- Nazwa przedmiotu:
- Przedmiot obieralny 4 - Analizy wielokryterialne w systemach informacji geograficznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr inż. Joanna Jaroszewicz
- Status przedmiotu:
- Fakultatywny dowolnego wyboru
- Poziom kształcenia:
- Studia II stopnia
- Program:
- Gospodarka Przestrzenna
- Grupa przedmiotów:
- Obowiązkowe
- Kod przedmiotu:
- Semestr nominalny:
- 2 / rok ak. 2018/2019
- Liczba punktów ECTS:
- 2
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- 1. Liczba godzin kontaktowych: 30,
w tym:
a) udział w wykładach: 30 godz.
2. Praca własna studenta – 15 godzin,
w tym:
a) przygotowanie się do dyskusji oraz przegląd publikacji naukowych: 8 godzin,
b) przygotowanie prezentacji: 4 godziny,
c) przygotowanie się do sprawdzianu: 3 godziny
Łączny nakład pracy studenta wynosi 45 godz., co odpowiada 2 punktom ECTS.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 1,4 pkt. ECTS
- liczba godzin kontaktowych: 30,
w tym: a) udział w wykładach 30 godz.
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład30h
- Ćwiczenia0h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Podstawowe informacje o analizach przestrzennych w systemach informacji geograficznej,
- Limit liczby studentów:
- 60
- Cel przedmiotu:
- 1) Poszerzenie wiedzy studentów w zakresie wykorzystania systemów informacji geograficznej w analizach wielokryterialnych wspierających proces podejmowania decyzji w gospodarce przestrzennej;
2) zdobycie umiejętności twórczego wykorzystania informacji pochodzących z literatury naukowej polskiej i zagranicznej.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do zagadnień analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej.
2. Podstawowe metody, elementy i etapy analiz wielokryterialnych w GIS.
3. Przykłady zastosowań i rozwiązań - na podstawie literatury polskiej i zagranicznej (dyskusje):
a) aspekty przestrzenne i zastosowanie systemów informacji geograficznej w analizach wielokryterialnych,
b) przestrzenne analizy wielokryterialne przy udziale grup decydentów - wsparcie partycypacji społecznej,
c) zastosowania, podejścia i metody
- Metody oceny:
- 1. sprawdzian pisemny w połowie semestru - waga 0,4
2. ocena prezentacji studentów - waga 0,6
ocena łączna wyznaczana z 1 i 2 jako średnia ważona
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Podstawy teoretyczne:
1. Malczewski, Jaroszewicz (2018). Podstawy analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej - wybrane rozdziały.
2. Roy B. (1990) Wielokryterialne wspomaganie decyzji.
3. Kahranam C. (2008) Fuzzy Multi-Criteria Decision Making: Theory and Applications with Recent Developments. Springer - wybrane rozdziały. (dostępna: on-line )
4. Zbiór artkułów naukowych polskich i zagranicznych - uzupełniany na bieżąco - jako podstawa dla dyskusji i prezentacji
- Witryna www przedmiotu:
- Uwagi:
- Po krótkim wprowadzeniu teoretycznym zakłada się aktywne uczestnictwo studentów, w tym przygotowanie i omówienie krótkich prezentacji na podstawie zbiorów literatury oraz uczestnictwo w dyskusji
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt Przedmiot obieralny 4_W1
- ma uporządkowaną wiedzę w zakresie zastosowań systemów informacji geograficznej w analizach wielokryterialnych
Weryfikacja: sprawdzian pisemny, ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
- Efekt Przedmiot obieralny 4_W2
- ma podstawową wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania grupowych analiz wielokryterialnych w GIS jako wsparcia partycypacji społecznej
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04, K_W05
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07, S2A_W03, S2A_W05, T2A_W02, T2A_W03
- Efekt
- Ma wiedzę dotyczącą możliwości wykorzystania analiz wielokryterialnych w systemach informacji geograficznej jako narzędzia wspierającego zrównoważony rozwój
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_W02, T2A_W03, T2A_W04, T2A_W06, T2A_W07
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt Przedmiot obieralny 4_U1
- Potrafi współpracować i pracować w grupie
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U02, T2A_U03, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U08
- Efekt Przedmiot obieralny 4_U2
- Potrafi twórczo wykorzystywać informacje z literatury naukowej polskiej i zagranicznej oraz przegotować na ich podstawie argumentacje i krótkie wystąpienie
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U03, K_U04, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_U01, S2A_U06, S2A_U07, P2A_U02, P2A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt Przedmiot obieralny 4_K1
- ma wyrobioną świadomość dotyczącą niepewności podejmowanych decyzji w zakresie planowania przestrzennego w oparciu o modele analiz przestrzennych
Weryfikacja: ocena prezentacji
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01
Powiązane efekty obszarowe:
T2A_K02