Nazwa przedmiotu:
Systemy teleinformatyczne w administracji
Koordynator przedmiotu:
dr inż. Urbaniak Krzysztof
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Administracja
Grupa przedmiotów:
Obieralne
Kod przedmiotu:
A13_STA
Semestr nominalny:
6 / rok ak. 2016/2017
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1) Liczba godzin kontaktowych - 40 godz., w tym: a) udział w zajęciach - 30 godz. b) zaliczenie pisemne - 2 godz. c) udział w konsultacjach z prowadzącym przedmiot - 8 godz. 2) Liczba godzin pracy własnej studenta - 35 w tym: a) bieżące przygotowanie do uczestnictwa w zajęciach - 10 godz. b) studia nad literaturą przedmiotu - 10 godz. c) zapoznanie się z literaturą prawniczą w tym z aktami prawnymi - 5 godz. d) przygotowanie do zaliczenia - 10 godz. Razem 75 godz. ↔ 3 pkt. ECTS
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1) Liczba godzin kontaktowych - 40 godz., w tym: a) udział w zajęciach - 30 godz. b) zaliczenie pisemne - 2 godz. c) udział w konsultacjach z prowadzącym przedmiot - 8 godz. Razem 40 godz. ↔ 1,6 pkt. ECTS
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
1,2 p. ECTS
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład0h
  • Ćwiczenia30h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Zalecana podstawowa znajomość terminologii związanej z funkcjonowaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych, bezpieczeństwa w obszarze wykorzystania systemów teleinformatycznych i funkcjonowania sieci teleinformatycznych (wiedza ogólna).
Limit liczby studentów:
grupa obieralna - 30 osób
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest pogłębienie wiedzy słuchaczy w zakresie kluczowych usług teleinformatycznych realizowanych przez Państwo. Osoby zostaną zapoznani ze strategicznymi usługami i systemami teleinformatycznymi Państwa (ePUAP, EZD, Profil zaufany i inne planowane do wdrożenia) oraz perspektywami rozwoju nowych usług i STI Państwa realizowanych w ramach realizacji POPC. Studenci zostaną zapoznani z nowymi projektami i usługami wprowadzanymi przez Ministra właściwego ds. informatyzacji, w tym projektami i usługami przetwarzanymi w chmurze. Ważnym elementem wykładu będą także kwestie dotyczące regulacji prawnych i dokumentów (ustawy, rozporządzenia, normy) regulujące i wpływające na strategię informatyzacji, rozwój systemów i usług teleinformatycznych ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa i ochrony danych przetwarzanych w instytucjach publicznych (Ustawa o informatyzacji, Ustawa o podpisie elektronicznym, UODO, rozporządzenia dot. ODO, KRI itp.). Przedmiot jest zorganizowany w układzie problemowym. Wykłady dotyczą najważniejszych problemów związanych z rozwojem społeczeństwa informacyjnego i wpływu elektronicznej administracji na dynamikę i podnoszenie świadomości obywateli w zakresie efektywnego wykorzystywania systemów teleinformatycznych i usług w kontaktach z administracją publiczną, bezpiecznego przetwarzania i ochrony danych i znajomości prawnych regulacji w tym zakresie. Wykłady wyjaśnią kwestie teoretyczne oraz stanowią wprowadzenie do studiowania szerszych problemów. Samodzielne studiowanie literatury rozwija i pogłębia wiedzę oraz ugruntowuje problematykę niektórych zagadnień z wykładów.
Treści kształcenia:
1. Dane, informacja, wiedza. Identyfikacja i zarządzanie zasobami instytucji. System teleinformatyczny. Środki komunikacji elektronicznej. Świadczenie usług droga elektroniczną. Cechy systemów teleinformatycznych. 2. Funkcjonowanie systemów teleinformatycznych w administracji publicznej. Uwarunkowania prawne. Ustawa o informatyzacji, Krajowe Ramy Interoperacyjności. Ustawa o podpisie elektronicznym, itd. 3. Rola i znaczenie ICT w administracji publicznej. 4. Elektroniczna administracja - czynniki rozwoju. 5. Rola Państwa w rozwoju usług i systemów teleinformatycznych. Przeznaczenie systemów i ich rola i wpływ na rozwój społeczeństwa informacyjnego. 6. POPC - plany, wizja architektury, modele i standardy rozwoju usług i systemów. 7. Rola i znaczenie kluczowych usług i systemów teleinformatycznych Państwa. 8. Rola i znaczenie systemu ePUAP. Usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność. Profil zaufany, CRWD, ESP. 9. Systemy elektronicznego zarządzania dokumentacją - EZD. Funkcjonalności, usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność. 10. Usługi w chmurze obliczeniowej - rodzaje, typy, usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność dla AP. Modele usług CC w sieciach publicznych i prywatnych; zalety i wady oraz bezpieczeństwo usług CC sieci publicznych i prywatnych; "Dekalog chmuroluba" i zasady bezpieczeństwa sieci i usług CC wg OECD.11. Portale rządowe, BIP - funkcjonalności, usługi, cechy, bezpieczeństwo, dostępność. Informacje publiczne. 12. Bezpieczeństwo usług sieciowych i systemów teleinformatycznych w AP.
Metody oceny:
Zaliczenie zajęć: sprawdzian pisemny na zakończenie zajęć. Pytania otwarte i problemowe.
Egzamin:
nie
Literatura:
Konarski X., Wpływ prawa nowych technologii na funkcjonowanie administracji publicznej, [w:] A. Drogoń, A. Lityński, G. Sibiga (red.), Miscellanea iuridica, t. 4: Problemy samorządu terytorialnego. Dostęp do informacji publicznej, Tychy 2004. Kotecka S., E-administrarcja. Rzeczywistość i plany projektu, „IT w administracji” 2008, nr 4. Kowalczyk M., E-urząd w komunikacji z obywatelem, Warszawa 2009. Krzysztofek K., Umowa strategiczna w Polsce, [w:] W. Cellary (red.), Polska w drodze do globalnego społeczeństwa informacyjnego, Warszawa 2002. Marcinkowska E., Wykluczenie cyfrowe w Polsce, „Czas Informacji” 2011, nr 3. Monarcha-Matlak A., Obowiązki administracji w komunikacji elektronicznej, Warszawa 2008. Ozga W., Wprowadzenie do ePUAP, [w:] ePUAP w praktyce, Wrocław 2011. Sakowicz M., Zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w rządzeniu i zarządzaniu administracją publiczną, [w:] J. Osiński (red.), Administracja publiczna na progu XXI wieku. Sibiga G., Komunikacja elektroniczna w Kodeksie postępowania administracyjnego. Komentarz, Warszawa 2011. Sobczak K., Prawo a informatyka, Warszawa 1978. Szpor G., Urzędnicy w społeczeństwie informacyjnym, [w:] Z. Niewiadomski (red.), Prawo administracyjne, Warszawa 2007. Walczak E., Usługi administracji publicznej na ePUAP, [w:] ePUAP w praktyce, Wrocław 2011. http://www.itwadministracji.pl https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/e-uslugi Sakowicz M., Zastosowanie nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych w rządzeniu i zarządzaniu administracja publiczną, [w:] J. Osiński (red.), Administracja publiczna na progu XXI wieku. Wyzwania i oczekiwania, Warszawa 2008. Stempnakowski Z., Administracja elektroniczna, [w:] A. Szewczyk (red.), Społeczeństwo informacyjne – problemy rozwoju, Warszawa 2007. Strony internetowe projektów realizowanych na rzecz rozwoju elektronicznej administracji i społeczeństwa informacyjnego.
Witryna www przedmiotu:
nie dotyczy
Uwagi:
Brak

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Efekt W_01
Wie jak identyfikować, wskazywać i objaśniać akty prawne kluczowe dla procesów mających wpływ na informatyzację społeczeństwa i administracji publicznej oraz wie jak oceniać oddziaływanie regulacji prawnych na te procesy (P).
Weryfikacja: Zaliczenie zajęć: sprawdzian pisemny na zakończenie zajęć. Pytania otwarte i problemowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W07, K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W11, , S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_02
Zna i rozumie pojęcia z zakresu systemów teleinformatycznych administracji publicznej, telekomunikacji i teleinformatyki (I).
Weryfikacja: Zaliczenie zajęć: sprawdzian pisemny na zakończenie zajęć. Pytania otwarte i problemowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W08, K_W09, K_W10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W10, , S1A_W05, S1A_W06
Efekt W_03
Zna i rozumie pojęcia z zakresu funkcjonowania administracji publicznej w otoczeniu innowacyjnych rozwiązań teleinformatycznych. Rozumie uwarunkowania prawno-organizacyjne funkcjonowania administracji publicznej w tym zakresie. (A)
Weryfikacja: Zaliczenie zajęć: sprawdzian pisemny na zakończenie zajęć. Pytania otwarte i problemowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_W03, K_W09
Powiązane efekty obszarowe: S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09,

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Efekt U_01
Potrafi wykorzystywać usługi telekomunikacyjne i teleinformatyczne w pracy zawodowej zgodnie z ich przeznaczeniem (I).
Weryfikacja: Zaliczenie zajęć: sprawdzian pisemny na zakończenie zajęć. Pytania otwarte i problemowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U01, K_U03, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: P1A_U01, P1A_U02, P1A_U03, P1A_U05, P1A_U06, P1A_U07, P1A_U08, P1A_U09, P1A_U10, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Efekt U_02
Potrafi znajdować właściwe informacje dotyczące systemów informacyjnych w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach (I).
Weryfikacja: Zaliczenie zajęć: sprawdzian pisemny na zakończenie zajęć. Pytania otwarte i problemowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_U03, K_U04, K_U10
Powiązane efekty obszarowe: S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Efekt K_01
Jest gotów do świadomego uczestniczenia w otoczeniu zachodzących zmian w zakresie systemów i usług teleinformatycznych i informacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem w administracji publicznej (I).
Weryfikacja: Zaliczenie zajęć: sprawdzian pisemny na zakończenie zajęć. Pytania otwarte i problemowe.
Powiązane efekty kierunkowe: K_K06, K_K07
Powiązane efekty obszarowe: S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07