Nazwa przedmiotu:
Lotnicze struktury inteligentne
Koordynator przedmiotu:
prof. dr hab. inż. Cezary Galiński
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia II stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Specjalnościowe
Kod przedmiotu:
ML.NS641
Semestr nominalny:
1 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) wykład - 30 godz., b) konsultacje - 2 godz 2. Praca własna - 45 godzin, w tym: a) studiowanie literatury - 35 godz., b) przygotowanie do kolokwium - 10 godz. RAZEM 75 godzin = 3 punkty ECTS.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1,2 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 32, w tym: a) wykład - 30 godz., b) konsultacje z prowadzącym - 2 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład30h
  • Ćwiczenia0h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Limit liczby studentów:
-
Cel przedmiotu:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z perspektywami zastosowania struktur inteligentnych w lotnictwie.
Treści kształcenia:
Materiały z pamięcią kształtu. Piezoelektryki. Makrostruktury inteligentne: zmiana geometrii płata, zmiana sztywności płata. Przegląd technik wytwarzania mikrosystemów: trawienie, mikroobróbka powierzchniowa, mikroformowanie, mikrostereolitografia. Wprowadzenie do powierzchniowych fal akustycznych. Układy MEMS stosowane w lotnictwie i astronautyce: czujniki, siłowniki. Zastosowania: pasywne i aktywne techniki sterowania przepływem, sterowanie drganiami aeroelastycznymi, odladzanie powierzchni nośnych, diagnostyka, mikronapędy. Struktury samonaprawiające się. Fulereny i nanorurki.
Metody oceny:
Kolokwium.
Egzamin:
nie
Literatura:
1. Dziuban, J. A. “Technologia i zastosowanie mikromechanicznych struktur krzemowych i krzemowo-szklanych w technice”. 2. Gardner, J. W. „Microsensors, MEMS, and smart devices”. 3. Materiały na stronie http://www.matint.pl/. 4. Gad-el-Hak, M. „MEMS". 5. Osiander R. "MEMS and microstructures in aerospace applications". 6. Helvajian, H. "Microengineering aerospace systems". 7. Bojarski, Z. "Metale z pamięcią kształtu". 8. Srinivasan, A. V. "Smart structures". 9. Galassi, C. "Piezoelectric materials : advances in science, technology and applications". 10. Uchino, K. "Piezoelectric actuators and ultrasonic motors". 11. Krijnen G. "Micromechanical Actuators". 12. Tabib-Azar, M. "Microactuators : electrical, magnetic, thermal, optical, mechanical, chemical and smart structures". 13. Goraj Z. "An overview of the Deicing and Antiicing Technologies with Prospects for the Future". 14. Warsop C. "Micro flow control". 15. Trask R. "Bioinspired Self-Healing Composite Materials for Space and Aerospace Applications". 16. Przygodzki W. "Fulereny i Nanorurki". 17. Wagg, D. "Adaptive structures" .
Witryna www przedmiotu:
http://meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/LSI
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka ML.NS641_W1
Student zna perspektywy stosowania struktur inteligentnych w lotnictwie.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka ML.NS641_U1
Student potrafi ocenić przydatność poszczególnych rodzajów struktur inteligentnych w lotnictwie.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_U18
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka ML.NS641_K1
Student zdaje sobie sprawę z tempa rozwoju techniki lotniczej i potrzeby kreatywności.
Weryfikacja: Kolokwium.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK2_K01, LiK2_K06
Powiązane charakterystyki obszarowe: