efekt ML.NS611_U4
 
                    - 														Potrafi przygotować ankiety w celu pozyskania danych od ekspertów na temat poziomu ryzyka i zagrożenia. Potrafi uwzględniać wpływ czynnika ludzkiego w analizach ryzyka. 														
                        Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U14, LiK1_U17, LiK1_U20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15                     
                                    - Efekt ML.NS611_U5
 
                    - 														Zna związki pomiędzy poziomem ryzyka a współczynnikiem bezpieczeństwa konstrukcji.  Potrafi zbudować model do określenia przyczyn, przebiegu wypadku i jego skutków.														
                        Weryfikacja: Dwa kolokwia podczas zajęć oraz egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U14, LiK1_U17, LiK1_U20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U10, T1A_U13, T1A_U15