- Nazwa przedmiotu:
- Nowoczesne Źródła i Konwersja Energii Odnawialnej
- Koordynator przedmiotu:
- prof. dr hab. Roman Domański, dr hab. inż. Tomasz Wiśniewski, prof. PW.
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Energetyka
- Grupa przedmiotów:
- Przedmioty obieralne
- Kod przedmiotu:
- ML.NS722
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 4
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 4 punkty ECTS - 100 godzin, w tym: 
1. Liczba godzin kontaktowych: 60, w tym: 
a) wykład – 45 godz.,
 b) ćwiczenia – 15 godz.,
 c) konsultacje – 5 godz. 
2. Praca własna studenta – 50 godzin, w tym: 
a) 10 godz. – bieżące przygotowywanie się do ćwiczeń i wykładów (analiza literatury), 
b) 10 godz. przygotowywanie się do kolokwium,
 c) 30 godz. przygotowanie opracowania.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 2,6 punktu  ECTS - 60 godzin,  w tym:
a) wykład – 45 godz.,
b) ćwiczenia – 15 godz.,
c) konsultacje – 5 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład45h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- -
- Limit liczby studentów:
- Cel przedmiotu:
- Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy i umiejętności związanymi z następującymi zagadnieniami: 
1)	Zasoby energetyczne świata z uwzględnieniem nowych źródeł organicznych gazu i oleju łupkowego. 
2)	Ocena zagrożeń ekologicznych wynikających z procesów konwersji energii.
3)	Nowe i przyszłościowe technologie konwersji energii. Scenariusze wykorzystania źródeł odnawialnych. Słońce jako źródło energii. Termiczna konwersja energii promieniowania słonecznego na ciepło i energię elektryczną. 
4)	Nowoczesne układy fotowoltaiczne.
5)	 Biomasa jako źródło energii. 
6)	Wiatr jako źródło energii. 
7)	Hydroenergetyka klasyczna i rozproszona. Konwersja energii mechanicznej wód i oceanów.
8)	Geotermia – realne możliwości i problemy. 
9)	Akumulacja energii ze źródeł odnawialnych.
10)	Perspektywy wykorzystania źródeł odnawialnych i ich wpływ na środowisko.
- Treści kształcenia:
- Wprowadzenie – zasoby energetyczne Świata z uwzględnienie nowych źródeł organicznych gazu i oleju łupkowego. Ocena zasobów energetycznych, budowa scenariuszy energetycznych, ocena możliwości wdrażania nowych technologii energetycznych. Ocena zagrożeń ekologicznych wynikających z procesów konwersji energii. Poznanie nowych i przyszłościowych technologii konwersji
energii. Scenariusze wykorzystania źródeł odnawialnych. Słońce jako źródło energii, spectrum promieniowania słonecznego nad atmosferą i na powierzchni Ziemi. Ziemia jako źródło energii. Wymiana ciepła między Ziemią, Słońcem i przestrzenia kosmiczną. 
Termiczna konwersja energii promieniowania słonecznego na ciepło i energię elektryczną. Kolektory słoneczne, rodzaje, układy kolektorowe, układa „parabolic trought”, systemy Fresnela, heliostaty i układy CRS, wieże słoneczne. Piece słoneczne – nowoczesne możliwości stosowania. Koncentratory słoneczne. Układy z silnikiem Strilinga. Fotoogniwa-rodzaje, nowe materiały. Nowoczesne układy fotowoltaiczne z soczewkami oraz wielowarstwowe. Charakterystyki fotoogniw. Nowoczesne układy fotowoltaiczne do pracy „off grid” i „on grid”. Fotowoltaika w kosmosie.
Biomasa – procesy fotosyntezy. Biomasa odpadowa,  produkcja biopaliw, farmy energetyczne – genetyczne modyfikacje roślin do celów energetycznych, zagrożenia.  Współspalanie – zagrożenia. Biogaz oraz biopaliwa.
Wiatr jako źródło energii, Współczesne siłownie wiatrowe, Układy do pracy „on i off grid”, zagadnienia współpracy z siecią, akumulacja energii. Mikro siłownie wiatrowe. 
Hydroenergetyka klasyczna i rozproszona. Systemy małej energetyki wodnej. Konwersja energii mechanicznej wód i oceanów – zasoby, nowoczesne układy konwersji energii. OTEC.
Geotermia – realne możliwości i problemy. Zakres stosowania, czynniki robocze, układy niskotemperaturowe. Pompy ciepła i akumulacja energii w gruncie i formacjach wodonośnych. Technologia „hot dry rock”.
Nowoczesne źródła energii odnawialnej w budownictwie. Hybrydowe układy źródeł odnawialnych. Akumulacja energii ze źródeł odnawialnych. Perspektywy wykorzystania źródeł odnawialnych i ich wpływ na środowisko.
- Metody oceny:
- Kolokwium,  ocena przygotowanego przez studenta opracowania na zadany temat.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- -
- Witryna www przedmiotu:
- www.itc.pw.edu.pl
- Uwagi:
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka ML.NS722_W1
- Student zna zasoby energetyczne Świata, zagrożenia ekologiczne związane z procesami konwersji energii, zna nowe i przyszłościowe technologie konwersji energii, wie w jaki sposób działają urządzenia energetyki odnawialnej.
 Weryfikacja: Test
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        E1_W18
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
- Charakterystyka ML.NS722_W1
- Student zna zasoby energetyczne Świata, zagrożenia ekologiczne związane z procesami konwersji energii, zna nowe i przyszłościowe technologie konwersji energii, wie w jaki sposób działają urządzenia energetyki odnawialnej.
 Weryfikacja: Test
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        E1_W23
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka ML.NS722_U1
- Student potrafi dobierać i stosować urządzenia wykorzystujące technologie energetyki odnawialnej.
 Weryfikacja: Test, ocena opracowania.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        E1_U28
 Powiązane charakterystyki obszarowe:
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka ML.NS722_K1
- Student rozumie potrzebę wykorzystywania nowoczesnych źródeł energii w aspekcie wpływu tego działania na środowisko.
 Weryfikacja: Test.
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        E1_K02
 Powiązane charakterystyki obszarowe: