- Nazwa przedmiotu:
- Ekonomia behawioralna
- Koordynator przedmiotu:
- dr Agnieszka Tomczak
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A21_EB
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 75 godz, w tym: 15 godz. ćwiczeń z nauczycielem akademickim, 20 godz. studiowanie literatury, 20 godz. przygotowanie komentarzy do studiów przypadków, 10 godz. przygotowanie się do testu sprawdzającego, 10 godz. szukanie i studiowanie materiałów internetowych na temat wskazany przez nauczyciela akademickiego.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowa wiedza z zakresu mikroekonomii, finansów i zarządzania.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Ćwiczenia: Rozszerzenie wiedzy studentów w zakresie ekonomii o nurt behawioralny. W szczególności o podstawy: - teorii gier i teorii agencji, - anomalii zachowań ekonomicznych w świetle badań psychologicznych, - nieracjonalności zachowań ekonomicznych (nadmierne zadłużenie i hazard), - podejścia do ryzyka, - teorii perspektywy, - efektów behawioralnych w odniesieniu do ubezpieczeń i podatków.
- Treści kształcenia:
- 1. Podstawowe założenia nurtu ekonomii behawioralnej jako efektu połączenia osiągnięć nauk społecznych i przyrodniczych. 2. Problemy nagradzania pracowników w świetle teorii mikroekonomii i wybranych teorii psychologicznych (rankingi, premie, benchmarki i kultura bonusów). 3. Asymetria informacji na rynku finansowym. Problem gapowicza, problem wraków, problem agencji. Rola nadzoru państwowego w zwiększaniu efektywności ekonomicznej. 4. Teoria finansów: przejawy nieefektywności rynku i ich behawioralne wyjaśnienia. 5. Percepcja i przetwarzanie informacji o charakterze finansowym (szkoła Tversky’ego, Kahnemana i Gigerenzera). 6. Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności. 7. Analiza anomalii w zachowaniach ekonomicznych: krótkowzroczna awersja do strat, efekt dyspozycji, efekt utopionych kosztów, kadrowanie. 8. Wpływ czasu na podejmowanie decyzji ekonomicznych – wybór międzyokresowy i adaptacja. 9. Nadmierne zadłużenie i hazard jako nieracjonalne zachowania ekonomiczne. 10. Gry ewolucyjne („dylemat więźnia”, „gołębie i jastrzębie” i inne). Gry jednokrotne i wielokrotne. 11. Ubezpieczenia i podatki - efekty behawioralne.
- Metody oceny:
- Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w zajęciach, w tym prezentacja przygotowanych materiałów uzyskanych z literatury i innych źródeł, udział w dyskusjach i analizach studiów przypadków oraz uzyskanie z testu sprawdzającego co najmniej 50% ogółu możliwych do uzyskania punktów. Student, który zaliczył przedmiot (moduł) wie / umie / potrafi: 3.0 Uzyskał co najmniej 50% punktów ze sprawdzianu pisemnego, umie posługiwać się terminologią z zakresu ekonomii behawioralnej, wykazuje się umiejętnością wyszukiwania i zaprezentowania informacji na zadany temat oraz aktywnie uczestniczy w dyskusji na zajęciach. 3.5 Uzyskał co najmniej 60% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.0 a ponadto umie przedstawić przykłady działania wybranych teorii w praktyce 4.0 Uzyskał co najmniej 70% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi to co na 3.5 a ponadto umie odnaleźć i zinterpretować bardziej szczegółowe informacje dotyczące teorii ekonomii behawioralnej 4.5 Uzyskał co najmniej 80% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie to co na 4.0 a ponadto wykazuje się znajomością wybranych pozycji literatury uzupełniającej 5.0 Uzyskał co najmniej 90% punktów ze sprawdzianu pisemnego, potrafi i umie wszystko co obowiązuje na ocenę 4,5 a ponadto samodzielnie przedstawił wybrane zagadnienie z zakresu ekonomii behawioralnej.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa: 1. D. Kahneman Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, Media Rodzina, Poznań 2012 2. A.Cieślak Behawioralna ekonomia finansowa. Modyfikacja paradygmatów funkcjonujących w nowoczesnej teorii finansów, NBP, Materiały i Studia, Zeszyt nr 165, Warszawa 2003 3. E. Drabik Zastosowanie teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, wyd. SGGW, Warszawa 2005 4. T. Zaleśkiewicz Psychologia ekonomiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012 Literatura uzupełniająca: 1. M. Shermer Rynkowy umysł, wyd. CIS, Warszawa 2009 2. G. Soros Nowy paradygmat rynków finansowych, wyd. MT Biznes, Warszawa 2009 3. R. Thaler Zachowania niepoprawne, wyd. Media Rodzina, Warszawa 2018
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- brak uwag
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Charakterystyka W_EBH_1
- Zna podstawową terminologię w zakresie ekonomii behawioralnej, rozumie jej źródła i zastosowania w procesach decyzyjnych.
Weryfikacja: Test, praca ze studiami przypadków, udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W03, K_W06, K_W09
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WK, II.X.P7S_WG.1.o, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2, I.P7S_WG
- Charakterystyka W_EBH_2
- Ma wiedzę na temat możliwej nieracjonalności ekonomicznej ludzkich zachowań i ich konsekwencjach dla prowadzenia polityki społeczno-gospodarczej.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym, przygotowanie przykładów z obszaru polityki gospodarczej..
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_W01, K_W04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_WG, II.S.P7S_WG.1, II.S.P7S_WG.2, II.H.P7S_WG.1.o, II.X.P7S_WG.1.o, II.H.P7S_WG.2
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Charakterystyka U_EBH_1
- Posługuje się poznanymi teoriami w działaniu, w szczególności rozumie potrzebę oddziaływania przepisów prawa oraz procedur na zachowanie racjonalności przy podejmowaniu decyzji.
Weryfikacja: Test, udział w dyskusji na zajęciach, analiza studiów przypadków.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U05, K_U10, K_U04
Powiązane charakterystyki obszarowe:
II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.H.P7S_UW.2.o, I.P7S_UO, I.P7S_UW, II.X.P7S_UW.2
- Charakterystyka U_EBH_2
- Potrafi wskazać zastosowanie rozwiązań technicznych, ułatwiających uniknięcie nieracjonalności w procesie decyzyjnym.
Weryfikacja: Praca z materiałem źródłowym, przygotowanie i przedyskutowanie zastosowań nowych technologii.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_U06, K_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_UW, I.P7S_UK, II.X.P7S_UW.3.o, II.S.P7S_UW.1, II.S.P7S_UW.2.o, II.S.P7S_UW.3.o, II.H.P7S_UW.1, II.T.P7S_UW.2, II.X.P7S_UW.2
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Charakterystyka U_EBH_1
- Ma nawyk profesjonalnej refleksji odnośnie zachowania racjonalności ekonomicznej w obszarach ekonomii i finansów, jak oszczędzanie, podatki, ubezpieczenia, przebieg aukcji czy przetargów.
Weryfikacja: Test, praca ze studiami przypadków, udział w dyskusji na zajęciach.
Powiązane charakterystyki kierunkowe:
K_K02, K_K04, K_K05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
I.P7S_KR, I.P7S_KK, I.P7S_KO