Nazwa przedmiotu:
Aerodynamika Pojazdów
Koordynator przedmiotu:
dr hab. inż. Janusz Piechna, prof. PW
Status przedmiotu:
Fakultatywny dowolnego wyboru
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Mechanika i Projektowanie Maszyn
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ML.NS632
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
2
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych: 40, w tym: a) wykład – 15 godz., b) laboratorium – 15 godz., c) konsultacje – 10 godz. 2) Praca własna studenta – 15 godzin, w tym: a) 5 godz. – przygotowywanie się do laboratoriów i wykładów, b) 10 godz. – opracowanie sprawozdania z laboratorium.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,7 punktu ECTS - 40 godzin, w tym: a) uczestnictwo w wykładzie -15 godzin, b)udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin, c) konsultacje 10 godzin.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1 punkt ECTS - 25 godzin pracy studenta, w tym: a) udział w ćwiczeniach laboratoryjnych - 15 godzin, b) przygotowywanie się do laboratorium i wykonanie sprawozdania - 10 godzin.
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium15h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Elementarna wiedza z zakresu mechaniki płynów.
Limit liczby studentów:
Grupy laboratoryjne max 12 osób. Ogółem max 48 osób.
Cel przedmiotu:
Nauczenie sposobu ustalania związków pomiędzy kształtem pojazdu, jego własnościami aerodynamicznymi i jezdnymi.
Treści kształcenia:
1. Podstawowe wiadomości o przepływach. 2. Siły i momenty aerodynamiczne – płaty i dyfuzory. 3. Opony – poślizg i znoszenie. 4. Samochody osobowe – jedno i wielo-bryłowe- opór i stabilność 5. Samochody użytkowe – zmniejszenie oporów aerodynamicznych. 6. Samochody wyścigowe- docisk aerodynamiczny. 7. Dynamika pojazdów – przyspieszanie, hamowanie. 8. Przepływy wewnętrzne – wentylacja, chłodzenie, akustyka. 9. Tunele aerodynamiczne, pomiary i wizualizacje. 10. Obliczenia numeryczne przepływów.
Metody oceny:
Punktowy system oceny pracy i postępów studenta na zajęciach ( testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium). Na zakończenie semestru egzamin końcowy.
Egzamin:
tak
Literatura:
Zalecana literatura: 1. J. Piechna: Podstawy aerodynamiki pojazdów, WKŁ, Warszawa, 2000. 2. W. H. Hucho, Aerodynamika samochodu, WKŁ, Warszawa 1988. Dodatkowa literatura: 1. Materiały na stronie http:// http://www.formula1.com/, http://www.f1technical.net/. 2. Katz J., Race Car Aerodynamics, RB. 3. Materiały dostarczone przez wykładowcę.
Witryna www przedmiotu:
www.meil.pw.edu.pl
Uwagi:

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt ML.NS632_W1
Zna podstawowe własności, zalety i wady laminarnej i turbulentnej warstwy przyściennej, metody wymuszania zmiany typu warstwy i wpływu na opór kształtu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04, MiBM1_W05, MiBM1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
Efekt ML.NS632_W2
Zna podstawowe charakterystyki profili wysoko-nośnych i wieloelementowych oraz zna zasady ich działania.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt ML.NS632_W3
Zna podstawowe zależności dotyczące przenoszenia sił przez opony i ich wpływu na zachowanie się pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W03
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt ML.NS632_W4
Zna zasady kształtowania charakterystyk aerodynamicznych pojazdów.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04, MiBM1_W06
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W06, T1A_W07
Efekt ML.NS632_W5
Zna podstawy wpływu charakterystyk aerodynamicznych nadwozia na własności jezdne pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W03, MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt ML.NS632_W6
Zna zasady wytwarzania efektu przyziemnego.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium, egzamin.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07
Efekt ML.NS632_W7
Zna wpływ geometrii pojazdu na jego charakterystyki aerodynamiczne.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_W03, MiBM1_W04
Powiązane efekty obszarowe: T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07, T1A_W03, T1A_W04, T1A_W07

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt ML.NS632_U1
Potrafi wykorzystać informacje o typie warstwy przyściennej do uzyskania zakładanego efektu przepływowego.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U01, MiBM1_U11, MiBM1_U14, MiBM1_U20
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16
Efekt ML.NS632_U2
Potrafi zaprojektować i wykorzystać płat z profilem wysoko-nośnym do poprawy charakterystyk jezdnych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
Efekt ML.NS632_U3
Potrafi wykorzystać informacje o własnościach opony do poprawy własności jezdnych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U15, MiBM1_U16, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
Efekt ML.NS632_U4
Potrafi wykorzystać zasady kształtowania charakterystyk aerodynamicznych pojazdów do uzyskania pożądanych i poprawy własności jezdnych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U01, MiBM1_U11, MiBM1_U14
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06, T1A_U10, T1A_U14, T1A_U14, T1A_U15
Efekt ML.NS632_U5
Potrafi wykorzystać zasady wytwarzania efektu przyziemnego do zaprojektowania nadwozia o lepszych charakterystykach jezdnych.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U01, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U01, T1A_U06, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14
Efekt ML.NS632_U6
Potrafi modyfikować geometrię pojazdu dla uzyskania zakładanych własności aerodynamicznych pojazdu.
Weryfikacja: Testy na zajęciach, sprawozdania z laboratorium, testy podczas laboratorium.
Powiązane efekty kierunkowe: MiBM1_U13, MiBM1_U14, MiBM1_U15, MiBM1_U20, MiBM1_U21
Powiązane efekty obszarowe: T1A_U08, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U09, T1A_U14, T1A_U15, T1A_U13, T1A_U15, T1A_U16, T1A_U09, T1A_U14