- Nazwa przedmiotu:
- Kryzys i zmiana społeczna w myśli europejskiej
- Koordynator przedmiotu:
- mgr Tomasz Zbrzezny
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny ograniczonego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Ekonomia
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- ZPP5/5
- Semestr nominalny:
- 3 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w wykładach 16h
Praca własna: 34h
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,7
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład16h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wpisanie na III semestr studiów
- Limit liczby studentów:
- 15-20
- Cel przedmiotu:
- Przedmiot należy do filozofii społecznej. Celem jego nauczania jest pokazanie różnych intelektualnych reakcji na zjawiska kryzysów i przesileń społecznych. Przez wiedzę o tym, jak wielcy myśliciele minionych czasów "radzili sobie" z własną współczesnością - do świadomości, że i dla nas współczesne zjawiska i procesy mogą być bardziej przejrzyste i zrozumiałe.
- Treści kształcenia:
- 1. Kryzys demokracji ateńskiej i jego odzwierciedlenie w twórczości Platona 2. De civitate Dei Aureliusza Augustyna jako reakcja na kryzys imperium rzymskiego 3. Bolesne narodziny nowożytności. Moralność a potrzeba realizacji celów polityki wg Machiavellego. Utopie renesansu jako wyraz tęsknoty za zmianą porządku społecznego. 4. Umowa społeczna jako wyraz kształtowania się nowej podmiotowości i artykulacji potrzeby zmiany modelu władzy 5. Kryzys i zmiana społeczna w myśli Karola Marksa. 6. Utopie XX wieku. Szczęście ludu pracującego i szczęście rasy panów. 7. Filozofia wobec totalitaryzmu i wojny światowej 8. Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy.
- Metody oceny:
- Ocena przedstawionej przez studenta samodzielnej pracy pisemnej na jeden ze wskazanych tematów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Historia filozofii zachodniej, red. Richard H. Popkin, wyd. Zysk i S-ka, 2003, 2. Przewodnik po literaturze filozoficznej XX wieku, red. Barbara Skarga, PWN 21994 – 1997, t. 1 – 5, wybrane fragmenty 3. Platon, Państwo 4. H. Arendt, O rewolucji., 5. E. Fromm, Ucieczka od wolności,
Literatura uzupełniająca:
1. J. Baszkiewicz, Francuzi 1789-1794. Studium świadomości rewolucyjnej, 2. K. Mannheim, Człowiek i społeczeństwo w dobie przebudowy, 3. H. Arendt, Korzenie totalitaryzmu
- Witryna www przedmiotu:
- www.kneis.pw.plock.pl
- Uwagi:
- brak
Efekty uczenia się
Profil praktyczny - wiedza
- Efekt K_W08 K_W09
- Student wie, że wielkie kryzysy i przesilenia społeczne powodują podejmowanie prób intelektualnego ich opanowania. Zna przykłady takich intelektualnych prób. Wie, że i nasza współczesność jest przedmiotem namysłu myślicieli różnych specjalności.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_WO8, K_WO9
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_W05, S1P_W08, S1P_W02, S1P_W09
Profil praktyczny - umiejętności
- Efekt K_U01 K_U08
- Umie racjonalnie przeanalizować sytuację kryzysu i przesilenia społecznego, potrafi sięgnąć do literatury dla pogłębienia rozumienia procesu społecznego.
Weryfikacja: Kolokwium
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U08
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_U01, S1P_U08
Profil praktyczny - kompetencje społeczne
- Efekt K_K07 K_K08
- Student jest zdolny do odważnego spojrzenia w przyszłość. Ma świadomość, że nie musimy być bezradni wobec kryzysu i zmiany społecznej. Ma szanse twórczo odnieść się do zmiennego procesu historycznego.
Weryfikacja: Aktywność na zajęciach
Powiązane efekty kierunkowe:
K_KO7, K_KO8
Powiązane efekty obszarowe:
S1P_K07, S1P_K04, S1P_K07