- Nazwa przedmiotu:
- Decydowanie i ewaluacja w administracji publicznej
- Koordynator przedmiotu:
- dr Monika Stachowiak - Kudła
- Status przedmiotu:
- Obowiązkowy
- Poziom kształcenia:
- Studia I stopnia
- Program:
- Administracja
- Grupa przedmiotów:
- Obieralne
- Kod przedmiotu:
- A13_DEAP
- Semestr nominalny:
- 5 / rok ak. 2016/2017
- Liczba punktów ECTS:
- 3
- Liczba godzin pracy studenta związanych z osiągnięciem efektów uczenia się:
- Udział w ćwiczeniach (rozwiązywanie problemów praktycznych, udział w dyskusji): 15 godzin.
Przygotowanie do zajęć, przeczytanie literatury podstawowej i uzupełniającej: 45 godzin.
Przygotowanie się do kolokwium: 15 godzin.
Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 75 godzin.
- Liczba punktów ECTS na zajęciach wymagających bezpośredniego udziału nauczycieli akademickich:
- 0,6 p. ECTS
- Język prowadzenia zajęć:
- polski
- Liczba punktów ECTS, którą student uzyskuje w ramach zajęć o charakterze praktycznym:
- 0,6 ECTS
- Formy zajęć i ich wymiar w semestrze:
-
- Wykład0h
- Ćwiczenia15h
- Laboratorium0h
- Projekt0h
- Lekcje komputerowe0h
- Wymagania wstępne:
- Wiedza na temat prawa administracyjnego i administracji publicznej na poziomie wynikającym z programu dwóch pierwszych lat studiów pierwszego stopnia w zakresie administracji.
- Limit liczby studentów:
- grupa obieralna
- Cel przedmiotu:
- Założenia i cele przedmiotu:
Przedmiot opiera się na założeniu, że praca w instytucjach rządowych i samorządowych, instytucjach Unii Europejskiej, stowarzyszeniach i fundacjach oraz praca naukowa w dyscyplinie nauki o polityce i administracji wymaga znajomości podstawowych koncepcji teoretycznych w zakresie metod i technik decydowania oraz ewaluacji. Przedmiot ma na celu dostarczenie wiedzy oraz kształtowanie umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych w tym zakresie.
- Treści kształcenia:
- 1. Wprowadzenie do tematyki decydowania publicznego i ewaluacji. Sytuacja decyzyjna i proces decyzyjny. Rodzaje decyzji. Mechanizmy i techniki decydowania. Istota pojęcia polityka publiczna. Decydowanie i ewaluacja w cyklu polityk publicznych. Istota pojęcia ewaluacja. Ewaluacja a monitoring i kontrola. Typy i rodzaje ewaluacji. Funkcje ewaluacji.
2. Pomiar wartości publicznej. Istota wartości publicznej. Realizacja ewaluacji - zakres pomiaru wartości publicznej. Kryteria oceny programów. Wskaźniki ewaluacyjne. Formułowanie pytań ewaluacyjnych. Raportowanie.
3. Najpopularniejsze metody badawcze ewaluacji. Kryteria doboru metod i technik ewaluacji. Metody i techniki projektowania ewaluacji, pozyskiwania danych, analizy danych oraz formułowania ocen. Możliwości i przesłanki do wykorzystania badań fokusowych w ewaluacji. Techniki projekcyjne w badaniach ewaluacyjnych.
4. Instrumenty refleksyjnego decydowania publicznego. Zarządzanie wiedzą w administracji publicznej. Polityka publiczna oparta na dowodach. Kolokwium.
5. Zarządzanie zmianą i teoria zmiany w logice interwencji publicznej. Rozwiązywanie problemów w procesie polityki publicznej. Teoria zmiany na przykładzie polityki rodzinnej. Miejsce teorii zmiany w logice interwencji publicznej. Kolokwium poprawkowe.
- Metody oceny:
- Zaliczenie przedmiotu na podstawie:
1. aktywności – 5 punktów;
2. prawidłowego rozwiązania wskazanych problemów (ćwiczenia praktyczne w zakresie badań ewaluacyjnych wykonywane samodzielnie bądź w grupach) - 5 punktów;
3. kolokwium składającego się z pięciu zagadnień do wyjaśnienia - 15 pkt..
Przedmiot uważa się za zaliczony, gdy student otrzymał co najmniej 13 punktów.
- Egzamin:
- nie
- Literatura:
- Literatura podstawowa:
1. Ewaluacja funduszy strukturalnych - perspektywa regionalna, Kraków 2007.
2. Ewaluacja w strategicznym zarządzaniu publicznym, red. A. Haber, M. Szałaj, Warszawa 2010.
3. Krupnik S., Działanie prorozwojowe?, Kraków 2008.
4. Pylak K., Podręcznik ewaluacji projektów infrastrukturalnych, Warszawa 2009.
5. Refleksyjnie o współczesnym zarządzaniu, pod red. B. Kożuch i Ł. Sułkowskiego, Kraków 2016.
6. Decydowanie publiczne. Polska na tle innych państw członkowskich Unii Europejskiej, red. G. Rydlewski, Warszawa 2011.
7.Józefowski B., Evidence-based policy - nowa koncepcja dotykająca starych problemów, „Zarządzanie Publiczne” 2012, nr 1(19), s. 147-152.
8. Jaworska E., Nadolna B., Pomiar wartości publicznej - wybrane zagadnienia, „Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów” 2013, nr 129, s. 179-202.
9. White H., Ocena oddziaływania oparta na teorii: zasady i praktyka, [w:] Ocena wpływu i prognozowanie efektów w badaniach ewaluacyjnych, pod. red. A. Haber, R. Trzcińskiego, Warszawa 2011, s. 65 – 79.
10. Zarządzanie zmianą w administracji publicznej. Materiały z konferencji Warszawa, 16–17 grudnia 2010 r., red. J. Czaputowicz, Warszawa 2012.
Literatura uzupełniająca:
1. Ocena wpływu prognozowania efektów w badaniach ewaluacyjnych, red. A. Haber, R. Trzciński, Warszawa 2012.
2. Efektywność polityki rynku pracy w Polsce, pod. red. Z. Wiśniewskiego, K. Zawadzkiego, Toruń 2011.
3.Young J., Mendizabal E., Helping Researchers Ecome Policy Entrepreneurs: How to Develop En gagement Strategies for Evidence-Based Policy-Making. Overseas Development Institute, Breffing Paper nr 53, London 2009.
4. Bozeman B., Public Values Theory: „Three Big Questions”, „International Journal of Public Policy” 2009, nr 4(5), s. 369-375.
5. van Dooren W., Bouckaert G., Halligan J. Performance Management in the Public Sector, Routledge, New York 2010, s. 54-73.
6. Howlett M., Designing Public Policies, London, New York 2011.
- Witryna www przedmiotu:
- do uzupełnienia
- Uwagi:
- Metody dydaktyczne:
- metody podające (wykład informacyjny, wyjaśnienie),
- metody problemowe (metoda przypadków, dyskusja dydaktyczna),
- metody praktyczne (pokaz, ćwiczenia przedmiotowe),
- metody programowane.
Przedmiot zawiera komponent badawczy, w szczególności w zakresie:
- poznania metod badawczych stosowanych przy badaniach ewaluacyjnych,
- kształtowania umiejętności budowy mierników i wskaźników,
- poznania kryteriów oceny stosowanych w badaniach ewaluacyjnych.
Efekty uczenia się
Profil ogólnoakademicki - wiedza
- Efekt W_01
- Student zna podstawowe koncepcje teoretyczne wyjaśniające procesy decydowania publicznego oraz ewaluacji.
Weryfikacja: w formie kolokwium, sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W01 , K_W03, K_W04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11
- Efekt W_02
- Student zna podstawowe ekonomiczne i prawne uwarunkowania działań związanych z tworzeniem polityki publicznej opartej na dowodach.
Weryfikacja: w formie kolokwium, sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_W03, K_W04, K_W06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_W01, S1A_W02, S1A_W03, S1A_W04, S1A_W05, S1A_W07, S1A_W08, S1A_W09, S1A_W03, S1A_W07, S1A_W09, S1A_W11, S1A_W05, S1A_W06
Profil ogólnoakademicki - umiejętności
- Efekt U_01
- Student potrafi przeprowadzić badanie ewaluacyjne oraz sporządzić na podstawie uzyskanych wyników raport. Potrafi opracować metodykę dla różnych typów dokumentów. Prawidłowo interpretuje uzyskane dane.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U03, K_U06
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10
- Efekt U_02
- Student potrafi zaproponować odpowiednie kroki w modelowaniu polityki publicznej opartej na dowodach.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_U01, K_U02, K_U04
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08, S1A_U09, S1A_U10, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U04, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U01, S1A_U02, S1A_U03, S1A_U04, S1A_U05, S1A_U06, S1A_U07, S1A_U08
Profil ogólnoakademicki - kompetencje społeczne
- Efekt K_01
- Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej.
Weryfikacja: w formie sprawdzenia prawidłowego wykonania ćwiczeń praktycznych oraz oceny aktywności studenta.
Powiązane efekty kierunkowe:
K_K01, K_K05
Powiązane efekty obszarowe:
S1A_K01, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07, S1A_K04, S1A_K05, S1A_K07