- Nazwa przedmiotu:
  - Eksploatacja statków latających
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - dr inż. Kamila Kustroń
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Lotnictwo i Kosmonautyka
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - NK315A
 
    - Semestr nominalny:
  - 6 / rok ak. 2018/2019
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 2
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1) Liczba godzin kontaktowych - 30, w tym:
a)  wykłady audytoryjne -  24 godz., 
b) udział w wizycie naukowej stanowiącej zajęcia praktyczne w instytucji naukowo-badawczej lub/i eksploatującej samoloty/ śmigłowce, posiadającej certyfikat wg Part M i /lub part 145 - 6 godz.
2) Praca własna studenta - 34 godzin, w tym: 
a) wykonanie 10 prac domowych stanowiących krótkie zadania rachunkowe utrwalające znajomość wymaganych treści lub stanowiące przedstawienie przykładów na podstawie zalecanej literatury - 10 godz.,
b)  praca domowa zespołowa - 4 godz., 
c) przygotowanie do kolokwiów 1 i 2 - 12 godz., 
d) przygotowanie do kolokwium 3 - 8 godz., 
RAZEM: 64 godz.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1 punkt ECTS - liczba godzin kontaktowych - 30, w tym:
a)  wykłady audytoryjne -  24 godz., 
b) udział w wizycie naukowej stanowiącej zajęcia praktyczne w instytucji naukowo-badawczej lub/i eksploatującej samoloty/ śmigłowce, posiadającej certyfikat wg Part M i /lub part 145 - 6 godz.
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - 0, 25 punktu ECTS - udział w wizycie naukowej stanowiącej zajęcia praktyczne w instytucji naukowo-badawczej lub/i eksploatującej samoloty/ śmigłowce, posiadającej certyfikat wg Part M i /lub part 145 - 6 godz.
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład24h
 
                - Ćwiczenia6h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Probabilistyka.
 
    - Limit liczby studentów:
  - Wykład bez ograniczeń, w czasie trwania wizyty naukowej jednorazowo do max. 20 osób w grupie.
 
    - Cel przedmiotu:
  - Głównym celem przedmiotu jest uwrażliwienie studentów na ryzyko występowania uszkodzeń w procesie eksploatacji, możliwości zapobiegania uszkodzeniom lub/i łagodzenia skutków ich występowania. Dodatkowy cel to wskazanie na systemowość lotnictwa cywilnego i jego charakterystyka w ujęciu globalnym ze wskazaniem uwarunkowań prawnych i instytucjonalnych w spełnieniu wymogów zdatności i zapewnieniu bezpieczeństwa lotów.
 
    - Treści kształcenia:
  - Wykład wprowadzający w interdyscyplinarną tematykę eksploatacji statków powietrznych i kosmicznych. Modelowanie statku powietrznego i kosmicznego jako przedmiotu eksploatacji, uwarunkowania prawne i normatywne eksploatacji, organizacje lotnicze, własności i właściwości eksploatacyjne. Wyznaczanie  charakterystyk eksploatacyjnych na podstawie danych o uszkodzeniach. Modelowanie systemów eksploatacji, efektywność eksploatacji. Proces eksploatacji. procesy degradacji lotniczych struktur konstrukcyjnych i możliwości im zapobiegania oraz sposoby łagodzenia skutków uszkodzeń. Diagnostyka. Badanie uszkodzeń, prototypów, wypadków i incydentów lotniczych. Techniczna analiza niesprawności, profilaktyka. Modele utrzymania zdatności SP, obsługiwanie i odnowa. Aspekty eksploatacyjne prawa lotniczego. Aplikacja filozofii kaizen w ciągłym doskonaleniu metod, narzędzi i procedur efektywnej eksploatacji.
 
    - Metody oceny:
  - Warunki zaliczenia: W czasie trwania zajęć odbywają się trzy kolokwia, w tym: dwa 60. minutowe, w których można uzyskać max. po 30 punktów rozwiązując po trzy zadania i trzecie 90. minutowe, za które można uzyskać max. 40 punktów za rozwiązanie trzech postawionych problemów, wliczając do punktacji po dwa punkty za każdą z prac domowych. Ocenę z przedmiotu stanowi średnia arytmetyczna wyników poszczególnych kolokwiów przy czym min. 15 punktów -ocena dostateczna 3,0; 18 punktów - dość dobra 3,5; 21 punktów -ocena dobra 4,0; 24 punkty -ocena ponad dobra 4,5 i 27 punktów - ocena bardzo dobra 5,0.
 
    - Egzamin:
  - nie
 
    - Literatura:
  - 1.Lewitowicz J.: Podstawy eksploatacji statków powietrznych. T.1 – T.5 Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa (2001, 2003, 2007, 2008, 2010).
2.Danilecki S.: Eksploatowanie samolotów. Ośrodek Wydawniczo - Poligraficzny SIMP, Warszawa 2001. 
3.Kinnison H. A.: Aviation Maintenance Management. McGraw-Hill, Ny, USA, 2004.
4.Danilecki S.: Kształtowanie systemu logistyki statków powietrznych z elementami probabilistycznej oceny bezpieczeństwa ich struktury. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, z. 162, Warszawa 1995. 
5.Żółtowski B.: Diagnostyka techniczna. Wydawnictwo Uczelniane Akademii Techniczno-Rolniczej, Bydgoszcz 1996. 
Dodatkowa literatura: - materiały na stronach: http://www.easa.eu.int/, http://www.ulc.gov.pl/ , http://www.ntsb.gov/,http:// www.ndt.net/.
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/ESL
 
    - Uwagi:
  - -
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt ML.NK315A_W1
 
                    - 							Zna przepisy wykonawcze jako wymogi projektu dokumentacji kandydata ubiegającego się o wydanie certyfikatu operatora lotniczego.							
                        Weryfikacja: Praca domowa i kolokwium 1.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18, LiK1_W21, LiK1_W23
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06, T1A_W09, T1A_W11                     
                                    - Efekt ML.NK315A_W2
 
                    - 							Zna przyczyny i skutki procesów degradacji struktur lotniczych dla siedmiostopniowego modelu organizacji materii.							
                        Weryfikacja: Kolokwium 2.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W02, LiK1_W04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W06, T1A_W07                     
                                    - Efekt ML.NK315A_W3
 
                    - 							Ma wiedzę w zakresie procesów degradacyjnych materiałów lotniczych i sposobach ich eliminacji bądź łagodzenia skutków występowania.							
                        Weryfikacja: Praca domowa, kolokwium 2.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W04, LiK1_W18
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W06, T1A_W07, T1A_W06                     
                                    - Efekt ML.NK315A_W4
 
                    - 							Zna metody zabezpieczeń przed zmęczeniem i korozja materiałów konstrukcyjnych.							
                        Weryfikacja: Praca domowa, kolokwium 2.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W06, T1A_W07                     
                                    - Efekt ML.NK315A_W5
 
                    - 							Zna postępowanie w celu uzyskania certyfikatu operatora lotniczego w aspekcie przepisów lotniczych	.					
                        Weryfikacja: Praca domowa, kolokwium 1.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18, LiK1_W21
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06, T1A_W09                     
                                    - Efekt ML.NK315A_W6
 
                    - 														Umie wyznaczyć charakterystyki niezawodnościowe dla różnych rozkładów zmiennej losowej czasu zdatności.													
                        Weryfikacja: Kolokwium 2.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06                     
                                    - Efekt ML.NK315A_W7
 
                    - 							Zna przepisy lotnicze w zakresie zapewnienia zdatności SP.							
                        Weryfikacja: Kolokwium 1, praca domowa.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W18
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W06                     
                                    - Efekt ML.NK315A_W8
 
                    - 														Zna i rozumie potrzeby ograniczania wpływu czynnika ludzkiego na procesy eksploatacji SP.													
                        Weryfikacja: Praca domowa.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W17, LiK1_W18
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W05, T1A_W06                     
                                    - Efekt ML.NK315A_W9
 
                    - 							Zna trendy rozwojowe  w diagnostyce lotniczej z ukierunkowaniem na systemy zintegrowane ze statkiem powietrznym.							
                        Weryfikacja: Kolokwium 3. 
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W17
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W05                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt ML.NK315A_U1
 
                    - 							Potrafi wyznaczyć charakterystyki niezawodnościowe na podstawie danych eksploatacyjnych o uszkodzeniach.							
                        Weryfikacja: Kolokwium 2.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U10
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09                     
                                    - Efekt ML.NK315A_U2
 
                    - 							Potrafi określić zagrożenie uszkodzeniem znając środowisko pracy statku powietrznego.						
                        Weryfikacja: Kolokwium 2
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U15                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt ML.NK315A_K1
 
                    - 							Rozumie potrzebę doskonalenia technik wytwarzania elementów lotniczych w celu zmniejszania niepewności oceny konstrukcji, rozumie potrzebę współpracy w grupie w celu osiągnięcia wspólnego sukcesu.							
                        Weryfikacja: Zadanie w grupie.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_K01, LiK1_K04
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K03, T1A_K04