- Nazwa przedmiotu:
- Zespoły Napędowe I
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Jan Kindracki 
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Mechanika i Projektowanie Maszyn
- Grupa przedmiotów:
- Specjalnościowe
- Kod przedmiotu:
- NK433A
- Semestr nominalny:
- 6 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1) Liczba godzin kontaktowych - 46, w tym:
a) 30 godz.- wykłady,
b) 15 godz. - ćwiczenia,
c) 1 godz.  - konsultacje.
2) Praca własna studenta - 
a) bieżące przygotowywanie się do wykładów, powtórzenie materiału z wykładów - 15 godz.,
b) przygotowanie do ćwiczeń, rozwiązywanie zadań - 26 godz.,
c) przygotowanie do kolokwiów - 15 godz.
Razem: 102 godz.- 4 punkty ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2 ECTS - liczba godzin kontaktowych 46, w tym:
a) 30 godz.- wykłady,
b) 15 godz. - ćwiczenia,
c) 1 godz.  - konsultacje.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład30h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
-  Podstawowe wiadomości z termodynamiki i mechaniki płynów.
- Limit liczby studentów:
- 150
- Cel przedmiotu:
- Zapoznanie z podstawowymi rodzajami napędów lotniczych. Nabycie umiejętności wykonania obliczeń podstawowych parametrów napędów lotniczych tłokowych i turbinowych takich jak ciąg, sprawności, jednostkowe zużycie paliwa, parametry termodynamiczne poszczególnych podzespołów silnika: sprężarka, komora spalania, turbina.
- Treści kształcenia:
- Rys historyczny. Wymagania stawiane silnikom lotniczym. Sprawności. Obiegi teoretyczne i rzeczywiste silników tłokowych, turbinowych, strumieniowych i rakietowych. Proces tworzenia mieszanki palnej), spalanie. Silniki tłokowe niedoładowane i doładowane, osiągi i zastosowanie. Współpraca silnika ze śmigłem. Charakterystyki silników tłokowych. Obliczenia parametrów pracy i osiągów silników tłokowych. Silniki turbinowe. Omówienie wlotu, sprężarek, komór spalania, turbiny i dyszy. Dopalacze i odwracacze ciągu. Obliczenia termogazodynamiczne jednoprzepływowych silników turbinowych. Charakterystyki silników, aspekty ekologiczne.
- Metody oceny:
- Sprawdzian wiedzy w formie dwóch kolokwiów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- 1. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe Silniki Lotnicze. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983).
2. Cichosz, E. et al.: Charakterystyka i zastosowanie napędów. Napędy Lotnicze. Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1980). 
3. Dzierżoniowski, P. et al.: Turbinowe silniki odrzutowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1983). 
4. Dzierżoniowski, P.: Silniki tłokowe Warszawa: Wydawnictwa Komunikacji i Łączności (1981).
5. Mattingly, Jack D. Aircraft engine design. AIAA Education Series 2002, 2nd Edition.
6. Mattingly, Jack D. Elements of Propulsion - Gas Turbines and Rockets, American Institute of Aeronautics and Astronautics, 2006.
7. Ward T.A. Aerospace propulsion systems, Wiley, 2010.
Dodatkowa literatura: materiały dostępne na stronie internetowych producentów silników lotniczych: http://www.pwk.com.pl/; http://www.rolls-royce.com/civil/; http://www.geae.com/; itp.
- Witryna www przedmiotu:
- estudia.meil.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Efekt ML.NK433A_W1
- 																					Student ma wiedzę na temat obiegów porównawczych silnika tłokowego i silnika turbinowego.																					
 Weryfikacja: Kolokwium 1.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W04, MiBM1_W05, MiBM1_W09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt ML.NK433A_W2
- 														Student rozumie istotę sprawności napędowej dla zespołu napędowego: silnik tłokowy - śmigło, silnika turbinowego oraz silnika rakietowego.														
 Weryfikacja: Kolokwium 1.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W04, MiBM1_W05, MiBM1_W09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt ML.NK433A_W3
- 														Student ma wiedzę na temat sprężarek silników lotniczych oraz komór spalania.														
 Weryfikacja: Kolokwium 1.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W04, MiBM1_W09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
- Efekt ML.NK433A_W4
- 														Student rozumie zadania i ograniczenia komór spalania lotniczych silników turbinowych.														
 Weryfikacja: Kolokwium 2.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_W04, MiBM1_W09
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W06, T1A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Efekt ML.NK433A_U1
- 														Student umie obliczyć ciąg silnika lotniczego i rakietowego.													
 Weryfikacja: Kolokwium 1.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U15, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt ML.NK433A_U2
- 														Student umie obliczyć parametry efektywne silnika tłokowego.													
 Weryfikacja: Kolokwium 1.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U15, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt ML.NK433A_U3
- 														Student potrafi napisać bilans termodynamiczny dla komory spalania silnika turbinowego.														
 Weryfikacja: Kolokwium 2.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U15, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt ML.NK433A_U4
- 														Student potrafi napisać bilans mocy dla turbiny i sprężarki oraz wyznaczyć niezbędne temperatury zachodzących procesów.														
 Weryfikacja: Kolokwium 2.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U15, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt ML.NK433A_U5
- 														Student posiada umiejętność obliczania sprężu optymalnego dla sprężarki lotniczej.														
 Weryfikacja: Kolokwium 2.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U15, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14
- Efekt ML.NK433A_U6
- 														Student potrafi wyznaczyć jednostkowe zużycie paliwa dla silnika turbinowego.														
 Weryfikacja: Kolokwium 2.
 Powiązane efekty kierunkowe: 
                        MiBM1_U15, MiBM1_U21
 Powiązane efekty obszarowe: 
                        T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14