- Nazwa przedmiotu:
- System sali sądowej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Adriana Bartnik
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_SSS
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 15 godzin pracy na zajęciach
5 godzin konsultacje 
55 godzin pracy własnej
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,6 p. ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
- 
            
                - Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
 
- Wymagania wstępne:
- brak
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Nauczenie O podstawach prawnych funkcjonowania sądownictwa w Rzeczpospolitej Polskiej oraz jego praktycznym funkcjonowaniu na kierunku administracja ma na celu zapoznanie studentów jednym z filarów nowoczesnego państwa i jego administracji. Studenci podczas kursu będą mogli poznać teoretyczne oraz praktyczne uwarunkowania społeczne praktycznego funkcjonowania sądownictwa powszechnego w Polsce, poznają zarówno wybrane zagadnienia z procedury cywilnej jak i karnej, dowiedzą się o zadaniach przypisanych poszczególnym uczestnikom postepowań sądowych oraz o pracy urzędników zatrudnianych w sadach. Nadto będą uczestniczyli w największym na świecie projekcie badawczym realizowanym przez Fundację Court Watch Polska. Szczególny nacisk położony został na wzrost świadomości prawnej z omawianego zakresu. 
- Treści kształcenia:
- 1 model polskiego sądownictwa a sądownictwo common low 
2. wyrokowanie a rozprawa, zadania stron, ławników i innych aktorów procesu
2 Perspektywa Goffmanowska 
4 Najważniejsze badania nad sądami w Polsce i na świecie. 
Paradoks zgodności z prawem
5 Podstawy prawne funkcjonowania adwokatury, prokuratury, sądownictwa w tym Trybunału Konstytucyjnego, Kolejność drogi sądowej spraw. Organizacja administracyjna analizowanych instytucji
6. Przygotowanie do udziału w rozprawie
7. Udział w rozprawie
8. ewaluacja zajęć, sprawdzenie efektów kształcenia
- Metody oceny:
- Zaliczenie zajęć na podstawie pracy na zajęciach. Ogółem można uzyskać 100 punktów. 
Prace:
•	Analiza wybieranych przez studenta orzeczeń SN – 60 
•	Analiza tekstów 20
•	Prace domowe 20 (min. pozew, odpowiedź na pozew)
•	Referaty – praca dodatkowa, dla chętnych 20 
•	Udział w badaniu CourtWatchPolska – dla chętnych 20 
Zaliczenie na podstawie teczki, którą studenci oddają prowadzącej
Ogółem można uzyskać 100 pkt (bez prac dodatkowych) 
Pytania ECTS/ KRK
Analiza wyroków i orzeczeń – K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03 K_W01 K_W04 S2A_W08 K_U05 S2A_U02 S2A_U03  K_K04 S2A_K03
1.	Na jakim stanie prawnym został wydany wyrok?
2.	Dlaczego sprawa była rozpatrywana przez Sąd Najwyższy?
3.	Czego sprawa dotyczyła?
4.	Co wynika z uzasadnienia? 
5.	Czy zgadza się  Pani/Pan z uzasadnieniem SN – dlaczego?
6.	Jakie uchybienia natury procesowej zostały omówione w uzasadnieniu?
7.	Czy media pisały o tej lub podobnych sprawach? Jeśli tak to jakie widzi Pan/Pani różnice w zakresie rzetelności przekazu, nabywania wiedzy z mediów bez zapoznawania się z wyrokami i uzasadnieniami?
Analiza tekstów K_U08  K_U09  K_U05 S2A_U02 S2A_U03  K_K07 S2A_K02
S2A_K06 K_K04 S2A_K03
1.	Kim jest ławnik?
2.	Jak wygląda procedura wydawania wyroku?
3.	Najczęstsze błędy w procesie wyrokowania?
4.	Porównać badania Bartnik i zespołu PAN
5.	Rola protokolanta w sądzie?
Prace domowe K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02 S2A_K06 K_K04 S2A_K03
1.	Jakie ustawy regulują system Sali sadowej?
2.	Jakie obowiązki i jakie uprawnienia ma ławnik?
3.	Jak powinna wyglądać praca sądu?
4.	Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce?
Referaty K_K04 S2A_K03 K_W03 S2A_W09 K_W01 S2A_W03
1.	Rola i zadania najważniejszych instytucji związanych z wymiarem sprawiedliwości? 
2.	Jak powinna wyglądać praca sądu?
3.	Jak zorganizowany jest system sprawiedliwości w Polsce?
Court Watch Polska K_K03 K_K01 S2A_K06 K_K07 S2A_K02
S2A_K06
1.	Analiza wyników obserwacji badanego sądu i sprawy sądowej. 
2.	Studenci biorący udział w badaniu dostają tez zaświadczenie od Fundacji CourtWatchPolska. 
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Raporty Fundacji Court Watch Polska
•	Kpk, kpc, ustawa usp, Konstytucja, zbiory zasad etyki wykonywania poszczególnych zawodów prawniczych
Książki:
	Sędzia czy kibic. Rola ławnika w wymiarze sprawiedliwości III RP , Trio, Warszawa 2009 Bartnik Adriana Sylwia
	Udział ławników ludowych w postępowaniu karnym, Warszawa 1970, Zawadzki S., Kubicki L. i inni, 
	Siemiaszko A., (praca zbiorowa), Ławnicy – rezultaty badań empirycznych, Instytut Wymiaru Sprawiedliwości, Warszawa 1994
Artykuły
•	The Role of Lay Judges in the Process of Adjudication Adriana Bartnik , Katarzyna Julia Kowalska artykuł dostepny pod adresem https://wuw.pl/data/include/cms/Studia_Iuridica_71_2017.pdf
E. Zubilewicz Protokoły sądowe jako konstrukcja kulturowa – artykuł dostępny pod adresem: https://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/5378/1/13_Emil_Zubelewicz_Protoko%C5%82y%20s%C4%85dowe%20jako%20konstrukcja%20kulturowa_183-195.pdf
- Witryna www przedmiotu:
- ---
- Uwagi:
- Przedmiot realizowany również za pomocą programu Moodle
Efekty uczenia się
    Profil ogólnoakademicki - wiedza
                    - Charakterystyka W01
- Student wie: jakie czynniki wpływają na skuteczność pracy sądu, rozumie i rozróżnia proces cywilny od karnego, jak powstaje wyrok, na jakich przepisach prawnych wydawane są wyroki i z czego skonstruowane jest uzasadnienie oraz jak wygląda proces apelacji i kasacji w procesie karnym i cywilnym, zna system sądownictwa polskiego, potrafi porównać system sądów powszechnych z sądownictwem administracyjnym. 
 Weryfikacja: odpowiedź ustna na podstawie analizy wyroków
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_W01, K_W03, K_W06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
- Charakterystyka W02
- Student zna najnowsze badania poświęcone sądownictwu, potrafi analizować funkcjonowanie sądownictwa w ujęciu socjologicznym, w perspektywie Goffmanowskiej oraz uwzględniając paradox zgodności z prawem, wie jak wygląda rozprawa, umie ocenić profesjonalizm, kulturę w trakcie rozprawy, potrafi porównać obserwowane analizowane sprawy z tzw. medialnymi opisami spraw.
 Weryfikacja: wizyta w sądzie, obserwacja rozprawy, notatka lub kwestionariusz obserwacji zgodny z kwestionariuszem Fundacji Court Watch Polska
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_W01, K_W03
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
                    - Charakterystyka U01
- student potrafi analizować  badania poświęcone sądownictwu, potrafi analizować funkcjonowanie sądownictwa w ujęciu socjologicznym, w perspektywie Goffmanowskiej oraz uwzględniając paradox zgodności z prawem analiza literatury w powiązaniu z przepisami zawartymi w polecanych aktów prawnych.
 Weryfikacja: Porównywanie przepisów z praktyką, orzecznictwem, wynikami badań socjologicznych (ujęcie Podgóreckiego) i konfrontowanie wiedzy z wiadomościami z codziennych doniesień medialnych
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_U01, K_U04
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P7S_UW, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, II.X.P7S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
                    - Charakterystyka K01
- student sprawie "porusza się po sądzie" tj. zna zasady funkcjonowania sądów w Polsce oraz potrafi je zastosować w praktyce, zna pracę, główne zadania, obowiązki i kulisy pracy pracowników administracyjnych sądu. 
 Weryfikacja: wizyta w sądzie, obserwacja rozprawy/rozpraw, analiza wyroków
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_K03, K_K06
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P7S_KO
- Charakterystyka K02
- student sprawnie porównuje doniesienia medialne, debatę społęczną w zakresie funkcjonowania sądownictwa z przepisami i wynikami badań naukowych. Potrafi samodzielnie, profesjonalnie ocenić model i pracę polskich sądów. 
 Weryfikacja: Porównywanie przepisów z praktyką, orzecznictwem, wynikami badań socjologicznych (ujęcie Podgóreckiego) i konfrontowanie wiedzy z wiadomościami z codziennych doniesień medialnych
 Powiązane charakterystyki kierunkowe: 
                        K_K01, K_K04
 Powiązane charakterystyki obszarowe: 
                        I.P7S_KK