Nazwa przedmiotu:
Podstawy Drgań i Aeroelastyczności
Koordynator przedmiotu:
Dr inż. Franciszek Dul
Status przedmiotu:
Obowiązkowy
Poziom kształcenia:
Studia I stopnia
Program:
Lotnictwo i Kosmonautyka
Grupa przedmiotów:
Obowiązkowe
Kod przedmiotu:
ML.NK459
Semestr nominalny:
5 / rok ak. 2018/2019
Liczba punktów ECTS:
3
Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
1. Liczba godzin kontaktowych - 35, w tym: a) wykład - 15 godz., b) ćwiczenia - 15 godz., c) konsultacje - 5 godz. 2. Praca własna - 40 godz. w tym: a) przygotowanie do sprawdzianu, studiowanie zalecanej literatury - 20 godz.; b) praca domowa - 20 godz. Razem - 75 godzin.
Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
1.5 punktu ECTS - liczba godzin kontaktowych - 35, w tym: a) wykład - 15 godz., b) ćwiczenia - 15 godz., c) konsultacje - 5 godz.
Język prowadzenia zajęć:
polski
Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
-
Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
  • Wykład15h
  • Ćwiczenia15h
  • Laboratorium0h
  • Projekt0h
  • Lekcje komputerowe0h
Wymagania wstępne:
Analiza, Równania Różniczkowe, Mechanika, Wytrzymałość Materiałów, Mechanika Płynów, Aerodynamika.
Limit liczby studentów:
120
Cel przedmiotu:
Przekazanie podstawowej wiedzy na temat drgań, aerodynamiki nieustalonej i zjawisk aeroelastycznych. Nabycie umiejętności stosowania metod analizy drgań oraz zjawisk aeroelastycznych.
Treści kształcenia:
Drgania w fizyce i technice. Modele układów drgających. Drgania własne, swobodne, wymuszone. Rezonans. Drgania nieliniowe. Drgania parametryczne, samowzbudne i losowe. Drgania układów ciągłych. Drgania konstrukcji lotniczych. Wyznaczanie numeryczne postaci drgań. Próby rezonansowe. Modele nieustalone opływu skrzydła. Reakcje na podmuch i gwałtowne sterowanie. Metody panelowe wyznaczania obciążeń nieustalonych. Zjawiska aeroelastyczne w lotnictwie. Prędkość krytyczna zjawisk aeroelastycznych. Zjawiska aeroelastyczne statyczne i dynamiczne. Modele zjawisk aeroelastycznych. Własności flatteru. Analiza flatterowa. Metody czynne i bierne zapobiegania flatterowi. Aeroelastyczność śmigłowców. Próby flatterowe. Aeroelastyczność w przepisach lotniczych. Nowoczesne metody analizy aeroelastycznej. Pokazy laboratoryjne rezonansu skrzydła oraz różnych rodzajów flatteru.
Metody oceny:
Praca domowa i sprawdzian pisemny.
Egzamin:
nie
Literatura:
Zalecana literatura: 1. Osiński, J.; Teoria drgań, PWN, Warszawa, 1978. 2. Awrejcewicz, J.; Drgania deterministyczne układów dyskretnych, WNT, Warszawa, 1996. 3. Bisplinghof, R.L., Ashley, H., Halfman, R.L.; Aeroelasticity, Addison-Wesley, Cambridge, Mass. 1955. Dodatkowa literatura: 4. Dowell, E.H., Curtiss, H.C., Scanlan, R.H., Sisto, F.; A modern course in aeroelasticity, Sijthof & Noordhoff, Alpen aan den Rijn, 2004. 5. Wright, J., Cooper, J.E. Introduction to Aircraft Aeroelasticity and Loads, Wiley, 2007. 6. Konspekt wykładu w wersji elektronicznej.
Witryna www przedmiotu:
-
Uwagi:
-

Efekty uczenia się

Profil ogólnoakademicki - wiedza

Charakterystyka ML.NK459_W1
Student ma podstawową wiedzę na temat drgań układów dyskretnych, liniowych i nieliniowych; parametrycznych i samowzbudnych.
Weryfikacja: Praca domowa, test pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK459_W2
Student ma podstawową wiedzę na temat drgań układów o parametrach rozłożonych. Zna pojęcia częstości i postaci drgań.
Weryfikacja: Praca domowa, test pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_W05
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK459_W3
Student ma podstawową wiedzę na temat drgań konstrukcji lotniczych, prób rezonansowych a także metod obliczeniowych stosowanych w analizie drgań, ze szczególnym uwzględnieniem Metody Elementów Skończonych.
Weryfikacja: Praca domowa, test pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_W01
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK459_W4
Student ma podstawową wiedzę na temat aerodynamiki nieustalonej, nieustalonych efektów aerodynamicznych oraz podstawowych metod obliczeniowych aerodynamiki ze szczególnym uwzględnieniem metod panelowych.
Weryfikacja: Praca domowa, test pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_W11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK459_W5
Student ma podstawową wiedzę na temat zjawisk aeroelastycznych, ze szczególnym uwzględnieniem flatteru. Zna podstawowe metody obliczeniowe aeroelastyczności. Ma też wiedzę na temat prób flatterowych w locie.
Weryfikacja: Praca domowa, test pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_W15
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - umiejętności

Charakterystyka ML.NK459_U1
Student ma umiejętność budowy modelu drgań układów mechanicznych na podstawie równań Lagrange'a II rodzaju.
Weryfikacja: Praca domowa, test pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U12
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK459_U2
Student ma umiejętność wyznaczania częstości i postaci drgań prostych układów mechanicznych.
Weryfikacja: Praca domowa, test pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U11
Powiązane charakterystyki obszarowe:
Charakterystyka ML.NK459_U3
Student ma umiejętność wyznaczania prędkości krytycznych podstawowych zjawisk aeroelastycznych .
Weryfikacja: Praca domowa, test pisemny.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_U09
Powiązane charakterystyki obszarowe:

Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne

Charakterystyka ML.NK459_K1
Student rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się - podnoszenia kompetencji zawodowych i osobistych.
Weryfikacja: Przebieg pracy własnej w trakcie zaliczania przedmiotu.
Powiązane charakterystyki kierunkowe: LiK1_K01
Powiązane charakterystyki obszarowe: