- Nazwa przedmiotu:
  - Podstawy Konstrukcji Maszyn III
 
    - Koordynator przedmiotu:
  - prof. dr hab. Tadeusz Szopa
 
    - Status przedmiotu:
  - Obowiązkowy
 
    - Poziom kształcenia:
  - Studia I stopnia
 
    - Program:
  - Lotnictwo i Kosmonautyka
 
    - Grupa przedmiotów:
  - Obowiązkowe
 
    - Kod przedmiotu:
  - ML.NK365
 
    - Semestr nominalny:
  - 5 / rok ak. 2018/2019
 
    - Liczba punktów ECTS:
  - 3
 
    - Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
  - 1. Liczba godzin kontaktowych: 35, w tym:
a) wykład -15 godz.,
b) ćwiczenia -15 godz.,
c) konsultacje - 5 godz.
2. Praca własna studenta 40 godz.,  w tym:
a) kończenie w domu  zadań  - 15 godz.
b) przygotowanie do zajęć i kolokwiów - 15 godz.,
c) przygotowanie się do  egzaminu - 10 godz.
 Razem -  75 godzin.
 
    - Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
  - 1,5 punktu ECTS  - liczba godzin kontaktowych: 35, w tym:
a) wykład -15 godz.,
b) ćwiczenia -15 godz.,
c) konsultacje - 5 godz.
 
    - Język prowadzenia zajęć:
  - polski
 
    - Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
  - -
 
    - Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
 
        - 
            
                - Wykład15h
 
                - Ćwiczenia15h
 
                - Laboratorium0h
 
                - Projekt0h
 
                - Lekcje komputerowe0h
 
            
         
    - Wymagania wstępne:
  - Podstawy Konstrukcji Maszyn II.
 
    - Limit liczby studentów:
  - 100
 
    - Cel przedmiotu:
  - Uświadomienie roli społecznej i odpowiedzialności inżyniera oraz wynikającego z nich znaczenia szczególnych cech inżyniera, a także jego wiedzy i umiejętności. Zwrócenie uwagi na niepewność w działalności inżyniera i jej przyczyny. Uświadomienie znaczenia odpowiedniego doboru wartości współczynnika bezpieczeństwa w obliczeniach inżynierskich. Nabycie przez studenta umiejętności    rozwiązywania problemów, związanych z projektowaniem i funkcjonowaniem układów przenoszenia napędu, w tym - wyznaczania obciążeń poszczególnych zespołów, także w okresach ruchu nieustalonego.  Zaznajomienie studentów z podstawami projektowania przekładni mechanicznych oraz z zasadami ich doboru do układu przenoszenia napędu.
 
    - Treści kształcenia:
  - Rola społeczna i odpowiedzialność inżyniera. Znaczenie jego szczególnych cech oraz wiedzy i umiejętności. Niepewność w działalności inżyniera, przyczyny, sposoby zmniejszania. Możliwości modelowania probabilistycznego w inżynierii mechanicznej. Wpływ współczynnika bezpieczeństwa na prawdopodobieństwo uszkodzenia obiektu mechanicznego. Probabilistyczne modele trwałości łożysk tocznych, dobór łożysk i układów łożysk dla różnych poziomów niezawodności. Struktura układu przenoszenia napędu. Wyznaczanie obciążeń zespołów układu przenoszenia napędu i ich elementów w okresach ruchu ustalonego i nieustalonego. Straty energetyczne. Modele dynamiki ruchu układu ze sprzęgłem podatnym i układu ze sprzęgłem ciernym.  Rodzaje przekładni. Przekładnie zębate, rodzaje. Geometria zazębienia. Przyczyny uszkodzeń. Warunki ograniczające i modele (wg ISO). Obciążenia w strefie zazębienia oraz łożysk i wałów.
 
    - Metody oceny:
  - Trzy kolokwia organizowane w ciągu semestru, egzamin.
Dyskusje i krótkie sprawdziany dodatkowe (kartkówki) w trakcie zajęć.
 
    - Egzamin:
  - tak
 
    - Literatura:
  - Zalecana literatura:
1. Szopa T.: Podstawy konstrukcji maszyn. Zasady projektowania i obliczeń inżynierskich. Ofic. Wyd.PW, 2012; 
2. Szopa T.:Podstawy konstrukcji maszyn. Wybrane problemy projektowania typowych zespołów urządzeń mechanicznych. Ofic. Wyd.PW,2013;
3. Skoć A., Spałek J.: Podstawy konstrukcji maszyn, t.1. WNT 2006; 
4. Skoć A., Spałek J., Markusik S.: Podstawy konstrukcji maszyn,  t.2. WNT 2008; 
5.Podstawy konstrukcji maszyn - pod red. M.Dietricha, WNT 1999; 
6. Norton R.: Machine Design. An Integrated     Approach. Prentice Hall 2006;
oraz wszystkie inne o podobnej tematyce. 
Dodatkowa literatura: - materiały dostarczone przez wykładowcę,
 
    - Witryna www przedmiotu:
  - www.meil.pw.edu.pl/zpk/ZPK/Dydaktyka/Regulaminy zajęć
 
    - Uwagi:
  - -
 
    Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt ML.NK365_W1
 
                    - 							Zna przyczyny niepewności w działalności inżynierskiej i stosowane sposoby jej zmniejszania.							
                        Weryfikacja: Kolokwia. Egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W02, LiK1_W06, LiK1_W18, LiK1_W19
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W06, T1A_W07                     
                                    - Efekt ML.NK365_W2
 
                    - 							Ma wiedzę o możliwościach modelowania probabilistycznego w obliczeniach inżynierskich i o sposobach uwzględniania losowości w obliczeniach deterministycznych (np. w obliczeniach zmęczeniowych, łożysk tocznych). Ma wiedzę o wpływie współczynnika bezpieczeństwa na prawdopodobieństwo uszkodzenia elementu.				
                        Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W02, LiK1_W06, LiK1_W19
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07, T1A_W07                     
                                    - Efekt ML.NK365_W3
 
                    - 							Zna strukturę układu przenoszenia napędu i funkcje spełniane przez poszczególne jego zespoły. Ma wiedzę o zjawiskach  i procesach zachodzących w układzie  i w poszczególnych zespołach w różnych okresach funkcjonowania układu.							
                        Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_W02, LiK1_W06
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W01, T1A_W07, T1A_W01, T1A_W02, T1A_W07                     
                
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt ML.NK365_U1
 
                    - 							Potrafi zaprojektować strukturę przekładni zębatej do potrzeb układu przenoszenia napędu oraz cechy geometryczne kół tworzących ją kół zębatych, uwzględniając ograniczenia głównie konstrukcyjne i technologiczne.							
                        Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U10, LiK1_U12
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09                     
                                    - Efekt ML.NK365_U2
 
                    - 							Potrafi wyznaczyć obciążenia przenoszone przez poszczególne koła zębate, wałki i ich podparcia – zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.							
                        Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U15                     
                                    - Efekt ML.NK365_U3
 
                    - 							Potrafi, na podstawie obliczeń wstępnych, wyznaczyć obciążenia dowolnego zespołu układu przenoszenia napędu i elementów tego zespołu, np.  wynikające z pracy użytecznej wykonywanej przez zespół roboczy, zarówno w okresach ruchu ustalonego, jak i w okresach ruchu nieustalonego.							
                        Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U19, LiK1_U20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15                     
                                    - Efekt ML.NK365_U4
 
                    - 							Do wstępnych obliczeń obciążeń w układzie przenoszenia napędu potrafi utworzyć i zastosować prosty model dynamiki  w tym układzie. Na podstawie wyników obliczeń potrafi dobrać odpowiednie cechy sprzęgła chroniące elementy układu przed przeciążeniami i przed rezonansem.			
                        Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_U10, LiK1_U12, LiK1_U19, LiK1_U20
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U08, T1A_U09, T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15                     
                
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Efekt ML.NK365_K1
 
                    - 							Zna rolę społeczną i odpowiedzialność inżyniera oraz możliwości kształtowania przez niego cech (w tym bezpieczeństwa) projektowanych obiektów, systemów i przedsięwzięć.							
                        Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_K01, LiK1_K02
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K02                     
                                    - Efekt ML.NK365_K2
 
                    - 							Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, wynikającą z odpowiedzialności społecznej inżyniera. Potrafi uzupełniać własną wiedzę i umiejętności, niezbędne do twórczej pracy w zawodzie inżyniera	.					
                        Weryfikacja: Kolokwia oraz kartkówki podczas zajęć. Egzamin.
                        Powiązane efekty kierunkowe: 
                        LiK1_K01, LiK1_K02, LiK1_K05
                        Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_K01, T1A_K02, T1A_K06